آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

روغن دولتی سر از بازار آزاد در آورد/مسئولان دولت روحانی: مردم عامل گرانی هستند!



  روغن دولتی,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
چرا روغن های دولتی که باید به نرخ دولتی در فروشگاه ها به فروش برسد، سر از بازار بازار آزاد درمی آورد و جالب است که هیچ مسئولی هم بر عملکرد فروشگاه ها نظارت ندارد و آنها به راحتی روغن های دولتی را در بازار گران تر می فروشند! 

به گزارش تسنیم، ماجرای خرید روغن از اواخر پاییز امسال دغدغه جدی مردم شده است، به نحوی که در نقاط مختلف کشور  صف های طولانی برای خرید روغن مایع و جامد خودنمایی می کند اما در این 6 ماه کمتر مسئولی وجود بحران در بخش توزیع و تولید روغن را قبول کرد و مدام از رفتارهای هیجانی مردم در خرید روغن صحبت می کنند.

 

از آن طرف اما مردم باید با کارت ملی برای گرفتن یک عدد روغن در صف بایستند و  برخی از فروشگاه ها هم درحال فروش روغن سهمیه‌ای باشند و حتی  برای مشتریان خود شرط بگذارند که اگر روغن می خواهید باید حتماً تن ماهی، کیک یا رب گوجه هم بخرید! این فروشندگان مدعی هستند که شرکت های روغن به شرط فروش برخی کالاها به ما سهمیه می دهند!

 

جالب اینجاست فروش روغن با کارت ملی و حتی فروش اجباری کالا هم با تکذیب مسئولین روبه رو می شود و با مصاحبه های مختلف اعلام می کنند این گونه رفتارها جرم بوده و با متخلفین برخورد لازم صورت می گیرد. 

 

البته با تشدید بحران روغن در بازار مسئولین وزارت صمت علت کمبود عرضه روغن را تحریم های ظالمانه، مشکلات ارزی و انتقال آن و عدم تخصیص ارز برای واردات روغن خام توسط بانک مرکزی اعلام کردند. علاوه بر این تأکید کردند که به دلیل جو ایجاد شده در بازار برخی روغن می خرند و در خانه انبار می کنند و همین موضوع تقاضا را بالا برده است.

 

در این شرایط شرکت بازرگانی دولتی از تزریق 70 هزار تن روغن برای خانوار و صنف و صنعت خبر داد و دبیر انجمن صنفی روغن نباتی نیز اعلام کرد که این مقدار روغن بین کارخانه ها توزیع و پس از آن وارد بازار خواهد شد و آرامش به بازار بازخواهد گشت. هر چند بعد از این وضعیت عرضه روغن مایع در فروشگاه های زنجیره ای و بعد از آن در خرده فروشی ها بهتر شد و بازار به ثبات نسبی رسید اما با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال کمبود روغن در بازار باز خودنمایی می کند و مردم نگران تهیه آن هستند.

 

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است: میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور حدود 150 هزار تن است که در ماه گذشته بین 170 تا 180 هزار تن تولید روغن داشتیم، اما به جهت فضای روانی که در کشور ایجاد شد و برخی به آن اخبار در خصوص احتمال تغییر نرخ ارز و … دامن زدند که موجب هجوم مردم به فروشگاه‌ها و افزایش تقاضا و شکل گیری احتکار خانگی شد و وقفه‌هایی در تولید و توزیع به وجود آمد.

 

*چرا مردم باید تاوان بی تدبیری مسئولین را بدهند  

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت هم خبر می دهد که "حداقل 4 میلیون تن کالا ظرف چند روز آینده از گمرک ترخیص می‌شود تا نیاز مردم کشور تأمین شود، در طول سال هم شاهد بودیم که علی‌رغم شیوع ویروس کرونا و خالی شدن قفسه‌های فروشگاهی در سراسر دنیا هیچ کمبودی در کشور ما ایجاد نشد، برای ماه مبارک رمضان هم تدارک لازم دیده شده است و مشکلی ایجاد نخواهد شد.:

 

رئیس سازمان حمایت گفته است "از مردم هم تقاضا داریم از احتکار‌های خانگی اجتناب کنند، اگر هر کس 2 برابر نیاز خود کالا خریداری کند با تقاضای دوبرابری مواجه خواهیم شد".

