به جای گوشت یخی خارجی، گوشت تازه داخلی به مردم بدهید



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با تاکید بر اینکه در شرایطی که با انباشت دام روبه‌رو هستیم واردات گوشت یخی اشتباه بزرگ اقتصادی است، گفت: اگر دولت مخالف صادرات دام زنده برای کاهش انباشت است، اجازه خرید تضمینی گوشت به شرکت پشتیبانی امور دام کشور از دامداران داخلی را دهد تا مردم به جای مصرف گوشت یخی وارداتی گوشت تازه تولید داخل را مصرف کنند. 

احمد مقدسی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به تداوم انباشت دام در دامداری‌های کشور، اظهار کرد: در شرایطی که هر روز بر انباشت دام در دامداری‌ها افزوده می‌شود ادامه واردات گوشت خارجی اشتباه بزرگ اقتصادی است.

 

وی ادامه داد: به جای هزینه واردات گوشت قرمز یخی خارجی، خرید تضمینی از دامداران که دچار انباشت هستند جایگزین شود.

 

مقدسی با بیان اینکه دولت برای این اقدام می تواند از شرکت پشتیبانی امور دام کشور کمک بگیرد، افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور وظیفه حمایت از دامداران را دارد و برای ورود به خرید تضمینی دام‌های انباشت شده کافیت دولت اجازه آن را صادر کند.

 

به گفته وی در حال حاضر 60 هزار دام سنگین آماده کشتار در دامداری‌ها وجود دارد که برای به تعادل رسیدن تولید و کاهش انباشت حداقل یک سوم آن باید خرید تضمینی شود.

 

مقدسی اضافه کرد: در صورتی که حداقل 20 هزار راس از دام‌های انباشت شده از دامداری‌ها دام سنگین خارج شود مشکلات پیش آمده در صنعت دامپروری کشور مرتفع می‌شود.

 

وی هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم دام زنده سنگین برای دامداران را 31 هزار تومان اعلام کرد.

 

مقدسی قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم گوشت تازه دام سنگین داخلی برای مصرف کننده را 74 تا 75 هزار تومان برآورد کرد.

 

 رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران در توضیح نحوه برآورد قیمت مصرف کنند، گفت: با توجه به هزینه تمام شده تولید (هر کیلوگرم دام زنده 31 هزار تومان) قیمت هر کیلوگرم لاشه 62 هزار تومان است، بر این مبلغ 22 درصد هزینه افت تولید اضافه می‌شود به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم گوشت به 75 هزار تومان می‌رسد، سپس درصدی برای آلایش از آن کسر شده که حدود 69 هزار تومان می‌شود، در نهایت با هزینه بسته‌بندی و آماده سازی برای عرضه، قیمت برای مصرف حدود 74 تا 75 هزار تومان خواهد بود.

 

به گزارش ایلنا، در همین ارتباط هفته گذشته مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در صورتی که از انباشت دام در دامداری‌ها جلوگیری نشود، موج دوم گرانی گوشت ایجاد خواهد شد. وی دلیل ایجاد موج گرانی را احتمال خودداری دامداران از تولید به دلیل زیان اقتصادی ناشی از انباشت عنوان کرد. این مسئول دولتی از تهیه بسته حمایتی از تولید داخل و ارائه آن به وزارت صمت خبر داد که شامل؛ کاهش واردات، صدور مجوز صادرات محدود دام و خرید گوشت قرمز است.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------