آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

واکنش‌ها به شهادت سردار قاسم سلیمانی/ برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
صبح روز جمعه ۱۳ در سال ۹۸ در پی حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند تن از همراهان وی و نیز فرماندهان و رزمندگان حشد العبی ، به شهادت رسیدند.

به گزارش ایسنا، خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران در خبری فوری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای این خبر  مربوط به شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کردند.

 

جوزف بورل خواستار خویشتن‌داری تمامی طرفین در خاورمیانه شد

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی شهادت حاج قاسم سلیمانی با صدور بیانیه‌ای در سایت سرویس اقدامات خارجه اروپا با اشاره به حوادث پیش آمده در عراق با عنوان اینکه یک بحران دیگر می‌تواند سال‌ها تلاش برای باثبات کردن عراق را به خطر بیندازد، از تمامی طرفین و کسانی دارای نفوذ خاصی هستند، خواست تا نهایت خویشتن‌داری را از خود نشان دهند و در این زمان حیاتی مسئولیت‌پذیرانه رفتار کنند.

 

وی در انتهای از آمادگی اتحادیه اروپا به منظور تلاش برای کاهش تنش‌ها خبر داد.

 

حضور رهبرانقلاب در منزل سردار قاسم سلیمانی/ حاج قاسم در راه خدا و انجام وظیفه از هیچکس و هیچ‌چیز پروا نداشت

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب (جمعه) با حضور در منزل سردار بزرگ و پر افتخار اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ضمن تفقد از خانواده شهید، شهادت آن مجاهد مخلص و عالی‌مقام را تبریک و تسلیت گفتند.

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به اخلاص و فداکاری شهید سلیمانی، گفتند: حاج قاسم بار‌ها و بار‌ها در معرض شهادت قرار گرفته بود، اما در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد، از هیچ‌کس و هیچ چیز پروا نداشت.



رهبر انقلاب اسلامی، شهادت سردار سلیمانی به دست خبیث‌ترین افراد عالم یعنی آمریکایی‌ها و افتخار آن‌ها به این جنایت را یک ویژگی ممتاز برای آن مجاهد شجاع برشمردند و خاطرنشان کردند: جهاد او جهاد بزرگی بود و خداوند نیز شهادت او را شهادت بزرگی قرار داد. این نعمت عظیم بر حاج قاسم که شایسته آن بود، گوارا باشد. حاج قاسم باید همین‌جور به شهادت می‌رسید.

 

ایشان با طلب نزول صبر و سکینه الهی بر دل خانواده سردار شهید و دل‌های همه مردم ایران، افزودند: امروز دیدید که مردم در شهر‌های مختلف کشور با چه جمعیت و ارادتی به خیابان‌ها آمدند، مراسم تشییع را نیز خواهید دید، این نعمت‌ها مقابل چشم ما است تا ارزش شهادت را متوجه شویم. خوشا به‌حال حاج قاسم که به آرزویش رسید، او شوق شهادت داشت و برای آن اشک می‌ریخت و داغدار رفقای شهیدش بود.

 

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه جهاد بیرونی متکی به جهاد اکبر یعنی جهاد درونی است، خطاب به دختر شهید گفتند: همه مردم عزادار و قدردان پدر شما هستند و این قدردانی در اثر اخلاص بزرگی است که در آن مرد وجود داشت، چرا که دل‌ها به دست خداست و بدون اخلاص، دل‌های مردم اینگونه متوجه نمی‌شود. خداوند به همه ما و به همه ملت ایران عوض خیر عنایت بفرماید.

 

محمد اسماعیل کوثری: از دست دادن حاج قاسم برای نظام و جبهه مقاومت خسرانی عظیم است

محمداسماعیل کوثری، جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در واکنش به شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: برادر عزیزمان حاج قاسم سلیمانی در حالی به شهادت رسید که شیطان بزرگ بالاخره شیطنت خودش را به اجرا در آورد و عزیرترین عزیزِ ما را که در جبهه مقاومت فعالیتی چشمگیر داشت، از ما گرفت.

 

جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله تهران در ادامه سخنانش گفت:‌ این درست که از دست دادن حاج قاسم برای نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت خسرانی عظیم است، اما قطعا راه ایشان بسیار محکم ادامه خواهد داشت. دقیقا به همین دلیل مقام معظم رهبری چند ساعت بعد از اعلام خبر شهادت سردار سلیمانی، سریعا اقدام به معرفی فرمانده نیروی قدس کردند. رهبر انقلاب همچنین تاکید کردند همه رزمندگان راه و مسیر حاج قاسم عزیز را ادامه بدهند و جبهه مقاومت هم بر همان اساس فعالیت‌هایش را ادامه خواهد داد.

 

او در ادامه افزود:‌ این اتفاق نشانگر خباثت و شطینت آمریکایی‌ها بود که در نیمه‌های شب مانند دزدان عمل کردند. آنها حتم داشته باشند بلایی به سرشان خواهد آمد که خودشان از کرده خود پشیمان شوند. چون نظام در همه شرایط اقتدارش را به جهانیان نشان داده است و این‌بار هم تقاص خون به ناحق ریخته شده را خواهیم گرفت.

 

عضو کمسیون امنیت ملی ملی و سیاست خارجی مجالس هشتم و نهم همچنین تاکید کرد: از وقتی که خبر شهید شدن سردار سلیمانی شنیده شده است،‌ نماینده‌های همه گروه‌های سیاسی و مردم با هر نوع نگاه سیاسی سوگ خودشان را از این حادثه بروز می‌دهند. دلیل چنین واکنش‌هایی به ویژگی فرمانده‌ای بر می‌گردد که تلاش‌هایی صادقانه از خود برجای گذاشته‌ و نشان داده‌اند که نسبت به کشورشان، نسبت به انقلاب‌شان و البته نسبت به مردم‌شان تعهد خود را بدون هیچ چشم‌داشتی انجام داده‌اند. مردم هم آنها را به خوبی می‌شناسند و به همین دلیل تلاش حاج قاسم و حاج قاسم‌ها را ارجح می‌نهند.

 

محمد اسماعیل کوثری در پایان صحبت‌هایش با اشاره به آخرین دیداری که با سردار شهید سلیمانی داشت، گفت: نزدیک به 6 ماه پیش به یکی از شهرهای نزدیک به بم دعوت شده بودم تا در یادبود شهدا شرکت کنم. به طور اتفاقی سردار سلیمانی را در هواپیما ملاقات کردم. بعد از اینکه هواپیما نشست و ما از فرودگاه خارج شدیم، چند دقیقه‌ای کنار خیابان منتظر راننده ماندیم. یادم می‌آید ایشان با راننده‌هایی که منتظر مسافر بودند به قدری برخوردی صمیمی داشت که انگار رفاقتی چندین ساله داشتد و باعث شد آنها هم با حاج قاسم خیلی راحت صحبت و درد دل کردند.

 

جزئیات سفر سردار سلیمانی به روایت جانشین فرمانده کل سپاه

سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه حاشیه و متن شبکه سوم سیما، اظهار داشت: در صحنه‌های بسیار زیادی حاج قاسم را دیدم که احتمال شهادت در آنها بسیار زیاد بود، اما وقتی خداوند مقدر کند یک نفر بماند تا کارهای بزرگی انجام دهد، اینگونه می‌شود که حاج قاسم ماند و کارهای بزرگی کرد و در اوج به شهادت رسید.

 

وی افزود: عملیاتی که آمریکایی‌ها انجام دادند اینگونه نیست که از توانمندی نظامی و تکنولوژی خاصی برخوردار باشد و عملیات آنها از نظر نظامی ارزش چندانی ندارد، ما هم می‌توانیم پهپادمان را بفرستیم و هر هدف متحرکی را با موشک‌های لیزری مورد هدف قرار دهیم.

 

سردار فدوی در خصوص جزئیات سفر سردار سلیمانی به عراق نیز، گفت: مقامات رسمی دولت عراق همواره از حاج قاسم دعوت می کردند تا راجع به موضوعات مختلف جلسه برگزار کنند؛ به همین دلیل ایشان رفت و آمدهای مداومی داشتند و در این سفر نیز به دعوت مقامات دولت عراق به بغداد سفر کردند. مخصوصا این دفعه که حاج قاسم از سوریه به عراق و با هواپیمای مسافری سفر می‌کردند که حتی در سایت های هوانوردی هم قابل رهگیری است.

 

جانشین فرمانده کل سپاه تاکید کردند: فرآیندی هم که شیاطین به تصمیم این کار رسیدند، منشاء نیست، منشاء اول چیزی است که خداوند برای حاج قاسم مقدر کرده بود.

 

وی تاکید کرد: پیروزی نهایی جبهه مقاومت برای جنایتکاران بسیار تلخ تر خواهد بود.

 

سردار فدوی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با سرمستی می‌گفتند ما همه عراق را اشغال کردیم، گفت: هرچند در روزهای اول آنها را با شکست های مختلفی مواجه کردیم اما وقتی عراق را گرفتند آیا فکر می کردند با تلخ کامی هایی در عراق مواجه شوند؟ و در همه اینها شهید قاسم سلیمانی نفر اول بود که این جبهه را هدایت کرد و این تلخ کامی ها را با آمریکایی‌ها چشاند.

