آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

آقای قالیباف! این شما و این مرغداری / ماجرای نامه کشاورز جهرمی به رئیس‌مجلس



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, قالیباف

 

کشاورز جهرمی، رئیس مجلس را با توجه به اظهارات اخیر وی به چالش مرغدار شدن دعوت کرد.

 

او به آفتاب یزد گفته چرا چنین درخواستی از قالیباف داشته استآفتاب یزد- گروه اقتصادی: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه هفته گذشته در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس در انتقاد از لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: اگر به اعداد و ارقام نگاهی بیندازیم در لایحه بودجه 1400 (تا مهرماه سال ۱۴۰۰) به طور دقیق با همین شرایط سخت ارزی ۴.۲ میلیارد دلار به نهاده‌های دامی اختصاص یافته است؛ پس مرغ باید با احتساب سالن اجاره‌ای مرغداری، دارو، واکسن و همه این مسائل، کیلویی حدود ۱۰ هزار تومان یعنی باید یک و نیم دلار شود! همین اظهارات کافی بود تا خبرنگاران روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی با عنوان «مرغ 10 هزار تومانی قالیباف صحت دارد؟» این موضع‌گیری رئیس مجلس مشتاق تجربه ریاست‌جمهوری را به چالش کشیده و به نقل از کمالی مشاور مدیرعامل اتحادیه سراسری پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور این پرسش را مطرح سازند که رئیس مجلس شورای اسلامی چگونه به این عدد دست یافته است، در حالی که نرخ تمام شده یک کیلو مرغ در ایران بسیار بیش از این عدد است!؟ در واقع به گمان این دسته از مرغداران، چهره‌های سیاسی به نحوی از انحاء می‌کوشند جهت ژست‌های تبلیغاتی و انتخاباتی زودهنگام ده‌ها هزار مرغدار و دامدار را دستاویز مانورهای سیاسی خود بدون احتساب نرخ تمام شده آن سازند!

 

اما پس از آن گزارش روزنامه «آفتاب یزد» که رئیس مجلس شورای اسلامی نتوانسته تا امروز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن بیاید و ارائه کند، عصر پنجشنبه 9 بهمن 99 «محمدحسین فرحی‌جهرمی» باغدار نمونه کشور در تولید انگور طی سال 81 و مرغدار موفق استان فارس با ابتکار عملی خلاقانه رئیس مجلس شورای اسلامی را به چالشی جالب و شاید بی‌نظیر کشید که در نوع خود جالب توجه است و نامه او روز گذشته در برخی شبکه‌های اجتماعی دست به دست گشت تا چه بسا قالیباف تا مهلت تعیین شده در مورخ 20 بهمن 99 به آن پاسخ واقع‌بینانه دهد!

 

این مرغدار جهرمی در نامه‌اش خطاب به قالیباف، در قالب موضوع «طرح پیشنهادی و آزمایشی عرضه مرغ 9 هزار تومانی» با استناد به کلیپ مشاهده شده از سخنان وی در فضای رسانه‌ای، پیشنهاد کرده تا رئیس مجلس شورای اسلامی در فرصت 50 روزه باقیمانده به پایان سال 99، مدرن‌ترین واحد مرغداری در شهرستان جهرم استان فارس را به ظرفیت 39 هزار و 500 قطعه جهت عملیاتی کردن دیدگاهش بصورت عقد قرارداد در دفتر رسمی یک دوره تولیدی در سال جاری را تحویل بگیرد. کما اینکه این مرغدار در نامه خود آشکارا اعلام کرده است اجاره بهای سالن را نیز طی قرارداد و بنا به نظر کارشناس رسمی دادگستری به عنوان تشویق به مجریان اهداف رئیس مجلس شورای اسلامی «هبه» خواهد کرد و در قبال آن درخواست تولید و توزیع گوشت مرغ به نرخ 9 هزار تومان را بین مردم شهرش جهرم را در آستانه سال نو خورشیدی دارد!

 

اگرچه باید دید با توجه به مهلت تعریف شده تا 20 بهمن 99، قالیباف به درخواست این مرغدار پاسخ آری داده و رخت مرغدارشدن را به تن خواهد کرد یا قبای ریاست مجلس با شعارهای پوپولیستی از جنس مرغ سیاسی را با رویکرد ارائه چهره‌ جذاب از خود برای ریاست جمهوری در سال 1400، فدای عملیاتی کردن خواسته این چالش کشاورز جهرمی نخواهد کرد!؟

 

دراین راستا خبرنگار روزنامه «آفتاب یزد» با این مرغدار تماس گرفت و با وی در خصوص دلایل طرح این چالش گفتگو کرد:

 

«محمدحسین فرحی‌جهرمی» با بیان اینکه از سال 89 خورشیدی و پس از بازنشستگی از وزارت بهداشت به دلیل علاقه‌اش به پرورش مرغ با استفاده از کارشناسان متخصص اقدام به سرمایه‌گذاری در این پیشه کشاورزی کرده است می‌گوید: البته در تمام این 10 سال با فراز و نشیب‌های مختلفی این تولید را با علاقه انجام داده است؛ اما وقتی در سخنان اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی شنیده که انتظارش از نهاده‌های تخصیصی به مرغداران تولید مرغ 9 یا 10 هزار تومانی است، متعجب شده است!

