بلبشوی ‌بازار مرغ ۲۲ هزار تومانی!



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بازار مرغ

 

معاون استاندار: منتظر هستیم که بقیه استان ها چه قیمتی را تعیین می کنند سپس قیمت مرغ را دراستان مشخص خواهیم کرد

 

اگرچه ستاد تنظیم بازار کشور قیمت هر کیلو مرغ را ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان تعیین کرد اما این قیمت در بازار مشهد رعایت نمی‌شود و جانشین استاندار در ستاد تنظیم بازار استان نیز با اذعان بر این که قیمت مرغ در استان هنوز مصوب نشده است از توزیع مرغ تنظیم بازاری در استان خبر داد. به گزارش «خراسان رضوی»، ستاد تنظیم بازار کشور هفته گذشته قیمت مرغ زنده را  ۱۳ هزارو ۱۰۰ تومان تعیین کرد و قیمت گوشت مرغ گرم برای مصرف‌کننده نیز کیلویی ۲۰هزارو ۴۰۰تومان تعیین شد. اما مشاهدات میدانی و بررسی‌های خبرنگار ما از قیمت مرغ در مناطق مختلف مشهد حاکی از آن است که حتی همین قیمت‌های مصوب یعنی ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومانی هم رعایت نمی‌شود و قیمت هر کیلو گوشت مرغ از ۲۲هزارو ۶۰۰ تومان در منطقه سپاد مشهد تا حداقل ۲۴ هزار تومان در منطقه احمدآباد متغیر بوده است.

 

از سویی تغییر قیمت سینه مرغ در مشهد بسیار زیاد بوده طوری که قیمت هر کیلو سینه مرغ حداقل 30 هزار تومان تا 35 هزار تومان متغیر بوده و قیمت ران مرغ نیز بین 21 تا 24 هزار تومان متغیر بوده است.یکی از فروشندگان مرغ دلیل افزایش شدید قیمت سینه مرغ را ناشی از استقبال مردم برای خرید آن بیان می کند و می افزاید: فروشنده سود خود را برای جبران ضایعات مرغ از افزایش قیمت سینه مرغ می‌برد. یکی دیگر از فروشندگان نیز دلیل افزایش قیمت مرغ را ناشی از افزایش قیمت مرغ زنده می‌داند.

 

قیمت مرغ زنده 17000 تومان نه 13100 تومان!

رئیس هیئت‌مدیره مرغداران مرغ گوشتی نیز دراین‌باره به خراسان رضوی می‌گوید: قیمت هر کیلو مرغ زنده در بازار مشهد بین 16 تا 17 هزار تومان متغیر است و قیمت مصوب رعایت نمی‌شود و این قیمت‌ها کاملاً تابع عرضه و تقاضا در بازار است. بروغنی می‌افزاید: متأسفانه به دلیل این که دولت نتوانسته نهاده موردنیاز مرغدار به خصوص سویا را تأمین کند، مرغدار در جوجه ریزی بسیار محتاطانه عمل می‌کند و تحت تأثیر همین موضوع هم میزان جوجه ریزی در مهرماه نسبت به شهریور 50 درصد کاهش داشته است یعنی میزان متوسط جوجه ریزی در استان هر دوره‌ای بین 6.5 تا 7 میلیون قطعه بوده است اما این عدد در مهرماه به 3 میلیون قطعه کاهش پیداکرده است و مرغدار از جوجه ریزی ترس دارد.

 

وی درباره قیمت کارشناسی مرغ گرم در بازار بر اساس نرخ‌های مصوب نیز می‌گوید: قیمت هر کیلو گوشت گرم مرغ ۲۰ هزارو ۴۱۰ تومان تعیین‌شده است و بر اساس آن باید قیمت هر کیلو سینه مرغ با ضریب سود.1.36 درصد حدود ۲۷ هزارو ۷۰۰ تومان و قیمت هر کیلو ران نیز با ضریب سود 1.1 درصد ۲۲ هزار و۴۰۰ تومان باشد. با توجه به این که قیمت مصوب مرغ زنده یعنی ۱۳ هزارو ۱۰۰ تومان رعایت نمی‌شود و قیمت روز هر کیلو مرغ زنده۱۷ هزارتومان در بازار عرضه می‌شود درنتیجه این قیمت به علاوه 800 تومان هزینه حمل و کشتار به ۱۷ هزارو ۸۰۰ تومان خواهد رسید.