 

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلام با بیان اینکه توانمندی جبهه مقاومت در کل این جغرافیا توانمندی های بسیار بی نظیری است، تاکید کرد: آمریکایی ها با همه متحدان منطقه ای و فرا منطقه ای خود در همه موارد در منطقه غرب اسیا با شکست مواجه شدند اینقدر این شکست بزرگ بود که به فکر جدی افتادند که باز متوسل به تروریست های رسمی مثل داعش و القاعده شوند.

 

وی ادامه داد: محور سفر اخیر سردار سلیمانی به عراق این بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند به سرعت داعش، القاعده و جنایتکارانی که در همه دنیا جنایت کردند را فعال کنند. داعشی‌ها در سالهای گذشته سوریه را گرفتند و می خواستند عراق را بگیرند، حاج قاسم در منطقه حضور یافت و بلایی سر تروریست ها و همه همپیمانان و صاحبان آنها بلا آورد و حتی بعضی از مقامات آمریکایی ها گفتند دنیا باید از حاج قاسم تشکر کند که آن برچیدن این شر بزرگ را فرماندهی کرد تا رفع شد.

 

سردار فدوی با بیان اینکه اینبار نیز این بیم از سمت دوستداران انقلاب اسلامی وجود داشت این جبهه تروریستی را آمریکایی‌ها باز فعال کند، خاطرنشان کرد: می بایست حاج قاسم باز باید تدابیر خود را انجام می داد و برای همین در عراق بود. این شکست سختی برای آمریکا بود و عدول از حرف های خود آنها بود چراکه ترامپ خطاب به کلینتون فریاد می زد شما داعش را درست کردید. آنها وقتی داعش از دست آنها خارج شد مستاصل بودند و آنها با همه توانمندی خود نتوانستند کاری کنند این جبهه حق جمهوری اسلامی بود که حضور یافت و بر انها پیروز شدند.

 

جانشین فرمانده کل سپاه در خصوص کم و کیف انتقام خون سردار قاسم سلیمانی، گفت: آمریکایی‌ها باید منتظر آن انتقام سخت باشند، این انتقام سخت موکول به ایران نیست. درست است که حاج قاسم عضو سپاه پاسداران بود، اما جبهه بزرگ مقاومت با جغرافیای وسیع آماده هستند این انتقام سخت را عملی کنند و حتما انجام خواهد شد حتما در بهترین زمان و در بهترین نحو ممکن انجام خواهند شد. هرچند از همین امروز صبح به روش دیپلماسی و غیره متوسل شدند و حتی گفتند اگر می‌خواهید انتقام بگیرد متناسب با کاری که ما کردیم انتقام بگیرید در حالی که آنها نمی‌توانند چیزی را تعیین کنند.

 

مولوی عبدالحمید ترور سردار قاسم سلیمانی را محکوم کرد

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی طی سخنانی با اشاره به شهادت سردار قاسم سلیمانی، اظهار کرد: سردار قاسم سلیمانی و بعضی از مقامات الحشدالشعبی عراق در فرودگاه بغداد مورد حمله راکتی آمریکا قرار گرفته و به درجۀ رفیع شهادت نایل گردیدند.



وی خاطرنشان کرد: آمریکا با این کار خود حادثه بسیار تلخ و ناگواری را رقم زد و مرتکب جنایت بزرگی شد. لذا ما این جنایت را به شدت محکوم می‌کنیم.



امام‌جمعه اهل سنت زاهدان افزود: شاید در دنیا کسی نباشد که با نام سردار قاسم سلیمانی آشنایی نداشته باشد. معدود افرادی در دنیا هستند که تجربه‌ها و مهارت‌های نظامی سردار قاسم سلیمانی را دارا باشند.

 

تماس تلفنی پوتین و ماکرون درباره شهادت سردار سلیمانی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نسبت به شهادت سردار قاسم سلیمانی ابراز نگرانی کرد.

 

واکنش موسوی به اظهارات وزیر خارجه المان درباره شهادت سردار سلیمانی

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه مواضع حمایتی منتسب به دولت آلمان در قبال حمله وحشیانه و تروریستی اخیر آمریکا در عراق که منجر به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان شد را محکوم کرد و افزود: اینگونه اظهارات نشان از فاصله برلین با واقعیت های منطقه داشته و خواسته و یا ناخواسته این کشور را در مسیر همسویی با تروریسم دولتی آمریکا قرار می دهد.

 

موسوی در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع دولت آلمان در حمایت از اقدامات ددمنشانه، یکجانبه و مغایر با حقوق بین الملل آمریکا را به نوعی مشارکت در این اقدامات‌ دانسته و به دولت آلمان نقش برجسته سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم داعش که تداوم حیات آن جان افراد بیگناه بیشماری را حتی در اروپا به خطر می انداخت، یادآوری می نماید.

 

هایکو ماس: تشدید تنش می‌تواند کل منطقه را به هم بریزد

 وزارت خارجه آلمان روز جمعه در توییتی با اشاره به شهادت قاسم سلیمانی به نقل از هایکو ماس، وزیر امور خارجه این کشور بدون محکوم کردن این اقدام تروریستی آشکار نوشت: فعالیت نظامی آمریکا در پی مجموعه‌ای از اقدامات تحریک‌آمیز و خطرناک ایران انجام گرفته است. با این حال، این اقدام (آمریکا) منجر به کاهش تنش‌ها نشده است. من این مسئله را به پمپئو گوش زد کرده‌ام. باید از تشدید تنش - که می‌تواند کل منطقه را به هم بریزد - خودداری شود. من این مسئله را نیز با مایک پمپئو و جوزف بورل در میان گذاشته‌ام. ما گفت‌وگوهای نزدیکی با انگلیس و فرانسه برای آرام کردن شرایط داشته‌ایم.

 

تولسی گابارد: جنگ با ایران، آمریکا را در باتلاق فروخواهد برد

«تولسی گابارد» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، به شهادت سردار «قاسم سلیمانی» واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد.

 

گابارد، این حادثه را که به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد، «اقدام جنگی» و نقص قانون اساسی آمریکا توصیف کرد.

 

به گفته گابارد، این عمل به‌روشنی اقدامی جنگی توسط رئیس‌جمهور است و از آنجا که بدون اجازه یا اعلام جنگ از سوی کنگره انجام شده است به‌وضوح نقض قانون اساسی به شمار می‌رود.

 

نامزد انتخاباتی آمریکا همچنین نسبت به هرگونه درگیری و تنش با ایران هشدار داد و گفته است این درگیری احتمالی ما را بیشتر و بیشتر در باتلاق فرو خواهد برد.

 

گابارد علاوه بر این در ادامه هشدار خود نسبت به جنگ با ایران با اشاره به حضورش در جنگ عراق، جنگ در عراق و افغانستان در مقابل جنگ احتمالی با ایران را به یک پیک‌نیک تشبیه کرده است.

 

گفتگوی تلفنی پامپئو و همتای انگلیسی درباره ترور سردار سلیمانی

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در پیامی توئیتری اعلام کرد که به‌صورت تلفنی با همتای انگلیسی خود «دومینیک راب» در خصوص ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در بغداد گفتگو کرده است.

 

پامپئو در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «با دومینیک راب درباره تصمیم اخیر برای انجام اقدام دفاعی برای حذف فیزیکی قاسم سلیمانی صحبت کردیم. متشکرم که متحدان ما تهدیدهای خشونت‌آمیز مستمر نیروی قدس سپاه ایران را درک می‌کنند. آمریکا همچنان به تنش‌زدایی متعهد می‌ماند.»

 

تقدیر نتانیاهو از آمریکا

نتانیاهو ضمن تقدیر از آمریکا به دلیل حمله‌ای که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد، ادعا کرد:‌ آمریکا حق دارد از خودش دفاع کند.

 

سران حزب کارگر انگلیس ترور سردار سلیمانی را محکوم کردند

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر اقدام دولت آمریکا در «ترور» یکی از فرماندهان ارشد ایرانی را خصمانه توصیف کرد و گفت این اقدام «تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه به شکلی بسیار خطرناک و جدی بوده و دارای اهمیتی در سطح جهانی محسوب می‌شود».

 

کوربین افزود: «دولت انگلیس باید از هر دو طرف ایران و آمریکا درخواست خویشتن‌داری کرده و در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا بایستد».

 

«کی‌یِر استارمر» جانشین احتمالی کوربین در سال آینده میلادی نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «وضعیت به‌شدت جدی است. به‌روشنی خطر افزایش خشونت و تنش در خاورمیانه وجود دارد. باید ایران را [در صحنه بین‌الملل] درگیر کنیم نه منفعل. همه طرف‌ها باید به تنش زدایی و جلوگیری از درگیری بیشتر بپردازند».

 

«لیزا ناندی» از دیگر گزینه‌های جانشینی کوربین گفت: «برهه بسیار خطرناکی است. هفده سال پس از تصمیم فاجعه‌بار ورود به جنگ با عراق، خشونت همچنان هر روز زبانه می‌کشد. رهبران جهان باید مقابل ترامپ بایستند. کمتر چیزی که امروز به آن نیاز داریم یک جنگ تمام عیار دیگر است».

