آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

اخذ مالیات از صاحبان حساب‌های پر پول



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,مالیات
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اطلاعات تراکنش‌های بانکی صاحبان حساب‌هایی که پنج میلیارد تومان به بالا در سال گردش مالی دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و با اطلاعات به دست آمده از این طریق، به دنبال فعالیت‌هایی می‌رویم که موجب این گردش مالی شده است تا متناسب با آن فعالیت‌ها، میزان مالیات تعیین شود. 

«امیدعلی پارسا»، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا به تشریح دو شعار «وصول با اصول» و «نظام مالیاتی هوشمند»، به عنوان برنامه‌های محوری این سازمان در سال ۱۳۹۹ پرداخت.

 

به گفته وی، سازمان امور مالیاتی با رعایت اصول بنیادینی مانند حمایت از تولید و مبارزه با فرار مالیاتی، به دنبال گذر از سیستم مالیاتی سنتی به سیستم مالیاتی مدرن است تا ضمن احقاق عدالت مالیاتی، زمینه افزایش درآمدهای مالیاتی دولت با تمرکز بر ۵ تا ۱۰ درصد اقشار پردرآمد کشور را فراهم سازد.

 

تاکید بر مالیات‌ستانی از ثروتمندان

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین به بررسی تراکنش‌های بانکی پنج میلیارد تومان به بالا در نظام مالیاتی هوشمند اشاره کرد و ادامه داد: اطلاعات بانکی تراکنش‌های بانکی پنج میلیارد تومان درآمد به بالا از سال ۹۳ به بعد، از امروز قابل بررسی توسط سازمان امور مالیاتی است. ما تراکنش‌های مالی مربوط به هر فرد را بر اساس کد ملی او و اقوام درجه یک آن فرد تحت‌نظر داریم، تا از فرار مالیاتی جلوگیری کرده باشیم.

 

وی تاکید کرد: باید توجه شود که سازمان امور مالیاتی به دنبال اطلاعات بانکی همه مردم نیست و تنها به حساب بانکی ۵ تا ۱۰ درصد برخوردار کشور رسیدگی می‌شود. با اطلاعات به دست آمده از این طریق، به دنبال فعالیت‌هایی می‌رویم که موجب این گردش مالی شده است تا متناسب با آن فعالیت‌ها، میزان مالیات تعیین شود.

 

تحقق عدالت مالیاتی با هوشمند سازی نظام مالیاتی

پارسا با تاکید بر پایه‌گذاری نظام مالیاتی هوشمند بر اساس شفافیت، گفت: نظام مالیاتی هوشمند امروز در همه دنیا پیگیری می‌شود و داده مبنا، مؤدی محور، یکپارچه و مبتنی بر ریسک و تمکین مؤدیان است. به عبارت دیگر در این نظام مالیاتی بالاجبار اطلاعات و داده‌های واقعی مربوط به ثروت، درآمد و مصرف هر مؤدی مالیاتی دریافت شده و هر فرد متناسب با توانایی‌ها و قابلیت‌های خود آن فرد مورد بررسی ممیز قرار می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: در حالی که در نظام مالیات‌ستانی سنتی، اخذ مالیات هر فرد بر مبنای معدل، میانگین و روندها و اطلاعات بخش یا فعالیت مربوط به کسب‌وکار آن فرد انجام می‌گرفت که به همین دلیل در برخی موارد محاسبات ممیز سازمان امور مالیاتی متناسب با فعالیت واقعی مؤدی مورد بررسی نبود و موجب اختلافاتی می‌شد.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، نظام مالیاتی هوشمند را زمینه‌ساز تحقق عدالت در نظام مالیاتی و به حداقل رساندن فرار مالیاتی و فساد اداری دانست و افزود: آنچه که مردم ما در درجه اول می‌خواهند عدالت و عدالت مالیاتی به عنوان یکی از مصادیق آن است. عدالت مالیاتی یعنی ستاندن مالیات طبق قانون و متناسب با ثروت، درآمد و مصرف هر مؤدی. نظام مالیاتی هوشمند حدود ۳۰ سال است که در کشورهای پیشروی دنیا اجرا می‌شود و تجربه موفقی در تحقق عدالت مالیاتی را نشان داده است.

 

وی خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی علم غیب ندارد و باید اطلاعات واقعی، پاک و قابل اعتماد مربوط به همه معاملات کشور را داشته باشد تا بتواند عدالت مالیاتی را محقق سازد. اما نباید فراموش کرد اطلاعات و داده‌های واقعی مربوط به درآمد، ثروت و مصرف همه شهروندان و مؤدیان در بستر امن الکترونیکی انجام خواهد شد. این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات حاکمیتی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد و برای رقبای مؤدیان، محرمانه باقی خواهد ماند. این سازمان به هیچ وجه اطلاعات مالیاتی افراد را در اختیار دیگران قرار نخواهد داد.

 

رعایت اصول در دریافت مالیات

پارسا در ادامه ضمن یادآوری شعار «وصول با اصول»، گفت: ما به دنبال کسب مالیات به هر شیوه و راهی نیستیم و رعایت اصول برای ما خیلی مهم است. این شعار نیز به موارد متعددی اشاره دارد که از جمله آن‌ها حمایت از تولید است. یک شأن مالیات تنظیم‌گری است و در شرایطی که تولید در کشور دارای مشکلات شده، حمایت از تولید یکی از اصول نظام مالیاتی کشور است. اصل دیگر مقابله جدی با پدیده فرار مالیاتی است. فرار مالیاتی نوعی ظلم، تبعیض و خوردن حق الناس است، با قرار گرفتن همه اطلاعات و داده‌های مربوط به معاملات سطح کشور، این پدیده به حداقل ممکن خود خواهد رسید. اصل دیگر نیز رعایت سلامت اداری است.

 

وی افزود: این مجموعه اصول وقتی در کنار یکدیگر قرار گیرد، به مانند استانداردهای روز دنیا باعث می‌شود تا مودی مالیاتی بداند همه اطلاعات او در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد و دیگر جایی برای اختلاف‌های معمول میان ممیز و مؤدی در نظام مالیاتی سنتی وجود نخواهد داشت.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------