 

فرحی‌جهرمی می‌افزاید: به خاطر عملیاتی کردن طرح و ایده قالیباف و استفاده از تمام قدرت و اختیارات ریاست قوه‌مقننه جهت تامین سفارش نهاده‌ها تصمیم گرفتم در این دوره سالن مجهز و مدرن خود را که از سالن‌های نمونه استان فارس است، در اختیار وی قرار دهم.

 

وی می‌افزاید: «در واقع شاید حق با ایشان است و ما مرغداران کارآمد تولید نمی‌کنیم و آنها با ساختار قدرت خود بتوانند با استفاده از واکسن، دارو و نهاده با قیمت تمام شده وارداتی مرغ 9 هزار تومانی تولید کنند!»

 

جهرمی با بیان اینکه مرغداران به عنوان تامین‌کنندگان فرآورده‌های پروتئینی پر مصرف جامعه به انحای مختلف در معرض چالش‌های متعدد در چرخه تامین نهاده و هجوم بیماری‌های مختلف مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یا نیوکاسل و... قرار دارند می‌گوید: وقتی یک کارشناس وزارت بهداشت چند سال پیش و در زمان وزارت خانم «دکتر وحید دستجردی» بدون هیچ سندی با نادیده گرفتن جایگاه حاکمیتی «سازمان دامپزشکی کشور» در این زمینه گفته بود 80 درصد مرغ‌های مصرفی «مُرده» هستند یا فردی بدون دادن هیچ تاوانی برای ادعایش ادعا می‌کند به مرغ‌ها جهت سنگین وزن شدن «سرب» داده می‌شود یا آنها را «معتاد» می‌کنند تا دچار یبوست شده و وزن بگیرند و حتی بارها بدون سند ادعا شده «هورمون» تزریق می‌شود تا سریع رشد کنند و... چه انتظاری باید داشت؟

 

وی می‌افزاید: این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته نخبگان بهداشتی آن کشورها به مردم اطمینان خاطر می‌دهند که حتی مرغ‌های محلی آن کشور در شرایط سالم و بهداشتی تولید شده و می‌توانند با آسودگی‌خاطر مصرف کنند.

 

این مرغدار جهرمی در ادامه خاطرنشان می‌کند: در مواقع درج این قبیل ادعاهای کذب، مانند همان اتفاقی که سال گذشته یک کارشناس ناشناخته در صنعت لبنیات در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که شیرهای خام کشور بیش از حد مجاز «آفلاتوکسین» دارند و دیگر ادعاهای مشابه؛ سازمان دامپزشکی کشور در نهایت جز با درج یک تکذیبیه اقدام اساسی دیگری جهت شناسایی و برخورد قانونی با مدعیان خاطی این دست اخبار جعلی نکرده و نمی‌کند. کما اینکه اگرهم واکنشی نشان دهد، کار از کار گذشته و جبران‌کننده پیامد اقتصادی و حیثیتی این قبیل ادعاهای دروغین بی‌پایه و اساس نیست.

 

فرحی‌جهرمی با بیان اینکه مدیران صنعت مرغداری به عنوان دومین صنعت پس از نفت برخلاف بقیه مشاغل در بیابان‌ها در حداقل شرایط امن و در معرض سرقت‌های بعضا مسلحانه و خطرناک در حال تولید هستند می‌افزاید: از رئیس مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود «نهاده‌های هدر رفته» یا مفقوده را در جایی غیر از مرغداری‌ها جستجو کند!

 

وی با بیان اینکه با وجود سامانه «بازارگاه» با وجود برخی اشکالات اما کمک‌هایی در قطع نسبی دست دلالان کرده است می‌گوید: نهاده دامی برخلاف لاستیک امکان «واکس زدن» لاستیک فرسوده 4 سال در انبار مانده را ندارد و امکان مانور زیاد را در بازار برای دلالان نخواهد داشت و باید حداکثر در 2 تا 3 ماه و نهایت 8 ماه فروخته باشد.

 

این مرغدار فعال کشور حداکثر تخلف ممکن در این بازار را این دانست که واردکننده ارز را برای واردات نهاده گرفته باشد اما آن را وارد نکند!

 

فرحی‌جهرمی با اشاره به قیمت روز جوجه یکروزه 40 تا 45 گرمی که بالای 4800 تومان قیمت دارد می‌افزاید: با این شرایط چشم انتظار این هستیم که ریاست مجلس از طریق افراد امین خود مدیریت این واحد را تا پایان سال به عهده بگیرد تا همگان ببینند چگونه یک کیلوگرم مرغ را با نرخ 9 هزار تومان تولید و میان مردم توزیع خواهند کرد!؟

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------