 

«جس فیلیپس» از دیگر کاندیدهای این مقام نیز به این ترور واکنش نشان داد گفت: «این یک بازی نیست. عواقب تشدید تنش بین آمریکا و ایران را نباید دستکم گرفت. نه فقط در مقیاس منطقه‌، بلکه در سطح جهانی».

 

موگرینی: خاورمیانه شاهد تنش های خطرناکی است

فدریکا موگرینی مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان داد.

 

وی اظهار داشت: خاورمیانه شاهد تنش های خطرناکی است و ما امیدواریم کسانی که به حکمت و عقلانیت اعتقاد دارند [بر امور] غلبه داشته باشند.

 

واکنش برهم صالح به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس

 برهم صالح رئیس جمهور عراق به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس واکنش نشان داد.

 

برهم صالح اعلام کرد: با نهایت اندوه و تأسف خبر شهادت حاج ابومهدی المهندس معاون رئیس هیئت حشد شعبی و حاج قاسم سلیمانی که نقش مهم و سرنوشت سازی در جنگ با تروریست‌های داعش داشتند و حماسه بزرگی از ایثار از خود به نمایش گذاشتند را دریافت کردیم.

 

وی افزود: ما این حمله که فرماندهان امنیتی وابسته به نهاد نظامی عراقی را هدف قرار داد را محکوم می‌کنیم و بدون شک تبعات امنیتی برای عراق و منطقه خدای نکرده اگر حکماً ندای عقل و منطق در پیش نگیرند به دنبال خواهد داشت. باحکمت باید تبعات این حمله که تهدید کننده ثبات منطقه و عراق به طور روشن است، مهار شود.

 

رئیس جمهور عراق از همه طرف‌ها خواست که خویشتنداری نشان دهند و منافع ملی را ارجح قرار دهند.

 

برهم صالح گفت: در این شرایط ویژه وظیفه ما وحدت و کنار گذاشتن اختلافات برای حمایت از منافع عالی کشور و حمایت از حاکمیت عراق و امنیت آن و دور کردن کشور از تبعات درگیری مسلحانه است.

 

سرلشکر صفوی: اقدام تروریستی آمریکا نمی‌تواند خللی در راهبرد جهاد و مقاومت اسلامی ایجاد کند

دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با اشاره به شهادت قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، تصریح کرد: یقیناً اقدام تروریستی جنایتکاران آمریکایی نمی‌تواند خللی در راهبرد جهاد و مقاومت اسلامی ایجاد کند و این اقدام نشان از ضعف و شکست‌های مکرر سیاست‌های آمریکا در منطقه، خصوصاً در جبهه مقاومت دارد و چهره تروریستی رئیس جمهور آمریکا و پنتاگون را برای همه ملت‌های جهان آشکارتر ساخت.

 

آیت‌الله سیستانی حمله آمریکا را محکوم کرد

عبدالمهدی کربلایی، خطیب جمعه کربلا و نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق در خطبه‌های نماز جمعه امروز، حمله تروریستی آمریکا را که به شهادت سردار سلیمانی و جمعی از همراهانش منجر شد، محکوم کرد.

 

وی تاکید کرد: ترور ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی نقض حاکمیت عراق و قوانین بین‌المللی است.

 

کربلایی به نقل از آیت‌الله سیستانی گفت: حوادث و بحران‌ها پی در پی رخ می‌دهد و کشور را به سمت خطرناک‌ترین مراحل می‌کشاند. از حمله مجرمانه به پایگاه‌ نیروهای عراق در شهر القائم که به شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از فرزندان مبارز عراقی انجامید تا حوادث تاسف‌باری که ظرف چند روز اخیر بغداد شاهدش بوده و حمله ظالمانه به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد در شبی که گذشت، همگی نمود نقض آشکار حاکمیت عراق و منشورهای بین‌المللی است، حمله‌ای که به شهادت شماری از قهرمانان عرصه‌های پیروزی علیه تروریست‌های داعش منجر شد. این قبیل رخدادها و امثال آن هشداری است بر اینکه کشور در آستانه اوضاع بسیار سختی است. لذا از طرف‌های ذی ربط می‌خواهیم ضمن خویشتن‌داری، خردمندانه اقدام کنند و از خداوند متعال می‌خواهیم که از عراق و مردمش در برابر شر اشرار و کید ظالمان حفاظت کند. 

 

وزیر خارجه انگلیس: تمامی طرف‌ها تنش‌زدایی کنند

دومینیک راب، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، در بیانیه‌ای گفت: ما همواره به خطر خصومت‌آمیزی که از سوی قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران وجود داشت، آگاه بودیم.

 

راب در ادامه مطرح کرد که پس از شهادت سردار سلیمانی از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که «تنش‌زدایی کنند» و «درگیری بیشتر به نفع ما نیست».

 

احمدی‌نژاد شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت

محمود احمدی نژاد در پیامی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفت.

 

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنّا لله و إِنّا إِلیه راجِعون

 

در پی عملیات تروریستی و خونبار سردمداران دولت آمریکا، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی پس از عمری تلاش بی وقفه و حضور پرشمار در صحنه‌های خطر به جمع همرزمان شهیدش پیوست.

 

او از فرماندهان و جانبازان دفاع مقدس و از چهره‌های کم نظیر در عرصه طراحی و مدیریت عملیات نظامی و از یاران نزدیک و بازوان توانمند مقام معظم رهبری بود.

 

نقش او در تمام عرصه‌های مهم منطقه و در سازماندهی جریان مقاومت ضد‌آمریکایی تعیین کننده بود.

 

اینجانب با تأسف و تأثر، این حادثه تلخ و شهادت این سردار و یاران همراهش را به مقام معظم رهبری، خانواده، بستگان، همرزمان و دوستداران آنان تسلیت عرض می نمایم.

 

اطمینان دارم که ملت‌های بیدار و هوشمند منطقه با وحدت و همدلی، امنیت، دوستی و برادری را در منطقه مستقر نموده و راه را بر تفرقه‌افکنی و تجاوز، چپاول و دخالت بیگانگان خواهند بست.

 

نظام سلطه از طراحی‌ها و اقدامات خود سودی نخواهد برد.

 

از خداوند منان عزت و سرافرازی ملت‌ها و خذلان دشمنان بشریت و مستکبران را مسألت دارم.

 

خادم ملت ایران

محمود احمدی نژاد

۱۳ دی ماه ۱۳۹۸

 

مطهری: انتقام خون سردار سلیمانی برای آمریکا دردناک خواهد بود

نماینده مردم تهران در مجلس با تسلیت شهادت سردار سلیمانی گفت: انتقام خون این شهدا خصوصاً سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برای آمریکا و اسرائیل دردناک خواهد بود.

در پیام تسلیت علی مطهری به مناسبت شهادت سردار سلیمانی آمده است: «شهادت سردار سلیمانی آغازی است برای اخراج آمریکا از خاورمیانه و آغازی است برای آزادی فلسطین. ترامپ جنایتکار از یک طرف می‌گوید ما دنبال جنگ نیستیم و از طرف دیگر سردار بزرگ ایران را ترور می‌کند. این یعنی اختلال روانی ناشی از ترس و ضعف. انتقام خون این شهدا خصوصاً سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برای آمریکا و اسرائیل دردناک خواهد بود.»

 

پیام حزب اعتماد ملی در پی شهادت سردار سلیمانی

حزب اعتماد ملی با صدور پیامی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را به مردم ایران و منطقه تسلیت گفت.

 

متن این پیام به شرح زیر است:

 

انّا لله و انّا الیه راجعون

 

سپهبد قاسمی سلیمانی به آرزویش رسید و به جمع همرزمان شهیدش پیوست. مجاهد نستوه و این حامی بی‌ادعای مردم ستمدیده منطقه، پس از سالها مبارزه با تروریسم، قربانی ترور جنایتکاران شد.

 

بی‌شک این اقدام نابخردانه و خفت‌بار و ترور دشمن شماره یک داعش که باعث شادی ته‌مانده‌های داعش و حامیان سابق و فعلی این گروه تروریستی شده است، به ضرر امنیت منطقه و جهان خواهد بود.

 

حزب اعتماد ملی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را به او و ملت ایران و ملت‌های مسلمان منطقه و ادامه‌دهندگان راه این شهید سرافراز، تبریک و تسلیت می‌گوید.

 

مشاور پیشین اوباما: ترامپ با ترور سردار سلیمانی عملا جنگ با ایران را اعلام کرد

«رابرت مالی»، عضو شورای امنیت ملی در دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا اعلام کرد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری با ترور «سردار قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس جنگ با ایران را عملا اعلام کرد.

 

وی در ادامه افزود: «ترامپ که وعده عدم وقوع جنگ دیگر آمریکا در خاورمیانه را داده بود،‌ عملا این جنگ را اعلام کرد و حمل‌ه­ای که کاخ سفید مدعی است برای بازدارندگی از این حملات انجام داده قطعا حملات بی‌شماری به دنبال خواهد داشت.

 

فلاحت‌پیشه: شهید سلیمانی قربانی یک توطئه شد/ انتقام فراملی و فراسرزمینی گرفته می‌شود

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: شهید سلیمانی رهبر جنبش ضد تروریسم و ضد فتنه بود فتنه‌ای که داعش و آمریکا شکل دادند او قهرمان جنگ علیه تروریسم بود لذا خون‌خواهان او فراتر از مرزها عمل کردند و منافع آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند.

