آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

رئیسی: نزدیک ترین روابط را با کشور عراق رقم می‌زنیم



رئیسی و الکاظمی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق، با اشاره به تلاش‌ سالهای گذشته رژیم صهیونیستی در عادی‌سازی با برخی کشورهای منطقه، تاکید کرد:  تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ وجه برای این رژیم امنیت ساز نخواهد بود.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور در نشست خبری مشترک خود با مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق،‌ ضمن تشکر از  الکاظمی برای سفر به ایران، گفت: روابط ما با عراق روابط عمیق و ریشه داری است که ریشه در فرهنگ و اعتقادات دو ملت و دو کشور دارد و این اراده بین مسئولان  دو کشور وجود دارد که روابط خود را در همه حوزه ها توسعه دهند. 

 

وی افزود: در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان امروز ما کشور عراق را نزدیکترین کشور به ملت ایران می دانیم و نزدیکترین روابط در حوزه های مختلف را با کشور عراق رقم می‌زنیم.

 

رئیس جمهور گفت: در این دیدار، درباره روابط تجاری و سیاسی و اقتصادی مذاکره شد و قرار شد که روابط اقتصادی میان دو کشور گسترش پیدا کند. در همین راستا درباره اتصال ریلی شلمچه -بصره بحث شد  که می‌تواند در جهت تسهیل مراودات دو کشور نقش بسزایی داشته باشد.از سوی دیگر تسهیل روابط پولی و بانکی بین دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

 

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: اشتیاق به زیارت مرقد مطهر امام حسین همواره  در دل ایرانیان  بوده و در همین راستا تسهیل زیارت از ناحیه دولت عراق و آقای الکاظمی قابل تقدیر است  و شاهدیم که جدیدا امکان سفر به عتبات به شکل زمینی نیز میسر شده است تا مردم بتوانند به سهولت به سفر عراق کرده و زیارت قبور ائمه اطهار به ویژه امام حسین ع داشته باشند. 

 

وی افزود: قرار شد که برای زیارت زائرین در اربعین حسینی تسهیلات بیشتری  توسط دولت عراق در نظر گرفته شود و زائرین به سهولت از مرزهای زمینی و هوایی به عراق سفر کنند و مشکلاتی که در سنوات گذشته وجود داشت، دیگر تکرار نشود. البته قابل ذکر است که برخی مشکلات زائران به دلیل شرایط کرونایی بود که به حمد الله شاهد هستیم که این مسئله نیز با اقدامات دو کشور حل و فصل شده است. 

 

رئیس جمهور با بیان اینکه در این دیدار همچنین ارتباط کشورهای منطقه مورد تاکید دو طرف بود، گفت: بر این باوریم که گفتگو مسئولان منطقه می تواند مشکلات منطقه را حل کند و حضور بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات می‌کند بلکه مشکل ساز است.

 

وی افزود: همچنین حل مشکل یمن  و آتش بس در این کشور و رفع محاصره و گفتگو یمنی یمنی مورد تاکید قرار گرفت که می تواند مسئله یمن را حل کند و به این رنج مردم یمن که سالها درگیر آن هستند خاتمه بدهد. 

 

رئیسی تاکید کرد: بدون تردید ادامه این جنگ را بی حاصل می دانیم و معتقدیم که به جز رنج مردم حاصلی در این جنگ وجود ندارد و بر این باوریم که آتش بس می تواند گامی در جهت حل مسائل موجود در یمن باشد. 

 

رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست خبیر مشترک با اشاره به تلاش‌های سالهای گذشته مقامات رژیم صهیونیستی در عادی‌سازی با برخی کشورهای منطقه، تاکید کرد:  تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ وجه امنیت ساز برای این رژیم نخواهد بود. ما و عراق تاکید داریم که صلح و آرامش در منطقه در پرتو نقش آفرینی همه مسئولان منطقه است  و عادی سازی با رژیم  و حضور بیگانگان در منطقه مشکلی را از مردم منطقه حل نخواهد کرد.

 

وی با تاکید بر حسن روابط ایران و عراق و روابط دو جانبه و نقش آفرین دو کشور در مسائل منطقه، گفت: ما در روزهای سخت عراق، در کنار مردم این کشور بودیم و همواره در کنار یکدیگر خواهیم بود و این علاقه و ارتباط هرگز به سردی نخواهد گرایید و این ارتباط را ما روز به روز در حال ارتقا و گسترش می دانیم و بدون تردید سفر آقای  الکاظمی و هیئت همراه می‌تواند نقطه عطفی برای گسترش روابط بین دو کشور باشد. 

 

***

 

الکاظمی: روابط ما با ایران بسیار مهم است/ اعلام برنامه‌های عراق برای زیارت اربعین

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق هم‌چنین در این نشست خبری بیان کرد: امروز در خلال گفت‌وگوها روابط تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور را مورد بحث قرار دادیم. روابط ما با ایران بسیار مهم است و در چارچوب منافع مشترک دو کشور بوده و تلاش ما در این راستا برای تأمین منافع ملت‌های‌مان است و توافق کردیم روابط تجاری بین دو کشور را تقویت کنیم.

 

وی درباره اربعین حسینی نیز بیان کرد: امروز توافق کردیم که یک برنامه زمانی برای تسهیل زیارت زائران اربعین امام حسین(ع) تنظیم کنیم. پیش از این، زوار ایرانی در فرودگاه‌های عراق می‌توانستند ویزا دریافت کنند اما در چندهفته‌ی اخیر این زمینه را فراهم کردیم که زوار ایرانی بتوانند در گذرگاه‌های مرکزی با سقف مشخصی در مقطع فعلی ویزای ورود به عراق را دریافت کنند. در ایام زیارت اربعین با تمام توان درخدمت زوار خواهیم بود و از آنان استقبال خواهیم کرد.

 

نخست‌وزیر عراق گفت: هم‌چنین چالش‌های منطقه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم و توافق کردیم تا مشترکا برای برقرار ثبات و آرامش در منطقه تلاش کنیم و درباره مسائل سرنوشت‌سازی که ملت‌های منطقه با آن روبرو هستند نیز صحبت کردیم. مقرر کردیم حمایت‌مان از آتش‌بس در یمن را اعلام کنیم و هم‌چنان که توافق داریم حمایت خود از اصل گفت‌وگو برای پایان دادن به جنگی که مردم یمن را با رنج بسیاری روبرو کرده را اعلام کنیم.

 

الکاظمی در پایان خاطر نشان کرد: هم‌چنین توافق کردیم تلاش‌های مشترکی برای مقابله با چالش‌های امنیت غذایی به سبب جنگی که در اوکراین در جریان است، انجام بدهیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------