آخرین اخبار اقتصادی

اقتصاد ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد

یک اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در شرف سائوپائولویی شدن است، گفت: این سائوپائولویی شدن اقتصاد اتفاق افتاده و اکنون…

مقاومت بلاروس در برابر سلطه نفتی روسیه جدی‌تر شد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,نفت
با اقدام بلاروس برای متنوع کردن منابع واردات نفت و کاهش وابستگی به روسیه، نفتکش حامل نخستین محموله نفت خام آمریکا به مقصد بلاروس به بندر کلایپدا در لیتوانی رسید.

به گزارش ایسنا، بلاروس پس از اختلافی که امسال بر سر قیمت خرید نفت با روسیه پیدا کرد، به دنبال کاهش وابستگی به متحد خود است. این اختلاف به پایان رسید اما بلاروس اعلام کرده که می‌خواهد در برابر نفوذ روسیه در بازار این کشور بایستد و واردات نفت خود را متنوع کند.

 

نخستین صادرات نفت آمریکا به بلاروس در ماه مه از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام شد.

 

بلاروس امسال هفت محموله نفت دریابرد از طریق کلایپدا وارد کرده که شامل گرید نفتی میدان یوهان اسوردراپ نروژ، نفت عرب لایتی عربستان سعودی و اورال روسیه بوده‌اند. همچنین نفت آذری لایت جمهوری آذربایجان را از بندر یوژنی اوکراین وارد کرده است.

 

زیگیمانتس وایسیوناس، وزیر انرژی لیتوانی به رویترز گفته است زمانی که نشان دهند امکان متنوع کردن منبع واردات را دارید، در موضع قوی‌تری برای مذاکره با تامین کننده اصلی خود خواهید بود.

 

به گفته معامله‌گران، خرید ۸۰ هزار تن نفت بیکن آمریکا توسط بلاروس که از طریق کلایپدا وارد می‌شود، آزمایش دیگری است اما بعید است متداول شود. یک منبع آگاه در این باره به رویترز گفت: بلاروس این محصول را به قیمت خیلی خوبی خریداری کرد. آنها مسائل سیاسی را به خوبی درک می کنند و فعالانه در حال چانه زنی هستند.

 

خط لوله‌ای که پالایشگاههای بلاروس را به میادین نفتی روسیه متصل می‌کند، انتقال نفت را ارزانترین گزینه موجود ساخته اما این مسیر در اول ژانویه پس از این که بلاروس برای امضای قرارداد خرید نفت با روسیه به توافق نرسید، مسدود شد.

 

الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس اظهار کرده که می‌خواهد سهم روسیه از واردات نفت را به ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

 

از آن زمان شرکت انرژی دولتی بل‌نفت‌کیم به دنبال خرید گریدهای نفتی مختلف از طریق دریا بوده تا گزینه‌های موجود برای جایگزینی با نفت روسیه را بررسی کند.

 

بلاروس اکنون در حال تست امکان استفاده از بِلِندهای نفتی در پالایشگاههای خود است که مناسب فعالیت با نفت سنگین اورال روسیه هستند.

 

یک معامله‌گر مطلع از فعالیت پالایشگاههای بلاروس به رویترز گفت: این پالایشگاهها با گریدهای نفتی سبک فعالیت نمی‌کنند و آنها به نفتی نیاز دارند که بتواند بازدهی بیشتر در تولید سوختهای تقطیری داشته باشد. نفت آمریکا مناسب چنین کاری نیست.

 

همچنین نفت آمریکا مدت کوتاهی پس از منفی شدن قیمت وست تگزاس اینترمدیت در آوریل خریداری شد اما قیمتها در بازارهای نفتی فیزیکی در اروپا از آن زمان بهبود پیدا کرده اند و جذابیت خرید نفت دریابرد را برای بلاروس کمتر کرده‌اند.

 

بر اساس گزارش رویترز، لیتوانی که سابق بر این تحت سلطمه مسکو بود، به بلاروس پیشنهاد کرده است گاز طبیعی مایع را از طریق پایانه LNG در کلایپدا وارد کند که چنین اقدامی با استقبال آمریکایی‌ها روبرو خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------