آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

گرانی برنج خارجی در راه است؟



 برنج خارجی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آخرین آمار امسال ۱۵۰ هزار تن برنج وارد شده که نسبت به سال ۹۸، ۷۶ درصد کاهش داشته است. 

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره آخرین وضعیت واردات برنج اظهار کرد: بنابر آخرین آمار در سه ماه نخست امسال ۱۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که نسبت به سال ۹۸ که جریان عادی واردات را داشتیم، ۷۶ درصد کاهش یافته است.

 

او افزود: با توجه به تغییر گروه کالایی و نوسان نرخ ارز که واردات را تحت تاثیر خود قرار داد، میزان واردات را با مدت مشابه سال قبل قیاس نمی‌کنیم.

 

کشاورز ادامه داد: امسال پیشنهاد کاهش ممنوعیت واردات به ۲ ماه یا حذف دوره ممنوعیت را به ستاد تنظیم بازار و دولت داده‌ایم تا بتوانیم در سال زراعی هند و پاکستان، برنج با قیمت مناسب بخریم.

 

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به مخالفت وزارت جهاد با کاهش دوره ممنوعیت واردات بیان کرد: علی رغم موافقت تنظیم بازار با حذف دوره ممنوعیت در سال ۱۴۰۰، وزارت جهاد کشاورزی مخالفت کرد و قرار است این موضوع را مجدد بررسی کند و سپس نظر خود را در خصوص کاهش یا حذف دوره ممنوعیت اعلام کند.

 

او درباره آینده بازار برنج بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت برنج ایرانی، اگر تمهیدات جدی برای حذف یا کاهش دوره ممنوعیت اندیشیده نشود، گرانی در بازار برنج خارجی هم اتفاق می‌افتد‌. به همین‌خاطر امیدواریم وزارت جهاد هر چه سریع‌تر نسبت به کاهش یا رفع دوره ممنوعیت تصمیماتی اتخاذ کند تا از بلاتکلیفی خارج شویم.

 

کشاورز قیمت کنونی هر کیلو برنج هندی در مبدا را ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی را ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر محصول با اختلاف ۳ تا ۴ هزار تومانی قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد، از این رو به دلیل نوسان نرخ ارز، قیمت بالای ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه واردات برنج در سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است، افزود: در سه ماه نخست امسال ۱۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شد، در حالی که در سه ماهه سال ۹۸، ۶۵۰ هزار تن وارد شد که بخشی از آن میزان در انبارها می‌ماند که سال گذشته با تغییر گروه کالایی میزان واردات کاهش چشمگیری داشت.

 

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: اگر قوت غالب مردم حذف شود، به سبب آنکه جایگزینی برای آن نیست، دولت باید تمهیداتی برای این موضوع به کار گیرد.

 

او در پایان تصریح کرد: شرکت بازرگانی دولتی هر کیلو برنج خارجی را ۱۷ هزار تومان توزیع می‌کند که با این وجود امکان رقابت بخش خصوصی وجود ندارد و به عبارت دیگر کوچک شدن بخش خصوصی موضوع خطرناکی است که در این باره باید تمهیدات جدی اندیشیده شود تا اقشار آسیب پذیر برنج را با قیمت و کیفیت مناسب خریداری کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------