آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

۹۶ درصد مردم دارای کارت سوخت شخصی هستند/ سهم زیاد خصولتی‌ها در صنعت نفت



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بیژن نامدار زنگنه
وزیر نفت اظهار داشت: همچنان بخش زیادی از فعالیت‌های نفتی در دست شرکت‌های خصولتی و نیمه دولتی است.

به گزارش ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه دیدار مستقل با مدیران بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: اگر چه در این جلسه اغلب شرکت کنندگان از بخش خصوصی بودند، اما هنوز وزن زیادی از فعالیت‌ها با خصوصی‌ها نیست و خصولتی‌ها و نیمه دولتی‌ها قوی ترند، اما آینده بخش خصوصی، آینده بهتری است.

 

وی با اشاره به اینکه در این جلسه ۶۰ تا ۷۰ دیدار با فعالان حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و تعداد زیادی از پیمانکاران طرف‌های قرارداد و سازندگان تجهیزات انجام گرفت، گفت: در این جلسه با کارفرما‌ها و پیمانکاران به صورت مستقیم صحبت کردیم و اطلاعات زیادی از مسائل و مشکلاتشان را بیان کردند.

 

وزیر نفت این جلسه را مفید ارزیابی کرد و گفت: تلاش کردیم تا این جلسه حالت تبلیغاتی و تشریفاتی نداشته باشد و بتوانیم مشکلات دوستان را حل کنیم.

 

وی افزود: یک مسئله خوشحال کننده‌ای که در این جلسه شنیدم این بود که دو انجمن اصلی سازندگان تجهیزات نفت اعلام کردند هیچ مشکلی نداریم و با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و در یک سال و نیم اخیر هیچ ریزش نیرویی نداشتند که این خیلی مهم است.

 

زنگنه با بیان اینکه البته پیشرفت‌ها و ظرفیت‌ها و توان تولید داخلی با ده سال گذشته قابل مقایسه نیست گفت: پیشرفت‌های غیر قابل باوری در زمینه داخلی سازی تجهیزات صنعت نفت در ده سال گذشته انجام شده که می‌طلبد از این دستاورد‌ها بیشتر استفاده کنیم.

 

زنگنه با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت نفت در شرایط فعلی این است که با ایجاد کار و تعریف طرح‌ها برای شرکت‌های داخلی و بخش خصوصی کار تعریف کند گفت: البته تعریف طرح فقط یک ایده نیست بلکه باید یک چیز مفید اقتصادی را تعریف کنیم که بشود منابع و لوازم فنی و فن آورانه آن را هم فراهم کنیم و این کار بسیار مهم است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون طرح‌های بزرگی در حوزه نفت تعریف شده است گفت: با تعریف این طرح‌ها شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند حول آن‌ها به حیات خود ادامه دهند و مهمتر این که توانمندتر شوند.

 

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مطرح شده با فعالان بخش خصوصی مسئله صادرات خدمات فنی و مهندسی بود گفت: البته وظیفه وزارت نفت این نیست که از صادرات حمایت کند، اما من به دوستان قول داده‌ام به عنوان یک وظیفه ملی هر کمکی که از دست مان بربیاید برای اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی تسریع شود دریغ نمی‌کنیم.

 

زنگنه با بیان اینکه در این جلسه به اندازه سه چهار روز کاری اطلاعات دریافت شد گفت: البته از نظر سلامت سیستم نیز این جلسات بسیار مهم است، زیرا وقتی یک سیستم حس کند که طرف‌های قراردادی و پیمانکاران به سادگی می‌توانند به وزیر و مدیران ارشد دسترسی داشته باشند و مستقیم مسایل شان را مطرح کنند بسیاری از اتفاقات بد در سیستم نخواهد افتاد.