 

وی افزود: سردار سلیمانی قهرمان دنیای اسلام بود که آمریکایی‌ها با به شهادت رسیدن او تبدیل به منفورترین در تاریخ شدند و در معرض انتقام در فراتر از مرزها قرار خواهند گرفت.

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: سردار سلیمانی کسی بود که در برابر داعش جانفشانی‌ها کرد و باعث شد داعش از بین برود از این حیث انتقام شهادت او فراتر از سرزمین خواهد بود.

 

فلاحت‌پیشه همچنین اظهار کرد: از ابتدای کشته شدن پیمانکاران آمریکایی تاکید داشتم که این دامی برای ایرانی‌ها است چون تلاش ترامپ این بود که برای گذر از استیضاح و رسوایی‌های گذشته و حال خود شرایط را تغییر دهد پیش از این هم آمریکایی‌ها، افراد و نیروهایی از خود را برای بهانه‌سازی می‌کشتند. پیش‌بینی کرده بودم که این دامی است که ایرانی‌ها را به کمینگاه بکشاند که این کار هم شد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید ملاحظاتی صورت می‌گرفت امنیت فرودگاه‌های عراق به صورت پیمانکاری توسط شرکت‌هایی از برخی کشورهای غربی همچون آمریکا و انگلیس تامین می‌شود یعنی آنها علاوه بر استقرار در مراکز حساس امنیتی عراق و کسب سود مالی، سود اطلاعاتی و امنیتی برای خیانت علیه مقاومت و علیه سردار سلیمانی کسب کردند کما این‌که پیش از این هم آمریکایی‌ها جایزه‌ای برای سردار تعیین کرده بودند، لذا در وهله اول که معتقدم که سردار سلیمانی قربانی یک توطئه شد ایشان در سرزمین کوفه به شهادت رسید یعنی جایی که همواره محل خیانت بوده باید به این موضوع از ابتدا توجه می‌شد نمی‌دانم چرا توجهات لازم صورت نگرفت با این‌که مشخص بود دامی برای ایران و جمهوری اسلامی و خود شهید سلیمانی پهن شده است. البته که ایشان به هدف والای خود رسید.

 

وی شهادت سردار سلیمانی را مصیبتی برای دنیای اسلام خواند و گفت که آمریکایی‌ها با شهید کردن این قهرمان اسلام که قلمروی نفوذش فراتر از حوزه ملی و سرزمینی بود بیش از گذشته خود را تبدیل به کشور منفور تاریخ کرده که انتقام سخت فراسرزمینی و فراملی در انتظارشان خواهد بود.

 

عراقچی: به شهادت رساندن سردار سلیمانی یک اشتباه محاسباتی دیگر ترامپ بود

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی، در پیامی توییتری نوشت: تمام ایران قاسم سلیمانی است. این[اقدام]، بدون چون و چرا یک اشتباه محاسباتی بزرگ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بود. آمریکا مسئولیت تمامی عواقب را به عهده دارد.

 

جانشین فرمانده کل سپاه: سردار سلیمانی سال‌ها منتظر شهادت بود

سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی با بیان این‌که سردار سلیمانی 40 سال برای شهادت انتظار می‌کشید به ویژگی‌های فردی، فرماندهی و مدیریتی او اشاره و خاطر نشان کرد: من قریب به 40 سال افتخار داشتم تا در کنار حاج قاسم سلیمانی به عنوان پاسدار انقلاب اسلامی حضور داشته باشم. او در همه دوره‌ها به ویژه در 22 سالی که در نیروی قدس سپاه عهده‌دار مسئولیت بود، همواره یک شاخصه اساسی داشت و آن پاسداری او از انقلاب اسلامی و آماده شهادت بودن برای انجام وظیفه بود.

 

سردار سلیمانی همواره آماده شهادت بود و احساس می‌کرد که از همرزمانی همچون شهیدان خرازی، همت و کاظمی عقب افتاده است.

 

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه به تبیین پیام فرماندهی کل قوا در پی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری در پیام خود وعده‌هایی دادند که یکی از آنها وعده پیروزی قطعی برای مجاهدان راه خدا بود؛ این وعده بسیار مسرت‌بخش برای همه دلدادگان انقلاب و مجاهدان در راه خدا است؛ ایشان همچنین بر لزوم تداوم خط جهاد و مقاومت تاکید کردند.

 

فدوی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در پیام امروز خود، پیام‌هایی به خبیثانی همچون آمریکا دادند و فرمودند که 40 سال است که دشمنی آمریکا با انقلاب تداوم یافته و در این 40 سال آنها شکست خوردند و انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده است.

 

وی با بیان این‌که وقتی سردار سلیمانی شهید می‌شوند حتما مبارزه ادامه پیدا می‌کند، ادامه داد: طی 40 سال گذشته بیش از 400 هزار پاسدار در پاسداری از انقلاب اسلامی شهید شدند؛ قطعا شهادت سردار سلیمانی انگیزه مضاعف‌تری نسبت به شهادت شهدای قبل برای پاسداران به همراه دارد و ان‌شاءالله شاهد پیروزی‌های بزرگی خواهیم بود.

 

پاریس: ترور سلیمانی اتفاقی بود که از آن می‌ترسیدیم
وزیر خارجه فرانسه در امور اروپا:آنچه اتفاق افتاد همان چیزی بود که از آن می‌ترسیدیم. تنش بین ایران و آمریکا در حال افزایش است.اکنون اولویت باید این باشد که ثبات به خاورمیانه بازگردد.

 

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق به ترور سردار سلیمانی
- ترور یک فرمانده نظامی عراق که منصبی رسمی دارد، تجاوز به عراق است.
- ترور سلیمانی اقدامی خطرناک است که فتیله جنگی ویرانگر را در عراق، منطقه و دنیا روشن می‌کند.


ستادکل نیروهای مسلح: عاملان شهادت سپهبد سلیمانی منتظر انتقام سخت و پشیمان‌کننده باشند
ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای با تبریک و تسلیت شهادت سردار سلحشور سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی و جمعی دیگر از همرزمانش در اقدام تروریستی توسط رژیم آمریکا، تاکید کرد: بی‌شک دستور دهندگان و عاملان این جنایت باید منتظر انتقام سخت و پشیمان کننده باشند.


واکنش «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر در عراق به ترور سردار سلیمانی
- هدف قرار دادن [سردار] سلیمانی توسط استکبار جهانی، حمله به جهاد و روح انقلابی‌گری است.
-خبرگزاری «اسپوتنیک» نیز گزارش داد که صدر به هواداران خود دستور داده برای دفاع از عراق آماده شوند.


واکنش چین به ترور سردار سلیمانی
وزارت خارجه چین در واکنش به ترور سردار سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی، خواستار «آرامش و خویشتن‌داری همه طرف‌ها» شد.

 

وزیر دفاع: انتقام خون سردار سلیمانی از تمام عاملین و مرتکبین گرفته خواهد شد
«امیر سرتیپ حاتمی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: بی شک این جنایت هولناک که سند محکمی بر رذالت شیطان بزرگ، آمریکای جهانخوار و حمایت بی چون و چرا از تروریست در منطقه و عراق است، به شکلی دندان شکن پاسخ داده می شود و انتقام این خون به ناحق ریخته شده از تمامی عاملین و مرتکبین گرفته خواهد شد.

 

برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی

کیوان سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با تسلیت شهادت غرور آفرین سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده پرافتخار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: از ساعاتی دیگر جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام جنایتکارانه حمله به خودرو سردار سلیمانی در بغداد که منجر به شهادت ایشان برگزار می شود.

 

واکنش ها در توییتر
افزایش بی سابقه هشتگ جنگ جهانی سوم در توییتر، در پی شهادت حاج قاسم سلیمانی
هشتگ های #WWIII و #WorldWar3

 

واکنش شهردار نیویورک
شهردار نیویورک از اعلام آماده باش در این شهر از بیم حملات انتقام جویانه ایران خبر داد.
او ادعا کرد از مدتها پیش خود را برای چنین تهدیدی آماده کرده بودند.

 

نانسی پلوسی: ایالات متحده و جهان تحمل یک جنگ و خشونت بی‌بازگشت را ندارد
«نانسی‌ پلوسی» رئیس کنگره آمریکا، به شهادت سردار قاسم سلیمانی،  فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد واکنش نشان داد. وی در واکنش به این خبر گفت که اقدام امشب خطر خشونت‌ها را افزایش داد. 


رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه گفت که ایالات متحده و جهان تحمل یک جنگ و خشونت بی‌بازگشت ندارند.


واکنش پمپئو به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پی اقدام تروریستی این کشور در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در پیامی توییتری نوشت: عراقی‌ها در خیابان‌ها به خاطر آزادی پایکوبی می‌کنند؛ قدردان این هستند که سلیمانی دیگر وجود ندارد.

 

فراخوان حشد الشعبی برای پاسخ دهی به آمریکایی ها

در پی حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، نیروهای امنیتی عراق تدابیر شدیدی را در پایتخت اتخاذ کردند. همزمان فرماندهی حشد شعبی از حامیانش خواست برای پاسخگویی به حمله آمریکا آماده باشند.

