آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

توضیح بلینکن درباره خروج نام ۳ مقام سابق ایرانی از فهرست تحریم‌ها/ آمریکا: هیچ ارتباطی بین رفع تحریم مقامات سابق ایرانی و مذاکرات وین وجود ندارد



آنتونی بلینکن،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای توضیحاتی درباره خروج نام ۳ مقام سابق ایرانی از فهرست تحریم‌های آمریکا ارائه کرد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه آمریکا در این بیانیه تصریح کرده وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده علیه سه مقام سابق دولت ایران و دو شرکت را رفع کرده‌اند.

 

در این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه و خزانه‌داری تحریم‌ها علیه سه مقام سابق دولت ایران و ۲ شرکت را که سابقاً در زمینه خرید، اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران فعال بوده‌اند، رفع کرده است.»

 

او در ادامه درباره دلیل این اقدام مدعی شد: «این اقدام در نتیجه تغییر در وضعیت یا رفتار طرف‌های تحریم‌شده صورت گرفته است. این اقدامات، تعهد ما را به رفع تحریم در صورت تغییر در وضعیت یا رفتار اشخاص تحریم‌شده نشان می‌دهد.

 

وزارت خزانه‌داری آمریکا ساعاتی قبل‌تر، ضمن قرار دادن اسامی۷ شخص، ۴ شرکت و ۱ کشتی در فهرست تحریم‌ها به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه و انصارالله یمن، اعلام کرد اسامی سه مقام سابق نفتی ایران و دو شرکت دیگر را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.

 

در بیانیه دیگری که روی وب‌سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته اسامی سه فرد ایرانی به نام‌های «احمد قلعه‌بانی»، «فرزاد بازرگان» و «محمد معینی» به عنوان اشخاصی که نامشان از فهرست تحریم‌ها حذف شده دیده می‌شود.

 

آقای قلعه‌بانی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران بوده است. آقای معینی از مدیران سابق شرکت بازرگانی نفت ایران بوده و آقای بازرگان از مدیران سابق شرکت «هنگ‌کنگ اینترترید» از شعبه‌های شرکت بازرگانی نفت ایران بوده است.

 

به علاوه شرکت‌ SEA CHARMING SHIPPING COMPANY مستقر در جزایر مارشال و شرکت AOXING SHIP MANAGEMENT SHANGHAI مستقر در چین دو شرکتی هستند که نامشان از فهرست تحریم‌ها حذف شده‌‌اند.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که اشاره‌ای به نامش نشده نوشته خارج کردن نام این افراد و شرکت‌ها از فهرست تحریم‌ها طبق یک روال مرسوم در وزارت خزانه‌داری صورت گرفته و ارتباطی با مذاکرات جاری در وین برای بازگشت به برجام ندارد.

 

دولت آمریکا مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات وین زمینه‌های بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام را فراهم آورد. با وجود این، واشنگتن تا کنون از انجام اقدامات لازم برای بازگشت به این توافق خودداری کرده است.

 

چندی پیش خبرگزاری رویترز گزارش داده بود دولت «جو بایدن» برای بازگشت به برجام باید تحریم‌های مرتبط با ایران که در دوران «دونالد ترامپ» علیه ۷۰۰ فرد و نهاد وضع شده‌اند را رفع کند.

 

خبرگزاری رویترز نوشته بود این آمار را بر اساس شمارش تحریم‌های وضع‌شده توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام به دست آورده است.

 

این آمار که یک مقام وزارت خارجه آمریکا آن را نزدیک به ارزیابی‌های دولت بایدن توصیف کرده بود در حالی ارائه شد که «عباس عراقچی»، معاون وزیر امور خارجه ایران ماه پیش تعداد تحریم‌هایی که آمریکا باید رفع کند را ۱۵۰۰ مورد عنوان کرده بود.

 

آنتونی بلینکن روز سه‌شنبه در جلسه‌ای در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت پیش‌بینی می‌کند حتی در صورت احیای برجام صدها تحریم علیه ایران باقی بماند.

 

وی در این باره گفت: «من پیش بینی می‌کنم که حتی در صورت بازگشت به پایبندی به برجام،‌ صدها تحریم علیه ایران از جمله تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ باقی بماند».

 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

 

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند و گفته‌اند قصد دارند آن را کنار بگذارند.

 

 ***

 

آمریکا: هیچ ارتباطی بین رفع تحریم ۳ مقام سابق ایرانی و مذاکرات وین وجود ندارد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که هیچ ارتباطی بین رفع تحریم ها علیه ۳ مقام سابق دولت ایران و مذاکرات جاری در وین برای تعیین سرنوشت برجام، وجود ندارد.

 

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، آنتونی بلینکن در بیانیه ای اعلام کرد که وزارت های خارجه و خزانه داری آمریکا تحریم ها علیه سه مقام سابق دولت ایران و دو شرکتی که پیشتر در خرید، فروش، انتقال، یا بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران دخیل بودند، را در نتیجه تغییر وضعیت یا رفتار از سوی طرف های تحریم شده، رفع می کند.

 

پرایس روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که قطعا هیچ ارتباطی بین حذف نام (افراد و شرکت ها) و مذاکرات وین برای تعیین سرنوشت توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ وجود ندارد.

 

پرایس در این رابطه افزود که این یک روال معمول و فنی مطابق با اصول تحریم ها و فرایندهای اداری است که وزارت خزانه داری آمریکا به طور معمول بررسی و اقدام مناسب را صورت می دهد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات وین ادامه داد که با وجود پیشرفت در دوره های قبلی مذاکره، همچنان چالش ها باقی مانده و مسائل بزرگ باعث اختلاف میان طرفین است.

 

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، اما مقامات آگاه از مذاکرات وین گفتند که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به دنبال این هستند که چگونه می توان یک تکانه به مذاکرات وارد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------