آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

نرخ سود بین بانکی افزایش یافت+جدول



  نرخ سود بین بانکی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ سود در بازار بین بانکی در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت ماه با رشد ۰.۰۱ درصدی نسبت به آخرین نرخ به ۲۰.۴۵ درصد رسید.

به گزارش تسنیم، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان میدهد که این نرخ در هفته منتهی به 22 اردیبهشت ماه رشد 0.01 درصدی داشته و 20.45 درصد رسیده است.

 

این در حالی است که این نرخ از چهارم آذر ماه سال قبل به سطح 21 درصدی ورود کرد و از نیمه دی ماه کاهش یافت و به سطح 20 درصدی بازگشت که  به نظر می رسد با حداقل تغییرات ممکن در محدوده 20 درصدی در حال تثبیت است.

 
  نرخ سود بین بانکی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

 برای دیدن عکس واقعی کلیک کنید 

 

به گزارش تسنیم، نرخ سود بین‌بانکی براساس عرضه و تقاضاست و ثابت نیست این نرخ نوسان دارد به‌گونه‌ای که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین‌بانکی و از سوی دیگر عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود بالاتر می‌رود و به‌عکس.

 

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند: کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقش مهمی در حرکت نقدینگی از بانک به بازار سرمایه داشته باشد و سبب رونق بازار سرمایه گردد.

 

این در حالی است که گروه دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ بهره بین‌بانکی نباید کاهش یابد زیرا اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین‌بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده‌های بانکی می‌شود.

 

نرخ سود بین بانکی چیست؟

بانک‌ها در پایان دوره مالی کوتاه مدت (روزانه یا هفتگی) با مازاد یا کسری نقدینگی مواجه می‌شوند که باید آن را به تعادل برسانند.

 

اگر بانکی با کسری نقدینگی مواجه شود باید با استقراض یا وام گرفتن در صدد جبران آن برآید، از سوی دیگر برای به تعادل رساندنِ مازاد نقدینگی خود نیز باید اقدام به عرضه آن کنند.

 

بانک‌ها برای اینکه به بانک مرکزی متوسل نشوند بازاری را به نام بازار بین‌ بانکی تشکیل داده که در آن اقدام به عرضه و تقاضای نقدینگی آن هم به صورت وام می‌کنند.

 

بنابراین در بازار بین بانکی، انتقال نقدینگی از موسسات مالی دارای مازاد به موسسات مالی دارای کسری وجوه اتفاق می‌افتد.

 

بازار بین بانکی موجب می‌شود که بانک‌ها دیگر برای تامین نقدینگی و منابع مالی مورد نیاز کوتاه مدت خود به بانک مرکزی مراجعه نکنند که خود این موضوع به بانک مرکزی در جهت کنترل حجم نقدینگی کمک می‌کند.

 

عمده وام‌های بین بانکی دارای سررسید یک هفته و کمتر بوده و نرخ سود بر مبنای نرخ سود بین بانکی تعیین می‌شود.

 

نرخ سود بین بانکی متناسب با عرضه و تقاضا، تعیین می‌شود به طوری که با افزایش تقاضا برای دریافت وام بین بانکی یا عدم عرضه متناسب با آن، نرخ سود روند صعودی یا نزولی به خود می‌گیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------