 

بازتاب جهانی خبر شهادت سردار سلیمانی در رسانه‌های بین‌المللی

بلومبرگ در خبری نوشت: فرمانده ارشد ایرانی در حمله هوایی ایالات متحده در دشتور ترامپ کشته شد، این اتفاق که در اثر حمله هوایی آمریکا در عراق صورت گرفت خطر درگیری فزاینده با جمهوری اسلامی را به تشدید می‌کند.

 

شبکه العربیه نیز در گزارشی عنوان کرد: تلویزیون رسمی عراق  از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران و دستیار او ابومهدی المهندس فرمانده خبر داده و حساب‌های شبکه‌ اجتماعی تصویری از جسدی منتشر کرده‌اند که گفته شده متعلق به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است.

 

فرانس ۲۴ هم در خبری نوشت: اوایل روز جمعه ، یک فروند موشک با حمله به فرودگاه بین‌المللی بغداد به کاروان حشدالشعبی، فرمانده نیروی قدس سپاه را هدف قرار داد.

 

واشنگتن پست هم نوشت: درگذشت قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان نظامی ایران، به طور حتم باعث افزایش تنش‌ها میان ایالات متحده و ایران می‌شود.

 

ایندیپندنت نوشت: قاسم سلیمانی در ماه‌های اخیر بارها به عراق رفت و آمد داشته است. یکی از خبرنگاران واشینگتن‌پست در عراق به نقل از منابع خود گزارش داده که مقامات حشدالشعبی و همراهان آنها در جریان حمله پهپادی به خودروهای‌شان در حال خروج از  فرودگاه بغداد کشته شده‌اند. به نظر می‌رسد پس از دوره‌ای از افزایش تنش‌ها در خلیج فارس در بهار و تابستان امسال در نتیجه عمیق‌تر شدن بحران بین ایران و آمریکا، اکنون کانون تنش‌ها به عراق منتقل شده است. مقامات عراقی همواره از تهران و واشینگتن خواسته‌اند که این کشور را به صحنه جنگ‌های نیابتی تبدیل نکنند.

 

سی‌ان‌ان گزارش داد که سردار قاسم سلیمانی نقشی مهم در مبارزه علیه گروهک تروریستی داعش داشته است.

 

شبه‌نظامیان حامی ایران و همچنین شماری از نظامیان ایرانی نقشی مهم در مبارزه با داعش داشته‌اند. سردار سلیمانی طی این مبارزه در خط مقدم جبهه قرار داشت و اغلب درگیری‌ها شرکت می‌کرد.

 

سی‌ان‌ان گزارش داده که نمی‌توان نقشی را که سردار سلیمانی در نبرد با داعش داشت را نادیده گرفت.

 

سی‌ان‌ان در گزارش خود نوشت: «چه با اقدام‌های سردار سلیمانی موافق باشیم چه نباشیم، وی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین افراد طی یک دهه گذشته در خاورمیانه بوده است.»

 

لس‌آنجلس تایمز نوشت: ترور سلیمانی، بزرگ‌ترین قمار ریاست جمهوری ترامپ است. این گامی است که آمریکا را به مسیر افزایش خشونت های جنگ‌طلبانه پیش می‌برد. 

 

عمارحکیم: سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس بخش اعظم حیات خود را به جهاد و فداکاری گذراندند

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت.


متن این پیام بدین شرح است: با اندوه و تأسف فراوان شهادت دو شهید بزرگ حاج ابومهدی مهندس، نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی ایران را تسلیت می‌گویم. این دو شهید بخش اعظم حیات خویش را به جهاد و فداکاری گذراندند و در جبهه‌های جنگ با تروریسم و پیروزی بر داعش نقشی محوری داشتند.


این حمله و این نقض صریح حاکمیت ارضی عراق را محکوم می‌کنیم و بابت پیامدها و تأثیرات و خطرات ناشی از آن هشدار می‌دهیم، چون چنین اقدامی سرتاسر منطقه را به حالت التهاب درمی‌آورد. از دولت عراق می‌خواهیم که در این شرایط حساس اقدامات لازم برای جلوگیری از این تعرض‌ها را انجام دهد و ملت عراق را به اتحاد و انسجام و هم‌بستگی دربرابر چالش‌ها فرامی‌خوانیم.

 

عبدالمهدی: حمله آمریکا نقض آشکار حاکمیت و دشمنی علیه عراق است

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر مستعفی عراق امروز جمعه حمله بامدادی پهپادهای آمریکایی به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بین المللی بغداد را به شدت محکوم کرد.

 

وی گفت: ما با شدیدترین عبارات این اقدام آمریکا را که به شهادت قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس معاون حشد شعبی انجامید محکوم می‌کنیم.
عبدالمهدی عنوان داشت: اقدام به ترور شخصیت‌های عراقی و شخصیت‌هایی از کشورهای دوست در خاک عراق نقض آشکار حاکمیت عراق است.

 

وی همچنین خواهان نشست فوق العاده پارلمان در این باره شد و گفت پارلمان عراق باید تصمیمات قانونی را در راستای حفظ کرامت عراق و امنیت و حاکمیت آن اتخاذ کند.

 

عبدالمهدی در ادامه حمله آمریکا را "دشمنی" علیه عراق و نقض آشکار شروط حضور نیروهای آمریکایی در این کشور خواند.

 

نخست وزیر مستعفی عراق در ادامه گفت این اقدام آمریکا خطر روشن شدن فتیله جنگ ویرانگر در عراق، منطقه و جهان را بیشتر می‌کند.



وی شهیدان قاسم سلیمانی و المهندس را نمادهای بزرگ پیروزی علیه داعش خواند.

 

کنگره آمریکا: از طرح ترور سردار سلیمانی اطلاعی نداشتیم!
در بیانیه کنگره آمریکا که ساعاتی پس از حمله نیروهای متجاوز این کشور به کاروان حامل نیروهای حشد شعبی در عراق و شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر شد، آمده است که این نهاد قانونگذاری «مجوز این ترور را صادر نکرده و اینکه مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند».

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «اکنون باید تمام گام‌ها برای حراست از نیروهایمان در برابر هرگونه تشدید اجتناب ناپذیر [درگیری] و خطرات فزاینده برداشته شود».

 

رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا: اقدام ترامپ علیه سلیمانی مقابله با اختیارات کنگره است

الیوت انگل، رئیس کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، در بیانیه‌ای گفت: اقدام امشب [بامداد امروز] نشانگر گسترش زیاد تنش‌ها در درگیری‌مان با ایران به همراه عواقبی غیرقابل پیش‌بینی است.

 

انگل همچنین در این باره گفت: در نهایت، این حمله بدون اطلاع‌رسانی یا مشورت با کنگره انجام شده است. فشار آوردن با اقدامی به این شدت، بدون مشارکت دادن کنگره، مشکلات قانونی جدی به بار آورده و مقابله با اختیارات کنگره است که شاخه‌ای برابر با دولت [آمریکا] می‌باشد.

 

واکنش الیوت انگل در پی این مطرح می‌شود که پنتاگون در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی در بیانیه‌ای با اعلام این که ترامپ دستور ترور این سردار ایرانی را صادر کرده بود، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است.


بایدن: ترامپ یک دینامیت به درون انبار باروت انداخت!
نامزد دموکرات و رقیب احتمالی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتقاد از اقدام مقامات واشنگتن در ترور سردار سلیمانی تأکید کرد که این اقدام مطمئناً تأثیری معکوس خواهد داشت.وی در این باره گفت: «بیانیه دولت [آمریکا] می گوید که هدف [این حمله] جلوگیری از حمله های آتی ایران است؛ اما این اقدام مطمئناً تأثیری معکوس خواهد داشت».جو بایدن در ادامه افزود: «رئیس جمهور ترامپ درست یک دینامیت به انبار مهمات انداخته است، او به مردم آمریکا یک توضیح در مورد استراتژی و نقشه [واشنگتن] برای حفظ امنیت نیروها و کارکنان سفارت، ملت و منافع کشورمان هم در داخل و هم در خارج و هم به شرکای آمریکا در سرتاسر منطقه و فراتر از آن بدهکار است».

 

نیکی هیلی: به دونالد ترامپ برای ترور فرمانده نیروی قدس سپاه افتخار می‌کنم

«نیکی هیلی»، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، به خبر شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد واکنش نشان داد.

 

هیلی در پیامی توئیتری در اظهاراتی سخیف و بی‌معنا مدعی شد: «اقدام آمریکا در ماجرای ترور قاسم سلیمانی مورد تایید کسانی است که در پی صلح و عدالت هستند. به دونالد ترامپ برای انجام این کار درست و قدرتمند افتخار می‌کنم.»

 

سناتور آمریکایی: مردم آمریکا جنگ نمی‌خواهند

«آدام شف» سناتور آمریکایی در مورد شهادت سردار سلیمانی در توییتر خود نوشت: سلیمانی مسئول خشونت غیرقابل تصوری بود اما کنگره اجازه جنگ را نمی‌دهد و مردم آمریکا نمی‌خواهند جنگی با ایران داشته باشند. اکنون باید تمام اقدامات لازم برای محافظت از نیروهای خود در برابر افزایش تقریباً اجتناب‌ناپذیر و افزایش خطر انجام شود.

 

رهبر معظم انقلاب: انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است
رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفتند و تاکید کرد: انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است.

