تعداد اقلام خوراکی در محدوده فراتر از حد بحرانی قیمت‌ها افزایش یافت



خوراکی  ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
در خصوص بيشتر اقلام ياد شده بالا، خصوصا برنج درجه يك ايراني، تخم مرغ ماشيني، شير و انواع محصولات لبني، سيب، پرتقال و خيار امتداد روند صعودي ماه قبل مشاهده مي شود و افزايش مجدد قيمت اين كالاها دور از انتظار نيست.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، گزارش بررسی روند متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری برای ماه شهریور را منتشر کرده است. گزارشی که نشان می دهد اقلام خوراکی بیشتری وارد محدوده فراتر از حد بحراني قيمت‌ها شده اند.

 

طبق این گزارش، مقايسه متوسط قيمت اقلام خوراكي در ماه جاري با ماه قبل نشان می دهد که بيشترين افزايش قيمت‌ها در كالاهاي منتخب مربوط به پرتقال (40.5 درصد)، ماست پاستوريزه (18.3 درصد) و پنير پاستوريزه (15.4 درصد) است. همچنین در 4 قلم از كالاهاي منتخب تغييرات منفي است و بيشترين كاهش در قيمت‌ها مربوط به مرغ ماشيني (منفی 2.4 درصد)، روغن مايع (منفی 1.9 درصد)، موز (منفی 1.3 درصد) و گوجه فرنگي (منفی 0.9 درصد ) است.  

 

علاوه بر این، مقايسه متوسط قيمت اقلام خوراكي در ماه جاري با ماه مشابه سال قبل هم حاکی از این است که در 3 مورد از اقلام خوراكي منتخب، تغييرات بيش از 100 درصد بوده و بيشترين افزايش قيمت در اقلام گوجه‌فرنگي (132.1 درصد)، كره‌پاستوريزه (107.5 درصد)، و پياز (102.1 درصد) مشاهده مي‌شود. كمترين ميزان رشد در قيمت ها مربوط به اقلام پرتقال (31.5 درصد)، گوشت گوسفند (34.6 درصد) و موز (37.0 درصد) است.

 

*عبور از حد بحرانی

درادامه اين گزارش، جهت بررسي روند تغييرات قيمت اقلام خوراكي از سه حد مطلوب، هشدار و بحراني استفاده مي شود كه به شرح زير است.

 

حد مطلوب: حدي از قيمت كالاي منتخب است كه با توجه به شرايط كشور، نوسانات قيمت در اطراف آن براي مصرف كننده قابل قبول به نظر مي‌رسد و كنترل قيمت‌ها در اين محدوده منجر به كاهش تورم خواهد شد. اين حد بر اساس افزايش ماهانه حداكثر يك درصد براي قيمت هر كالا در نظر گرفته شده است كه براي يك دوره يك ساله 12 درصد خواهد بود.

 

حد هشدار: حدي از قيمت كالاي منتخب است كه نوسانات قيمت از حد مطلوب خارج شده است و در صورت ادامه منجر به افزايش تورم خواهد شد. اين حد بر اساس افزايش ماهانه حداكثر 1.5 درصد براي قيمت هر كالا در نظر گرفته شده است كه براي يك دوره يك ساله 18 درصد خواهد بود. عبور قيمت‌ها از اين حد، بيانگر ضرورت برنامه‌ريزي خاص براي كنترل قيمت‌هاست.

 

حد بحراني: حدي از قيمت كالاي منتخب است كه نشان مي دهد قيمت اقلام از كنترل خارج شده است و اين امر منجر به ايجاد تورم جهشي خواهد شد. اين حد بر اساس افزايش ماهانه حداكثر 2 درصد براي قيمت هر كالا در نظر گرفته شده‌است كه براي يك دوره يك ساله 24 درصد خواهدبود. در اين شرايط اتخاذ تصميمات سريع و اقدام عاجل و حتي مداخله مستقيم در بازار براي كاهش قيمتها ضروري است.

 

با این توضیحات، بررسي نمودار قيمت اقلام منتخب در مقايسه با روند تغييرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحراني قيمت ها نشان مي دهد در شهريورماه 1400 ، متوسط قيمت حدود 75 درصد اقلام منتخب شامل برنج ايراني درجه يك، برنج خارجي درجه يك، مرغ ماشيني، شير پاستوريزه، ماست پاستوريزه، پنير ايراني پاستوريزه، تخم مرغ ماشيني، كره پاستوريزه، روغن مايع، موز، سيب، پرتقال، خيار، لوبيا چيتي، عدس، قند، شكر و چاي خارجي بسته‌اي فراتر از حد بحراني قيمت‌ها قرار دارند. در خصوص بيشتر اقلام ياد شده بالا، خصوصا برنج درجه يك ايراني، تخم مرغ ماشيني، شير و انواع محصولات لبني، سيب، پرتقال و خيار امتداد روند صعودي ماه قبل مشاهده مي شود و افزايش مجدد قيمت اين كالاها دور از انتظار نيست.

 

بر اساس این گزارش، متوسط قيمت اقلام خوراكي مانند گوشت گاو يا گوساله و سيب زميني در محدوده هشدار قرار دارند كه در هر دو مورد شيب قيمت صعودي است. متوسط قيمت اقلامي مانند گوشت گوسفند، گوجه فرنگي و پياز در محدوده مطلوب است و به نظر می رسد تنها متوسط قيمت اقلامي مانند رب گوجه فرنگي بهتر از حد مطلوب قرار دارد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------