آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

قیمت برنج ایرانی باز هم بالا رفت / دهک‌های پایین جامعه دیگر توان خرید برنج را ندارند!



 قیمت برنج ایرانی,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 

افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار سبب شده که به تدریج برنج نیز از سفره خانواده‌های ایرانی حذف و امنیت غذایی و سلامتی مردم با خطر روبه‌رو شود. قیمت‌ برنج ایرانی و خارجی آنقدر افزایش یافته که دهک‌های پایین جامعه دیگر توان خرید آن را ندارند.

 

در مقایسه با قیمت‌های سال گذشته، قیمت برنج ایرانی و خارجی در بازار خرده‌فروشی بیش از ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و این در کاهش فروش خرده‌فروشی‌های سطح شهر تاثیرگذار بوده است.

 

پیش از این به علت پایین بودن قیمت برنج خارجی بسیاری از مردم و خانواده‌ها به جای خرید برنج ایرانی، خرید برنج خارجی را مدنظر داشتند، ولی اکنون افزایش قیمت برنج خارجی نیز سبب شده مردم توان خرید آن را نداشته باشند.

 

بررسی‌های میدانی سایت بازار نشان می‌دهد که هم‌اکنون قیمت هر کیلو برنج هندی ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان و برنج ایرانی ۲۸ تا ۴۲ هزار تومان است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.

 

امسال هزینه‌های برنجکاران نیز بیشتر شده و شنیده‌ها حاکی از این است که قیمت کود چهار برابر شده و این مساله نیز در افزایش قیمت برنج امسال بسیار تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر در مناطق دیگر کشور مثل شهر سده لنجان و استان‌های خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و کرمانشاه، به‌دلیل کم‌آبی سطح کشت برنج به‌شدت کاهش داشته و همین موضوع نیز روی قیمت تمام‌شده برنج تاثیر داشته است.  برنج مرغوب هم‌اکنون در بین خرده‌فروشی‌های سطح شهر به بیش از ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان رسیده و کارشناسان این حوزه پیش‌بینی می‌کنند اگر برخی مشکلات برطرف نشود، قیمت برنج امسال  باز هم  افزایش خواهد یافت.

 

برخی از فعالان بازار نیز معتقد هستند برنج ایرانی در بازار کمبود ندارد، اما برخی از کشاورزان در استان‌های شمالی که توان مالی خوبی دارند برنج خود را نمی‌فروشند و معمولا اعلام می‌کنند که چون قیمت‌ها درحال افزایش است، فروش برنج خود را به بعد موکول کرده‌اند. حتی برخی از برنج‌فروش‌ها برای کاهش قیمت آن، برنج را مخلوط می‌کنند تا به اصطلاح قیمت را بشکنند، مثلا برنج هاشمی را با یک برنج پر محصول به صورت ۵۰ به ۵۰ یا ۷۰ به ۳۰ مخلوط می‌کنند تا قیمت آن را در بازار خرده‌فروشی کمتر کنند. هم‌اکنون برنج در انبار کشاورزان و کارخانه‌دار‌ها در استان‌های شمالی زیاد است، اما به علت بالا بودن قیمت آن فروش بسیار کاهش یافته است.

 

دنیای اقتصاد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------