 

سندرز: در آستانه جنگی فاجعه‌آمیز قرار گرفتیم

برنی سندرز، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی اقدام دونالد ترامپ در صدور دستور حمله به قاسم سلیمانی را موجب نزدیک‌تر شدن ایالات متحده به جنگی فاجعه آمیز در خاورمیانه دانسته که می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها و هزینه‌کرد تریلیون دلار تمام شود.

 

محسن رضایی: انتقام سختی از آمریکا خواهیم گرفت

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی به شهادت سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه طی حمله بالگردهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«سپهبد شهید قاسم سلیمانی به جمع برادران شهیدش پیوست ولی انتقام سختی از آمریکا خواهیم گرفت.»

 

ظریف: خباثت و حماقت نیروهای تروریست آمریکایی درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص ترور سردار حاج قاسم سلیمانی بیانیه‌ای صادر کرد.

 

در این بیانیه آمده است: دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در بیانیه ای با اعلام انزجار و محکومیت شدید اقدام تروریستی و جنایتکارانه نیروهای آمریکایی در به شهادت رساندن سردار سرفراز سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این ضایعه بزرگ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، نیروهای مسلح بویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مردم بزرگ ایران و خانواده بزرگوار ایشان و نیروهای مقاومت اسلامی تبریک و تسلیت گفت.

 

دکتر ظریف در این بیانیه افزود: خباثت و حماقت نیروهای تروریست آمریکایی در ترور سردار سلیمانی، این شهید قهرمان و سردار مبارزه با تروریسم و افراط گرایی،  بدون تردید درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد.

 

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت های سیاسی، حقوقی و بین المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار به کار خواهد بست.

 

روحانی: انتقام جنایت هولناک آمریکا در ترور سردار سلیمانی را خواهیم گرفت

متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به مناسبت شهادت سردار پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه وی ، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

« الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ »

 

شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران، فرمانده شجاع سپاه قدس، سردار سپهبد قاسم سلیمانی و تعدادی از همراهان ایشان به‌ویژه مجاهد بزرگ ابومهدی المهندس، به دست امریکای متجاوز و جنایت‌پیشه، قلوب همه ملت ایران و ملت‌های منطقه را جریحه‌دار کرد و عزم ملت بزرگ ایران و سایر ملت‌های آزاده را برای ایستادگی و مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های امریکا و دفاع از ارزش‌های اسلامی، دوچندان کرد.

 

بی‌تردید این اقدام خباثت‌بار و بزدلانه، نشانه دیگری از سرخوردگی و عجز و ناتوانی امریکا در منطقه و احساس انزجار از سوی ملت‌های منطقه نسبت به این رژیم متجاوز است که با زیر پا گذاشتن تمام اصول و قواعد انسانی و حقوق بین‌الملل با غیرانسانی‌ترین سبُعیّت، لکه ننگ دیگری را بر صفحات نکبت‌بار این کشور، ثبت کرد.

 

یقین دارم پرچم عزت و پایداری این شهید والامقام به دست خیل عظیم سربازان اسلام بر افراشته خواهد ماند و مسیر پر افتخار ایثار و مقاومت با قوت بیشتر تداوم خواهد یافت. 

 

اینجانب با محکوم کردن این اقدام ددمنشانه و پاسداشت خدمات درخشان، کم‌نظیر و ماندگار این دلاور سرافراز تاریخ ایران در دفاع از تمامیت ارضی کشور و مبارزه با تروریسم و افراط‌گرای در منطقه، این فاجعه بزرگ را به محضر مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا، احاد ملت ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هم‌رزمان و دوستداران، و به‌ویژه خانواده گرامی ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم و علو درجات این شهید گرانقدر و همراهانش را از درگاه خداوند منان مسألت دارم.

 

سخنگوی سپاه پاسداران: فصل جدید سپاه آغاز شد/ شادی لحظه‌ای آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها به عزا تبدیل خواهد شد

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبریک و تسلیت شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه اظهار کرد: قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان با تدبیر، شجاع، ولایت مدار و انقلابی بود که در طول عمر پربرکت خود در 41 سال گذشته برای امنیت ملت و امت اسلامی و مبارزه با دشمنان قسم خورده امت اسلامی مجاهدت‌های فراوانی کرد.

 

وی با بیان این‌که سرلشگر سلیمانی در طول عمر خود در عرصه‌های خطر متعددی قرار گرفت، افزود: سلیمانی در صحنه‌های دفاع مقدس بارها تا مرز شهادت پیش رفت و همچنین در توانمندکردن جبهه مقاومت برای نابودی رژیم صهیونیستی، بارها تا مرز شهادت پیش رفت.

 

سخنگوی سپاه پاسداران با اشاره به دریافت نشان عالی ذوالفقار از سوی فرمانده کل قوا از سوی سرلشگر سلیمانی خاطر نشان کرد: شهید سلیمانی پیش از آنکه به دست آمریکایی‌ها به شهادت برسد لقب زیبا و پرمعنای شهادت مقام معظم رهبری در سفر کرمام معظم له دریافت کرد. او جانبازی بود گرچه بالاترین مدال افتخار نظامی ایران را از سوی مقام معظم رهبری دریافت کرده بود، اما همواره خود را سرباز ولایت و امت اسلامی می‌دانست.

 

سردار نقدی: آمریکا برای سربازانش تابوت سفارش دهد

سردار نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران در جمع مردم هویزه با اشاره به جنایت آمریکا در به شهادت رسیدن سپهبد قاسم سلیمانی اظهار کرد: کاخ سفید یا همین امروز شروع به برچیدن پایگاه‌های خود در منطقه اسلامی می‌کند یا به بازار برود و برای سربازانش تابوت سفارش دهد.

 

وی افزود: رژیم صهیونیستی نیز یا چمدان های خود را می‌بندد و به کشورهای اروپایی، که از آنجا آمده بودند، برمی‌گردد یا منتظر ضرب شصت امت اسلام بماند، ما دوست نداریم خونریزی شود. خودشان انتخاب کنند.

 

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران با بیان اینکه مساله فقط مساله دولت جمهوری اسلامی نیست، تاکید کرد: فکر نکنید این حوادث تنها برای ایران است، همه کشورهای اسلامی اعم از لبنان پر از جوانانی است که شهادت طلب هستند.

 

فرمانده کل ارتش: حمله تروریستی آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند

به دنبال شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده مجاهد و دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست جنایتکاران آمریکا؛ فرمانده کل ارتش پیامی صادر کرد.

 

در پیام تسلیت امیر سرلشکر موسوی آمده است:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

 

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

 

شهادت اجر و پاداش خداوند متعال برای مردان بزرگی است که با سال‌ها مجاهدت مخلصانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین، جان در طبق اخلاص گذاشته‌اند و دل به معبود داده‌اند. شهید سردار سپهبدحاج قاسم سلیمانی فرمانده سرافراز و دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجاهدی خستگی ناپذیربود که جز شهادت هیچ پاداشی برازنده او نبود.

 

اینجانب از سوی خود و هم‌رزمانم در ارتش جمهوری اسلامی ایران شهادت فرمانده ولایی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان (عج)، فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مد ظله العالی)، امت شهید پرور، غیورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت تبریک و تسلیت گفته و به جنایتکاران اعلام می‌داریم این حمله تروریستی و ددمنشانه آمریکای جنایتکار که نشانه‌ای بارز از خوی تروریستی دولت آمریکا است، بدون پاسخ نخواهد ماند.

 

بدون تردید در پی این اقدام تروریستی جنایتکاران خبیث و به برکت این خون‌های پاک، جبهه مقاومت بیش از پیش تقویت خواهد شد.»

 

سید حسن نصرالله: به سردار سلیمانی غبطه می‌خورم

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، امروز جمعه در واکنش به حمله بامدادی پهپادهای آمریکایی و شهادت سردار سلیمانی و معاون حشد الشعبی گفت: به او به خاطر این سرنوشت و این شهادت عظیم غبطه می‌خورم.

 

وی افزود: ما کسانی هستیم که پس از سردار سلیمانی باید راه او را تکمیل کرده و برای تحقق اهدافش و حمل پرچم او به پا خیزیم.

 

وی در ادامه گفت: قصاص عادلانه از قاتلانش مسئولین تمامی مقاومت در سرتاسر جهان است. تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف شهید قاسم سلیمانی به کار خواهیم بست.

 

اد مارکی: نمی‌توانیم و نباید با ایران درگیر شویم

«اد مارکی»، سناتور دموکرات آمریکایی به خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها به نزدیکی فرودگاه بغداد واکنش نشان داد.

 

وی گفت: «این اقدام ترامپ عامدانه بوده و خطر جنگی خطرناک با ایران را افزایش می‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا جان بسیاری از افراد را در منطقه، از نظامیان آمریکایی گرفته تا غیرنظامیان را در معرض خطر قرار داد.»

 

این سناتور ایالت ماساچوست در ادامه افزود: «کنگره تنها نهادی است که می‌تواند اقدام نظامی را تایید کند. ما نمی‌توانیم و نباید با ایران درگیر شویم.»

