آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

افزایش ۴ برابری قیمت گوشت،۳ برابری قیمت برنج ، ۳/۵ برابری ماهی و ۳ برابری تخم‌مرغ در دو سال

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های…

کاهش شدید واردات گوشت و کره



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, واردات کره و گوشت قرمز

 

واردات کره و گوشت قرمز با کاهش شدید همراه شد. براساس آنچه ازسوی ستاد تنظیم بازار اعلام شده است، تولید برخی محصولات از جمله کره و گوشت قرمز افزایش یافته و همزمان واردات آنها کاهش یافته است؛ به‌گونه‌ای‌که واردات گوشت قرمز از بیش از ۸۰۰ هزار تن به کمتر از ۱۰۰ هزار تن در سال و این عدد برای کره از ۵۰ هزار تن به ۵ هزار تن رسیده است.

 

روز گذشته خبرهای جدیدی در عرصه بازرگانی داخلی از سوی متولیان تجارت داخلی اعلام شد. خبرهایی مربوط به «تامین نهاده‌های دامی»، «کاهش وابستگی به واردات برخی محصولات پروتئینی» و «آینده بازار مرغ و تخم‌مرغ». در حالی که در هفته‌ها و ماه‌ها‌ی گذشته مساله تامین خوراک دام و طیور به یکی از دغدغه‌های جدی فعالان صنعت مرغداری تبدیل شده بود، ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است که مشکل تامین نهاده‌های دامی به کلی حل شده و ۱۰۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شده است. البته دبیر ستاد تنظیم بازار به صراحت اعلام نکرده است که این تامین این نهاده‌ها از محل واردات بوده یا تولید داخل؟ اما به نظر می‌رسد که منظور این مقام مسوول تامین از محل واردات بوده است.

 

چرا که در یک خبر دیگر مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرده است که تا پایان آذرماه ۹ فروند کشتی شامل ذرت، کود شیمیایی، خاک فسفات، کود فسفات، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، در بندر شهیدرجایی پهلو گرفتند تا بخشی از نهاده‌های دامی از این مسیر تامین شود. پیش از این در اوایل آذر ماه رئیس‌جمهور در دستوری وزرای صمت و جهاد کشاورزی را با هدف جهش تولید مکلف کرد که اقدامات فوری و ضروری را در زمینه تولید نهاده‌های دامی در دستور کار قرار دهند. دستوری که مشخص نیست آیا شرایط آن برای تولیدکنندگان داخل فراهم شده است یا خیر.

 

آیا سیاست‌های ارزی و تولیدی همسو با یکدیگر متغیرهای مزاحم را از سر راه تولید خوراک دام و طیور حذف کرده‌اند؟‌ چرا که تا کنون آنچه به‌عنوان نهاده‌های دام و طیور از محل واردات با نرخ مصوب دولتی تامین می‌شده، با همان نرخ به دست تولیدکنندگان نمی‌رسیده است و آنها مجبور بوده‌اند که نیاز خود را با ۳ برابر قیمت از بازار آزاد تامین کنند.

 

این صحبتی است که مهدی معصومی، از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران به تازگی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان کرده است؛ «دولت نهایتا توانایی تامین ۵۰‌ درصد از نیاز مرغداران را دارد و تولیدکنندگان باید نهاده‌ای را که با ارز دولتی وارد می‌شود در بازار آزاد تا سه برابر نرخ مصوب خریداری کنند»

 

اما ستاد تنظیم بازار حامل خبرهای دیگری هم بود. آن‌طور که عباس قبادی اعلام کرده تولید برخی محصولات پروتئینی مثل کره و گوشت قرمز افزایش پیدا کرده و همزمان واردات آنها کاهش یافته است. بر این اساس واردات کره از ۵۰ هزار تن به ۵ هزار تن رسیده و واردات گوشت قرمز از بیش از ۸۰۰ هزار تن به کمتر از ۱۰۰ هزار تن در سال رسیده که به گفته دبیر ستاد تنظیم بازار این امر نشان‌دهنده رشد تولید این محصولات در داخل است. از سوی دیگر برای افزایش تولید جوجه یک روزه، مرغ و تخم مرغ هم تصمیمات خوبی گرفته شده و در روز‌های آینده، روند قیمت‌ها را کاهش خواهد داد.

 

اظهارات ستاد تنظیم بازار

به گزارش تسنیم، دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است: مشکل تامین نهاده دامی حل و ۱۰۰ درصد نهاد‌ه‌های دامی تامین شده است. عباس قبادی در نشست کارگروه تنظیم بازار از افزایش سرعت ترخیص کالا‌ها از گمرک خبر داد و افزود: این امر باعث ایجاد ثبات نسبی در بازار شده است. وی از افزایش تولید و کاهش واردات برخی محصولات پروتئینی نیز خبر داد و گفت: واردات کره از ۵۰ هزار تن به ۵ تن و واردات گوشت قرمز از بیش از ۸۰۰ هزار تن به کمتر از ۱۰۰ هزار تن درسال رسیده که نشان از رشد تولید در کشور دارد. وی اضافه کرد: بحث میوه شب عید هم در دستور کار قرار گرفته تا هم منافع مردم و هم کشاورزان تامین شود.

آخرین آمارها از واردات نهاده‌های دامی

 

به گزارش اکسپورتنا، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان عنوان کرده است: تا پایان آذرماه ۹ فروند کشتی شامل ذرت، کود شیمیایی، خاک فسفات، کود فسفات، دانه‌های روغنی‌(کنجاله سویا) در بندر شهیدرجایی پهلو گرفته است. علی‌رضا محمدی کرجی‌ران با تشریح اقدامات صورت گرفته در زمینه خدمات‌رسانی به کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی و کشاورزی در بندر شهید رجایی عنوان کرد: بر اساس تصمیمات متخذه مبنی بر واردات بخشی از نهاده‌های دامی و کشاورزی از بنادر استان هرمزگان، این اداره کل نیز هم‌راستا با سیاست‌های ابلاغی و با هدف تامین و مرتفع کردن نیازهای کشور از نهاده‌های کشاورزی و دامی با تمام توان عملیاتی، تجهیزاتی و تجربی خود وارد عمل شده و خدمات‌رسانی به کشتی‌های حامل این کالاها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام رساند.

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: عمده کالاهای وارده شامل کود اوره، ذرت، کود شیمیایی، خاک فسفات، کود فسفات و دانه‌های روغنی(کنجاله سویا) است. وی اظهار کرد: هفت باب انبار در بندر شهید رجایی به منظور انبارش کالاهای یاد شده اختصاص داده شده است. مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با بیان اینکه از ابتدای سال تا پایان آذر ماه ۹ کشتی جهت تخلیه نهاده‌های دامی و بذرهای کشاورزی در این بندر پهلو گرفته است، تصریح کرد: ۱۳۵ هزار و ۲۹۸ تن ذرت، ۲۳۴ هزار و ۶۵۱ ‌تن کود شیمیایی و همچنین ۲۲ هزار و ۶۴۷ تن جو از بندر خارج و وارد بازار شده است.

 

دنیای‌اقتصاد  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------