آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

سهام دولتی در کانون توجهات



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, پالایشی یکم
سود صندوق پالایشی یکم به ۲۸ درصد رسید؛ معامله از اوایل آبان‌ماه 

روز گذشته در حالی شاخص کل بورس تهران با افت ۲/ ۱ درصدی در سطح یک میلیون و ۵۶۱ هزار واحد متوقف شد که بار دیگر شاهد افزایش اقبال به سهام شرکت‌های موجود در صندوق‌های ETF دولتی هستیم و این بار نوبت به سهام پالایشی رسیده است به‌طوری که حتی در روزهای منفی بورس تهران نیز این گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۱۳ مهرماه تا پایان معاملات روز گذشته، در حالی شاخص کل بورس تهران رشد ۵/ ۲ درصدی را ثبت کرده که شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی با افزایش بیش از ۲۰ درصدی همراه شده است. این وضعیت سبب شد تا تخفیف صندوق پالایشی یکم که پس از پذیره‌نویسی تقریبا به‌طور کامل دود شده بود، در حال حاضر به ۲۸ درصد افزایش پیدا کند.

  

  ETFها محکوم به رشد قیمت؟

یکی از استدلال‌هایی که طی چند ماه اخیر میان فعالان بورسی پررنگ شده است، محکومیت سهام موجود در پرتفوهای ETF به رشد قیمت است. این شرایط که چندی پیش درخصوص سهام بانکی و بیمه‌ای موجود در پرتفوی دارایکم تجربه شده است، در دو هفته اخیر در سهام پالایشی تکرار شده و این صنعت تبدیل به یکی از گروه‌های پیشرو بازار سهام شده است. در آخرین روز معاملاتی این هفته نیز گروه فرآورده‌های نفتی برای هشتمین جلسه معاملاتی پیاپی روند صعودی را پیمود و بدون توجه به روند کلی بازار، دادوستدها در زیرمجموعه‌های این گروه در محدوده مثبت قیمت‌ها انجام شد.

 

هر چند رشد نرخ دلار و رکوردشکنی‌های دلار نیمایی در افزایش توجه به سهام مذکور بی‌تاثیر نیست، اما مهم‌ترین موضوعی که منجر به اختلاف بازدهی در نمادهای پالایشی با دیگر صنایع دلاری بازار شده است، قرار گرفتن این نمادها در دومین صندوق ETF دولتی موسوم به پالایشی یکم است. به‌طوری که طی معاملات روز چهارشنبه که شاخص کل بورس تهران افت ۲/ ۱ درصدی را ثبت کرد شاهد ورود ۶۳۵ میلیارد تومان نقدینگی جدید از سوی بازیگران خرد سهام به زیرمجموعه‌های گروه فرآورده‌های نفتی بودیم. این استقبال فعالان حقیقی اما با اتکا به این موضوع که سهام مذکور با دارا بودن پشتوانه دولتی، تن به اصلاح نمی‌دهند انجام می‌شود و هیچ نگاهی به بنیاد سهم و قیمت فعلی آنها نمی‌شود. در این میان انتشار خبرهایی درخصوص آغاز معاملات صندوق پالایشی یکم از اوایل آبان این عطش را افزایش داده است و سهامداران می‌پندارند رالی صعودی دارایکم در ابتدای روزهای معاملاتی، درخصوص این صندوق نیز تکرار خواهد شد. از این رو دیروز حدود یک سوم از کل ارزش دادوستدهای بورس تهران با معامله ۲ هزار و ۴۴۵ میلیارد تومانی از آن گروه فرآورده‌های نفتی شد که در نوع خود جالب توجه است.

 

  سود «پالایش» ۲۸ درصد شد

رشد قیمت سهام موجود در پرتفوی دومین صندوق ETF دولتی موسوم به پالایشی یکم طی روزهای اخیر سبب شد تا میانگین نرخ سود این صندوق در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۳ مهر) به ۲۸ درصد افزایش یابد. در این میان پالایش نفت بندرعباس با سود ۴۹ درصدی صدرنشین است و پس از آن «شبریز» نسبت به قیمت پذیره‌نویسی رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرده است.

 

  آغاز معاملات «پالایش» از اوایل آبان‌ 

۳۰ شهریورماه بود که پذیره‌نویسی دومین صندوق دولتی که این‌بار به ۴ شرکت پالایشی تعلق داشت، به پایان رسید و به دنبال مشارکت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری، حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان (معادل حدود ۲۰ درصد) از این سهام به فروش رسید. حال مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز معاملات صندوق پالایشی یکم در اوایل آبان‌ماه خبر می‌دهد. راضیه صباغیان، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در این خصوص به «ایرنا» گفت: مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم می‌شود. با توجه به اینکه پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم تا ۳۰ شهریور ادامه داشت؛ بنابراین باید از اوایل آبان امکان معامله برای این صندوق فراهم شود.

 

صباغیان خاطرنشان کرد: اکنون منتظر هستیم تا اقدام‌های لازم جهت نقل و انتقال‌ سهام پالایشی‌ها از سوی دولت به نام صندوق انجام و اطلاعات سرمایه‌گذاران در سپرده‌گذاری به روز شود تا از این طریق، این صندوق قابلیت بازگشایی نماد و مجوز فعالیت را پیدا کند. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به تعداد افراد شرکت‌کننده در پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق‌های قابل‌معامله (ETF)، گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده، حدود چهار میلیون نفر از سرمایه‌گذاران در پذیره‌نویسی این صندوق مشارکت داشتند که ارزش واحدهای خریداری شده بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

وی افزود: تعداد مشارکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی دومین مرحله از صندوق‌های قابل معامله دولتی (ETF) دو برابر افراد مشارکت‌کننده در دارا یکم بوده است.

 

صباغیان به باقی‌مانده سهام پالایشی‌ها که در زمان مقرر، پذیره‌نویسی نشدند اشاره کرد و گفت: درباره عرضه مجدد باقیمانده سهام پالایشی‌ها باید هیات واگذاری در سازمان خصوصی‌سازی تصمیم‌گیری کند که تاکنون اطلاعاتی در این زمینه به ما ارائه نشده است.

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, پالایشی یکم
 
دنیای‌اقتصاد 
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------