 

واکنش سناتور آمریکایی به شهادت سردار سلیمانی

 تام کاتن سناتور جمهوری خواه آمریکایی در مورد شهادت سردار سلیمانی مدعی شد: قاسم سلیمانی مسئول مرگ صدها آمریکایی بوده است او به آن چه که سزاوار ان بوده رسیده است اکنون آمریکا جای امن‌تری است بعد از مرگ سلیمانی.

 

آیت الله جنتی: بی شک این اقدام آمریکای جنایتکار بی پاسخ نخواهد ماند

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری به مناسبت شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی فرمانده پرافتخار و شجاع نیروی قدس سپاه به همراه چند تن از فرماندهان و رزمندگان حشدالشعبی قهرمان عراق، پیامی صادر کرد.



متن کامل این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖفَمِنْهُم مَّن قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا



خبر شهادت سرباز ولایت و امت اسلامی سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سرافراز نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همراهان وی و فرماندهان و رزمندگان حشدالشعبی قهرمان عراق موجب تاثر و تالم گشت.



سردار سلیمانی در طول چهل سال حیات طیبه جمهوری اسلامی همواره در میدان جهاد و مقاومت حضور داشت و لحظه‌ای دست از مبارزه نکشید؛ از جنگ تحمیلی گرفته تا مبارزه با تکفیری‌ها و داعش؛ رشادت‌های این سرباز فدایی اسلام به عنوان فرمانده لشکر پر افتخار ۴۱ ثارالله کرمان در دوره دفاع مقدس و فرماندهی محور مقاومت در مبارزه با داعش و سایر تروریست‌های دست پرورده آمریکا، هرگز از یاد نخواهد رفت.



اینجانب شهادت سردار سرافراز اسلام و ایران حاج قاسم سلیمانی فرمانده شجاع و فداکار نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی به دست شقی‌ترین آحاد بشریت، آمریکای جنایتکار و تروریست را به محضر حضرت، ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای، ملت شریف ایران، خانواده ایشان و رزمندگان محور مقاومت تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.



بی شک این اقدام آمریکای جنایتکار بی پاسخ نخواهد ماند و دشمنان بشریت بدانند راه پر افتخار این شهید والامقام ادامه دارد.


احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان
رئیس مجلس خبرگان رهبری
۱۳ دی ۱۳۹۸

 

وزیر ورزش: سردار سلیمانی الگوی جوانان بود

«مسعود سلطانی فر» در پیام تسلیت به مناسبت سردار سپهبد قاسم سلیمانی «شهید سلیمانی نمونه‌ای ارزشمند و بزرگ برای جوانان و ورزشکاران و قهرمانان از یاران رهبر و انقلاب بود که بر سر دفاع از ارزش‌های امام و نظام مقدس اسلامی جان خود را تقدیم انقلاب و مردم و رهبر عزیزمان کرد.

 

وزیر ارشاد: آمریکایی‌ها اکسیر شهادت را درک نکرده‌اند

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیام تسلیت خود نوشت: «سردار سلیمانی نماد عزت ایران و مالک اشتر رهبری بود. شهادت‌ش سوزناک و اندوه فقدانش فراموش‌نشدنی است. ‌اما ذرات خون مطهر او جان تازه‌ای به انسجام ملی و مقاومت اسلامی خواهد داد. ‌آمریکایی‌ها اکسیر شهادت را درک نکرده‌اند.»



دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: سردار سلیمانی نماد مبارزه با نظام سلطه بود

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی، شهادت سردار قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و افزود: سردار سپهبد قاسم سلیمانی خود را سرباز ولایت می دانست و همواره نگاهش به افق نگاه رهبری الهی جمهوری اسلامی بود، ایشان نه یک روز و چند روز بلکه در دوره زمانی طولانی صداقت و سلامت، مجاهدت خستگی ناپذیر همراه با درایت و تدبیر مؤمنانه و مقاومت و پایداری در راه خدا را به ظهور رساند.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این پیام تاکید کرد: سردار سلیمانی یکی از محبوب ترین چهره های انقلاب اسلامی بود که هرگز فکری جز حرکت برای عزت اسلام و مسلمین و مظلومین جهان در سر نداشت و نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی بود که زندگی را در مسیر مبارزه با ظالمان و دفاع از مظلومان اختصاص داده بود و الحق مصداق تمام عیار پیروی از اسلام ناب محمدی بود.

 

قالیباف: آمریکای جنایتکار بداند که انتقام ملت ایران شکننده خواهد بود

محمد باقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان دوران دفاع مقدس با صدور پیامی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و تاکید کرد:  آمریکای جنایتکار و ایادی حقیر آنان بدانند که انتقام ملت ایران، سخت و شکننده خواهد بود.

 

متن پیام تسلیت وی بدین شرح است:

بسم رب الشهداء و الصدیقین

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

 

برادر عزیز و دوست روزهای سخت، مجاهد خستگی‌ناپذیر و سرباز رشید ایران اسلامی، حاج قاسم سلیمانی، در عملیات ترور ناجوانمردانه سردمداران تجاوز و جنایت در جهان، رخت سرخ شهادت پوشید و به مولایمان سیدالشهدا اباعبدالله الحسین، پیوست.

 

خداوند مهر قبول شهادت بر پایمردی این مبارز نستوه زد. رزمنده‌ای که لحظه‌ای برای دفاع از مظلومان و نبرد با تکفیری‌ها و ایادی تحجر از پا ننشست و پرچمدار سپاه ولایتمدار ایران در جنگ با داعش و القاعده و سایر ایادی ساخته دست آمریکای جنایتکار بود.

 

آمریکای جنایتکار و ایادی حقیر آنان بدانند که انتقام ملت ایران، سخت و شکننده خواهد بود.

 

مشاور روحانی: آمریکا باید آماده تحمل تبعات اقداماتش باشد

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری اسلامی ایران در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به شهادت سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه درپی حمله بالگردهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، نوشت:

«ترامپ با قمار خود، آمریکا را وارد خطیرترین شرایط منطقه‌ای کرده‌است. کسی که پا را از خطوط قرمز فراتر بگذارد باید آماده تحمل تبعاتش باشد.»

 

سخنگوی دولت: پاسخ سخت دور نیست

علی ربیعی در توییتر نوشت: ‏قاسم سلیمانی سرمایه نمادین و ملی ایرانیان است. نام ⁧‫قاسم سلیمانی‬⁩ مصادف با مقابله با تروریسم، ناامنی و حمایت از انسانهای در معرض قربانی شدن و بی‌پناه است. بدون شک آزادی‌خواهان و ظلم ستیزان نه فقط در ایران بلکه در پهنه جهانی پاسخ ظالمان را خواهند داد.


‏شهادت این انسان آزادی‌خواه را  به تمام ایرانیان تبریک و تسلیت می‌گوییم.


‏ترامپ وقیحانه مسئولیت این ترور را برعهده گرفت.قاسم سالها به دنبال شهادت بود اما پاسخ سخت، دور نیست.

 

سید حسن خمینی: دشمنان ایران و اسلام نمی‌دانند که مقلدان خمینی جز این سرنوشتی نمی‌طلبند

سید حسن خمینی در پیامی به فرمانده معظم کل قوا به مناسبت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی گفت: دشمنان نادان و کینه توز ایران و اسلام و حاکمان خیره سر آمریکا از ارزش شهادت و توان آن در فرهنگ خمینی غافلند و نیک نمی دانند که مقلدان خمینی جز این سرنوشتی نمی‌طلبند.

 

متن پیام سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی

شهادت سردار سرافراز و مجاهد خستگی ناپذیر سپهد پاسدار حاج قاسم سلیمانی رحمت الله علیه را خدمت ملت بزرگ ایران و حضرتعالی و همه دوستداران انقلاب اسلامی در جهان تسلیت عرض می‌نمایم. 

 

آن شهید سرافراز پس از عمری مجاهدت و جان فشانی به قافله عاشقان پیوست و به مراد و معشوق خویش حضرت امام خمینی ملحق شد. برای کسانی که حاج قاسم را می شناختند ، اگر سرنوشتی جز این برایش رقم می خورد ، عجیب می نمود. 

 

بی شک راه این مجاهد عزیز  که راه سرخ عاشوراست، همیشه رهروانی بزرگ خواهد داشت و همواره به فلاح و رستگاری خواهد انجامید. 

 

دشمنان نادان و کینه توز ایران و اسلام و حاکمان خیره سر آمریکا از ارزش شهادت و توان آن در فرهنگ خمینی غافلند و نیک نمی دانند که مقلدان خمینی جز این سرنوشتی نمی‌طلبند. 

 

خدای سبحان به حضرتعالی طول عمر با عزت و عظمت عنایت دارد و به آن شهید سرافراز بهترین اجرها و بالاترین ثواب ها را ارزانی نماید و به خانواده آن عزیز صبر وافی و به همراهان شهیدش به خصوص برادرمان ابومهدی مهندس اجر جزیل مرحمت فرماید.

سید حسن خمینی

 

رئیسی: طنین گام‌های استوار سردار سلیمانی در گوش تاریخ باقی خواهد ماند

رئیس قوه قضاییه در پیامی شهادت سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و یاران باوفایش را تبریک و تسلیت گفت.

 

متن کامل این پیام به این شرح است.