 

وی در خصوص داخلی سازی تجهیزات صنعت نفت و استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی نیز گفت: برای استفاده از ساخت داخل نباید فقط به توصیه اخلاقی اکتفا کنیم و باید این مسئله در قالب مقرراتی غیر قابل تفسیر و غیر قابل برگشت مطرح شود به همین دلیل ما در قرارداد‌های جدیدی که تعریف کرده ایم برخی از تجهیزات را نام برده ایم که باید حتما از داخل تامین شود و اگر پیمانکاری غیر از این عمل کند ما پولش را نمی‌دهیم.

 

وزیر نفت با بیان اینکه برای اجرای بهتر این مقررات یک بازرس و ناظر ثالثی نیز در نظر گرفته شده است گفت: بر این روند ناظری مستقل از پیمانکار و کارفرما به عنوان عنصر ثالث نظارت می‌کند تا اجرای این مقررات محقق شود.

 

وی در زمینه دریافت استاندارد‌های لازم برای تجهیزات تولید شده در داخل نیز گفت: چند سالی است که انجمن نفت ایران را به عنوان مرجع عالی برای دادن گواهی کیفیت به ساخت داخل در حوزه نفت تبدیل کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه برترین استاندارد‌های امروز دنیا استاندارد انجمن نفت آمریکا یا API است، گفت: ما نیز در ایران انجمن نفت ایران را به وجود آورده‌ایم که باحضور نمایندگانی از تشکل‌های نفتی، شرکت‌های فعال در بخش نفت و چند نفرهم از وزارت نفت تشکیل شده که خودشان هیئت مدیره و اعضا را انتخاب می‌کنند و بدون دخالت دولتی‌ها تشکیلاتی صددرصد حرفه‌ای هستند که این انجمن وظیفه صدور گواهی کیفیت به محصولات ایرانی را برعهده دارد.

 

زنگنه با بیان اینکه برای صدور گواهی کیفیت انجمن نفت ایران فرآیند‌های فنی و حرفه‌ای همانند گواهی API طی می‌شود گفت: این گواهی هم اکنون برای ما اطمینان بخش است و در شرایط تحریم راهکاری است که ما بتوانیم با اطمینان از تولیدات داخلی استفاده کنیم.

 

وی افزود: البته اگر بعد‌ها تحریم‌ها کمتر شد می‌توانیم همین استاندارد‌های داخلی را به مراجع بین المللی نیز عرضه کنیم تا مورد قبول این مراجع نیز قرار بگیرد، اما تا آن موقع نمی‌توانیم منتظر شویم و امروز انجمن نفت ایران با یک هیئت مدیره غیر دولتی کار گواهی کیفیت به محصولات داخلی را به خوبی انجام می‌دهد.

 

وزیر نفت در پایان سخنان خود با بیان اینکه سهمیه بندی بنزین فعلا وجود ندارد گفت: علاقه و اصرار وزارت نفت در جهت استفاده مردم از کارت‌های سوخت شخصی خودشان است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۶ درصد مردم دارای کارت سوخت شخصی هستند گفت: اما هنوز بخش زیادی از این کارت‌ها استفاده نمی‌کنند و ما توصیه می‌کنیم که افراد از کارت‌های خودشان برای سوخت گیری استفاده کنند.

 

زنگنه گفت: برخی از مردم به این دلیل که فکر می‌کنند اگر از کارت خودشان استفاده کنند سهمیه آن‌ها کم می‌شود گفت: اکنون سهمیه بندی وجود ندارد و هیچ محدودیتی در سوخت گیری با کارت‌های شخصی نیست بنابراین مردم نگران نباشند و مطمئن باشند که می‌توانند به میزان دلخواه در روز از کارت شخصی خود استفاده کنند و هیچ گونه سهمیه بندی بنزین در حال حاضر وجود ندارد.

 

وزیر نفت در ادامه در واکنش به زمان اعمال سهمیه بندی بنزین گفت: اگر تصمیمی در این باره گرفته شود در زمان لازم این موضوع را اعلام خواهیم کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------