 

وعده های تکراری مسئولین درباره حل مشکلات مردم در خرید کالاهای اساسی از جمله روغن در حالی هر روز در قالب خبرهای متعدد منتشر می شود که هنوز مردم برای خرید روغن باید ساعت ها در صف بایستند تا شاید شانس به آنها رو کرده و بتوانند روغن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

 

اما نکته مهم در اظهارات مسئولین احتکار خانگی روغن است براستی در شرایطی که هر روز کالاهای اساسی با رشد قیمت روبه رو است و سبد درآمدی خانواده ها هم مدام در حال کاهش است مردم با کدام درآمد، روغن در خانه ها احتکار می کنند !! چرا مردم باید تاوان بی تدبیری مسئولین را بدهند و در نهایت متهم ردیف اول نابسامانی بازار روغن باشند.

 

چرا مسئولین به جای حل مشکلات در بدنه تولید و توزیع روغن مدام مردم را عامل اصلی التهابات بازار می دانند!

 

*روغن های دولتی سر از بازار آزاد در آوردند/فروش اجباری کالا با روغن همچنان ادامه دارد 

مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم از وضعیت بازار روغن نشان از آن دارد که نه تنها برخوردی با تولیدکنندگان متخلف در فروش اجباری کالا به همراه روغن انجام نشده بلکه نکته قابل تأمل اینجاست برخی از فروشگاه ها به جای آنکه کالاهای خود را در فروشگاه عرضه کنند آنها را راهی بازار کرده و با قیمت های بالا به فروش می رسانند.

 

  روغن دولتی,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

به عنوان نمونه روغن های دولتی که باید برای فروش در فروشگاه ها باشند بار زده شده و راهی بازار آزاد می شوند و جالب اینجاست هیچ کسی  هم  بر عملکرد فروشگاه ها نظارت ندارد و آنها به راحتی روغن های دولتی را در بازار گران تر می فروشند . حتی تعدادی روغن ها در انبارها احتکار کرده تا شاید در روزهای آینده با قیمت ها بالاتری در بازار بفروشند. 

 

در تصویر زیر روغن های سرخ کردنی یک برند که باید با قیمت 32 هزار و 200 هزار تومان در فروشگاه ها فروخته شود بارگیری شده و در نهایت بالای 50 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

 

علاوه بر این بر خلاف صحبت های مسئولین در تأمین حلب مورد نیاز روغن های جامد این کالا با قیمت های بسیار بالا در بازار به فروش می رسد البته اگر کسی بتواند آنها را تهیه کند چراکه سوداگران بیشتر به احتکار روغن جامد تمایل دارند تا فروش آن در بازار. به عنوان نمونه روغن 5 کیلویی جامد به جای 72 هزار تومان در بازار 140 هزار تومان و روغن سرخ کردنی 1.5 لیتری به جای 16 هزار تومان در بازار 25 هزار تومان فروخته می شود. نکته مهم اینجاست فروش اجباری کالا هم برقرار است و هنوز متوقف نشده است. 

 

در مجموع باید گفت چرا با وجود گزارشات متعدد خبرگزاری تسنیم در فروش اجباری کالاها به همراه روغن هنوز این فروش غلط در بازار انجام شده و فقط مسئولین آن را جرم دانسته و برخوردی با متخلفین نمی کنند. به طور حتم  اگر برخوردی می شد در روز روشن تولیدکننده اجباری به خرید سایر کالاها را به خریدار عنوان نمی کرد. 

 

همچنین چرا با وجود تمام وعده ها در مدیریت عرضه روغن بازار احتکار این کالا داغ بوده و همه برای سود بیشتر به جای فروش روغن در صدد احتکار آن هستند! اگر بنا به گفته مسئولین تولید روغن نسبت به سال گذشته افزایش هم یافته است پس روغن ها راهی کدام بازار می شوند که مردم دستشان به آنها نمی رسد!

 

در حال حاضر کمتر از 20 روز به پایان سال جاری مانده و مدیریت بازار کالاهای اساسی امری مهم برای دولت است اما مگر می شود با وعده بازار را ساماندهی کرد. مگر بازار روغن در طول این چند ماه رنگ آرامش به خود دیده است! به نظر می رسد مسئولین به جای خط نشان سری به بازار زده و از نزدیک در روند تولید و عرضه روغن قرار گیرند تا شاید در تصمیمات خود تجدیدنظر کرده و چاره ای برای مردم بلاتکلیف در بازار کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------