آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

سقوط موشک ایران در ۱۰۰ مایلی ناو حامل هواپیمابر آمریکایی



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سقوط موشک ایران در ۱۰۰ مایلی ناو حامل هواپیمابر آمریکایی
شبکه فاکس نیوز شنبه شب ادعا کرد که موشک‌های ایرانی در یکصد مایلی ناو هواپیمابر نیمیتس آمریکا در اقیانوس هند فرود آمدند.

به گزارش ایرنا، فاکس نیوز به نقل از مقام های آمریکایی که نامشان را فاش نکرد، ادعا کرد که دستکم یک موشک در ۲۰ مایلی یک کشتی تجاری در اقیانوس هند فرود آمد.

 

فاکس نیوز همچنین اعلام کرد که دستکم ۲ موشک بالستیک ایران در حدود یکصد مایلی ناو نیمیتس که در اقیانوس هند حضور دارد، فرود آمدند.

 

این مقام ها به جزئیات بیشتر اشاره نکردند. یک مقام آمریکایی گفت: ما انتظار شلیک موشک را داشتیم.

 

به گزارش فاکس نیوز، یکصد مایلی فاصله‌ای نیست که در دید نیمیتس یا کشتی های اسکورت آن باشد بلکه ماهواره های جاسوسی آمریکا که در فضا گردش می کنند این موشک ها را ردیابی کردند.

 

هنوز معلوم نیست که آیا رادار AN/SPY-۱ که روی نیمیتس قرار دارد این موشک ها را ردیابی کرده است یا نه.

 

مرحله اول رزمایش «پیامبر اعظم(ص) ۱۵» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه با رمز مقدس یا فاطمه الزهرا (س) با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک زمین به زمین و اجرای عملیات توسط پهپادهای تهاجمی بمب افکن در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران برگزار شد.

 

مرحله دوم و نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۵ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز (شنبه) با اجرای عملیات راهبردی موشک‌های بالستیک دوربرد ضدناوهای متخاصم فرضی دشمن و انهدام اهداف به انجام رسید.

 

آسوشیتدپرس: پهپادهای رزمایش سپاه مشابه پهپادهایی است که تاسیسات نفتی عربستان حمله کردند

عصرایران نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی از رزمایش پهپادی- موشکی روز جمعه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی کویر مرکزی ایران، مدعی شده پهپادهای انتحاری مورد استفاده در این رزمایش بسیار مشابه پهپادهایی است که در سپتامبر 2019 به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی حمله کردند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به رزمایش موشکی - پهپادی سپاه پاسداران در کویر مرکزی ایران مدعی شده که پهپاد‌های استفاده شده در این تمرین نظامی با پهپادهایی که در حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی از آنها استفاده شده شباهت دارند.

 

بر اساس این گزارش، این پهپادهای مثلثی شکل انتحاری ایران در رزمایش سپاه به اهداف دشمن فرضی حمله کردند.

 

حوثی های یمن مسئولیت حمله سپتامبر 2019 به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را بر عهده گرفته اند اما دولت های ایالات متحده و عربستان سعودی و نیز گروهی از محققان ویژه سازمان ملل متحد تاکید کرده‌‌‌اند که پهپادهای استفاده شده در این حملات ساخت ایران بوده است.

 

ایران هر گونه دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی سعودی را تکذیب کرده است.

 

پس از حمله سپتامبر 2019 به تاسیسات نفتی سعودی برای چند هفته صادرات نفت عربستان سعودی به بیش از نصف کاهش یافت.

 

این حمله یکی از دقیق ترین طراحی ها را داشت به گونه ای که سیستم دفاع ضد موشکی عربستان سعودی قادر به شناسایی و مهار آن نشد. در این حمله از مجموعه ای از پهپادها و موشک های کروز استفاده شده بود که با پرواز در ارتفاع پایین ازسیستم راداری و رهیابی عبور کرده و با دقتی بسیار بالا به اهداف مشخص شده برخورد کرده بودند.

 

"توماس فریدمن" ستون نویس روزنامه نیویورک تایمز آمریکا اخیرا با انتشار مقاله ای با اشاره به دقت و گستردگی این حمله ، این واقعه را به نقل از کارشناسان نظامی اسراییل، "پرل هاربر" خاورمیانه توصیف کرده است.

 

آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت:" تصمیم سپاه برای استفاده از این پهپادها در روز جمعه در کنار مجموعه ای از مانورهای موشکی در حالی است که ایران سعی دارد " جو بایدن" رئیس جمهوری منتخب آمریکا را برای بازگشت دوباره به برجام تحت فشار قرار دهد . بایدن وعده بازگشت دوباره آمریکا به برجام را داده است.

 

تهران اخیرا یک نفتکش کره جنوبی را توقیف کرده و غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را آغاز کرده است. در مقابل ایالات متحده آمریکا هم در روزها و هفته های پایانی دولت ترامپ بمب افکن های بی 52 را به منطقه گسیل داشته و ناو هواپیمابر "نیمیتس" و یک زیردریایی هسته ای را به عنوان "اقدامی بازدارنده" به منطقه فرستاده است.

 

"سایمون هندرسون" تحلیلگر موسسه سیاست خاور نزدیک در واشنگتن نوشت: "مساله هسته ای احتمالا اولین آزمون سیاست خارجی دولت بایدن است.. در نهایت ایالات متحده دست بالا را در این موضوع دارد اما ایران هم ثابت کرده  هنوز هم  حتی از موضع ضعف می تواند بهترین بازی ممکن خود را انجام دهد."

 

رزمایش اخیر سپاه آخرین مورد  از یک مجموعه تمرینات نظامی است که در میان تشدید تنش ها بر سر برنامه هسته ای ایران انجام می شود. در تصاویر و فیلم های این رزمایش مشخص است که چهار پهپاد انتحاری مثلثی شکل در کنار یکدیگر به پرواز در آمده اند.

 

در یکی از این تصاویر یکی از این پهپادها به هدفی شبیه به یک سکوی موشکی مشابه با سیستم دفاع ضدموشکی پاتریوت – که آمریکا در کشورهای عربی همسایه ایران مستقر کرده- اصابت می کند.

 

در فیلمی دیگر از این رزمایش که در تلویزیون دولتی ایران به نمایش درآمد، به نظر می رسد که پهپادهای مثلثی شکل دارای دو باله در دو طرف هستند که  کاملاً شبیه پهپادهای موسوم به "دلتا" است که در حمله سپتامبر 2019 و همچنین حمله مه 2019 به تاسیسات نفتی مهم در شرق و غرب عربستان سعودی از آنها استفاده شده است. عربستان سعودی پس از حملات بقایای پهپادهای مهاجم را در معرض دید خبرنگاران خارجی قرار داد.

 

این پهپادها به سمت هدف پرواز می کنند و حین برخورد به هدف منفجر می شوند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------