 

رئیس هیئت‌مدیره مرغداران مرغ گوشتی استان ادامه می‌دهد: مرغی که کشتار می‌شود امعا و احشا و ضایعات آن حذف می‌شود که این موضوع باعث کاهش وزن مرغ می‌شود که برای جبران آن قیمت ۱۷ هزارو ۸۰۰ تومان را بر ضریب ثابت 75 درصد تقسیم می‌کنند، درنتیجه قیمت هر کیلو گوشت گرم مرغ بر اساس هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار تومانی برای مصرف‌کننده۲۳ هزارو ۷۰۰تومان تعیین قیمت می‌شود و قیمت هر کیلو سینه مرغ 31 هزار تومان و قیمت هر کیلو ران هم 26 هزار تومان برآورد می‌شود.

 

دفاع تمام قد جهادکشاورزی از مرغداران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز با حمایت تمام‌قد از بخش تولید و مرغداران استان به «خراسان رضوی» می‌گوید: وقتی دولت تنها 40 درصد نهاده موردنیاز مرغدار را تأمین می‌کند چگونه انتظار داریم که تولیدکننده قیمت مصوب را رعایت کند؟ اورانی می‌افزاید: سه ماه پیش در ستاد تنظیم بازار اعلام کردم که با این رویه پیش برویم تولید در استان تعطیل خواهد شد، از ابتدای سال تاکنون بیش از هفت میلیون قطعه کاهش جوجه ریزی در استان داشتیم که دو میلیون آن مربوط به مهرماه است و پیش‌بینی می‌کنیم در ماه جاری نیز با کاهش جوجه ریزی روبه رو شویم و این کاهش ادامه‌دار خواهد بود.

 

وی می‌گوید: قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ بر اساس میزان نهاده‌ای که دولت به مرغدار می‌دهد ۱۷ هزارو ۶۰۰ تومان است درحالی‌که ستاد تنظیم بازار قیمت ۱۳ هزارو ۱۰۰ تومان با سود 10درصد را تعیین کرده است. معلوم است که تولیدکننده نمی‌تواند قیمت مصوب را رعایت کند و بنده متولی بخش تولید چطور به مرغدار فشار بیاورم که قیمت مصوب را رعایت کند؟ وقتی قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ برای مرغدار ۱۷هزارو ۶۰۰ تومان است، ستاد تنظیم بازار کشور باید بگوید این قیمت را بر چه اساس تعیین کرده است؟ الان تولیدکننده ما اصلاً سود نمی‌کند و روزبه‌روز جوجه ریزی خود را کاهش می‌دهد.

 

توضیحات معاون استاندار درباره قیمت مرغ در مشهد

جانشین استاندار در ستاد تنظیم بازار استان اما معتقد است که وقتی متوسط قیمت مرغ از نرخ کشوری پایین‌تر است یعنی عملکرد مثبت بوده است. علی رسولیان در گفت و گو با «خراسان رضوی» تصریح می کند: قیمتی که ستاد تنظیم بازار کشور تعیین کرده مربوط به تهران است و هنوز در ستاد تنظیم بازار استانی قیمت مرغ تعیین نشده است. وی می‌افزاید: ما منتظر هستیم که بقیه استان‌ها چه قیمتی را تعیین می‌کنند سپس قیمت مرغ را دراستان مشخص خواهیم کرد. از سویی دیگر در خراسان رضوی اکنون ما با زنجیره‌های تولید مرغ به توافق رسیدیم که مرغ را باقیمت ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان به مصرف‌کننده عرضه کنند، علاوه بر این مرغ منجمد تنظیم بازاری را با قیمت ۱۳ هزارو ۵۰۰ تومان به میزان لازم در بازار عرضه می‌کنیم.

 

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,بازار مرغ
 
 خراسان/مسعود حمیدی 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------