بسم‌ رب الشهداء و الصدیقین

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیه فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِر وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

 

تروریسم بین‌الملل به سرکردگی آمریکا، برگ ننگین دیگری بر کارنامه سیاه خود افزود و مالک اشتر ولی زمان، سرباز ولایت و امت، سردار سرافراز اسلام، حاج قاسم سلیمانی را به فیض عالی شهادت رساند.

 

امروز جبهه مقاومت گرچه داغدار شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزم مجاهدش ابومهدی مهندس است اما طنین گام‌های استوار این سرداران سرافراز در گوش تاریخ باقی خواهد ماند و از هر قطره خون پاک آنان، صدها قاسم سلیمانی در منطقه و جهان خواهد رویید تا خواب را از چشم دولت تروریست آمریکا و تروریسم بین‌الملل در سراسر جهان برباید.

 

آمریکا با این اقدام سبعانه، نقطه‌ای بر پایان حیات شرارت بار خود در منطقه گذاشت و بی‌تردید سربازان جبهه مقاومت، انتقام خون حاج قاسم را که امتداد خون سرخ حضرت ثارالله (ع) است به اشد وجه خواهند ستاند.

 

شهادت مظلومانه سردار حاج قاسم سلیمانی را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای، جبهه پیروز مقاومت و همه امت اسلامی بویژه ملت قدرشناس ایران اسلامی تسلیت می‌گویم و از درگاه حضرت حق، علو درجات را برای آن مجاهد فی سبیل‌الله و مردی که عهد خود با خدایش را صادقانه ایفا کرد، مسالت دارم.

 

سید ابراهیم رئیسی
رئیس قوه قضاییه

 

لاریجانی: ملت ایران هرگز از خون فرزندان قهرمان خویش نخواهد گذشت

رییس مجلس با صدور پیامی شهادت سردار سلیمانی را تبریک و تسلیت گفت.

 

در پیام علی لاریجانی آمده است:

بسم‌ رب الشهدا و الصدیقین
شهادت سردار سرافراز ،  فرمانده شجاع ، قهرمان،  حماسه آفرین  و کم نظیر  سپاه اسلام ، شهید قاسم سلیمانی و شماری از همرزمان دلاورشان  را پس از عمری رشادت و مجاهدت در راه پاسداری از   قرآن و  مکتب اهل بیت(ع) و اعتلای ایران اسلامی  به حضرت ولی عصر( ارواحنا فداه) ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ،  ملت شریف ایران ، مردم سلحشور استان کرمان ،  خانواده  عزیز و ارجمند ایشان و دیگر شهدای همرزمشان،  به  مجموعه‌ پر افتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه رزمندگان غیور نیروی قدس تبریک و تسلیت می گویم.

 

این فرماتده مقتدر ، محبوب و عزت آفرین،  افتخار همه ایرانیانی بود که  دل در گرو استقلال  و اعتلای کشور داشتند و سرانجام نیز در این راه از خون پاک خویش مایه گذاشت و  به دست شقی ترین افراد این روزگار ، رژیم جنایتکار و سفاک آمریکا به شهادت رسید و به اعلی علیین پیوست. رژیم خبیث آمریکا بداند که ملت بزرگ ایران برای حفظ عزت و سربلندی خود، تا کنون فرزندان عزیز  بسیاری را در راه خداوند تقدیم کرده است که برادر عزیزم،  شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از آن بزرگمردان است؛ اما این ملت، هرگز از خون فرزندان قهرمان خویش نخواهد گذشت؛ همان گونه که از  جنایات شاه معدوم و صدام متجاوز که مزدوران ذلیل آمریکا بودند، نگذشت‌.

 

امروز رژیم آمریکا منفورترین رژیم در جهان است و نظام استکبار می داند که با این گونه جنایت ها هرگز نخواهد توانست در اراده  های مصمم مجاهدان بزرگی که در دامان ملت های مسلمان تربیت شده اند، خللی به وجود آورد. شهید قاسم سلیمانی،  الگویی درخشان از این اراده های پولادین و تربیت یافتگان مکتب اسلام است . او که همه جوانی پاک و متعبّد خود را در جبهه‌های شرف و کرامت، در دفاع از میهن  و نظام جمهوری اسلامی گذرانیده بود،  تا واپسین لحظات عمر  پربرکت خویش را  در راه مقابله با اشقیای تکفیری و  تروریست های جنایتکار  سپری کرد، و در همین جبهه‌ شریف  به آرزوی دیرین  خود یعنی جان دادن در راه خدا و در حال جهاد فی سبیل الله نائل آمد .  فضل و رحمت بی کران خداوند  متعال بر آن شهید بزرگ گوارا باد.

 

بی شک صف استوار آرزومندان این موهبت  و پویندگان  راه  جهاد و شهادت در ایران اسلامی ، در سپاه و در  همه‌ نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی،  بنیانی مرصوص است که تداوم مسیر  نورانی شهید قاسم  سلیمانی  و دیگر شهدای اسلام و انقلاب را رقم خواهد زد و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا.  

 

پیام تسلیت وزیر کشور در پی شهادت سرلشگر حاج قاسم سلیمانی

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ ۖ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا.

 

شهادت سردار پرافتخار لشگر اسلام؛ فرمانده محبوب امت اسلامی در مبارزه با استکبار و افراط، سرلشگر حاج قاسم سلیمانی، را که پس از یک عمر مجاهدت در راه ارزش های الهی و دفاع از مستضعفان عالم به کاروان شهیدان گلگون کفن انقلاب اسلامی پیوست، به عموم آزادیخواهان جهان و مردم انقلابی و شهید پرور ایران و مقام معظم رهبری ، تسلیت و تعزیت عرض می کنم.

 

تردیدی نیست که خون مطهراین قهرمان شهید، نیرنگ آمریکای جهانخوار را که منشاء اصلی تجاوزها و جنایت های چندین دهه اخیر در جهان اسلام است، رسوا خواهد کرد و ملت های اسلامی و مردم شریف ایران را در پیگیری آرمان های الهی و انسانی انقلاب اسلامی استوار خواهد ساخت.

 

فقدان مجاهد نستوه و محبوب؛ شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی و سایر شهدای این عملیات تروریستی به ویژه شهید ابومهدی المهندس، غمی جانسوز و اندوهی بزرگ است، اما به خواست پروردگار قادر متعال، عزم جزم ملت های اسلامی در پیگیری مسیر اخوت و اتحاد اسلامی در برابر زیاده خواهی نظام سلطه جهانی را استوار خواهد ساخت و اراده پولادین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع از تمامیت ارضی ایران عزیز و صیانت از اهداف راهبردی انقلاب اسلامی، غنا خواهد بخشید.

 

السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک

عبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر کشور و جانشین فرماندهی کل قوا در ناجا

 

ولایتی: آمریکا و مزدورانش عواقب این جنایت تروریستی را خواهند پرداخت

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: شهادت سردار قاسم سلیمانی که بسیاری از پیروزی‌های خود را مدیون رشادت های او هستیم، جان تازه ای را در جبهه مقاومت ایجاد خواهد کرد و آمریکایی ها و مزدورانش عواقب این جنایت تروریستی را پرداخت خواهند کرد.

 

بیانیه جنبش حماس به مناسبت شهادت سردار سلیمانی

جنبش حماس در بیانیه‌ای شهادت سردار قاسم سلیمانی را به رهبری و ملت ایران تسلیت گفت.

 

در این بیانیه آمده است: سردار سلیمانی از برجسته‌ترین فرمانهدهان نظامی ایران بود و نقش مهمی در حمایت از مقاومت فلسطین در زمینه های مختلف داشت.

 

جنبش حماس در ادامه شهادت چند تن از شخصیت‌های حشد الشعبی عراقی در این حمله را تسلیت و تاکید کرد: جنایت‌ها و عربده‌کشی های مداوم آمریکا که منجر به ایجاد تنش در منطقه شده است و همه این سیاست ها در خدمت رژیم صهیونیستی است را محکوم می‌کنیم.

 

در بیانیه جنبش حماس همچنین آمده است که آمریکا مسئول خون هایی است که در منطقه عربی ریخته می شود و سیاست ها و رفتارهای آمریکا بدون توجه به منافع ملت ها و آزادی و ثبات آن ها، باعث ایجاد تنش می‌شود.

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، صبح امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: بامداد امروز (جمعه) و در پی حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی درنزدیکی فرودگاه بغداد، سرباز ولایت و امت اسلامی سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده فداکار شجاع و بی نظیر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از عمری مجاهدت ، فداکاری و نقش آفرینی های ماندگار و پر افتخار در راه اعتلای اسلام و دفاع از قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیم السلام و سرافرازی ایران عزیز، به شهادت رسید.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به این اقدام تروریستی آمریکا، بیان کرد: خباثت و حماقت نیروهای تروریست آمریکایی در ترور سردار سلیمانی، این شهید قهرمان و سردار مبارزه با تروریسم و افراط گرایی،  بدون تردید درخت مقاومت در منطقه و جهان را تنومندتر خواهد کرد.

 

وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی ظرفیت های سیاسی، حقوقی و بین المللی خود را برای اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا در خصوص این جنایت آشکار به کار خواهد بست.

 

واکنش رئیس کمیته روابط خارجی روسیه به شهادت سردار سلیمانی

اردوپوینت، کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته امور خارجی سنای روسیه، روز جمعه در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، گفت: این[وضعیت] بسیار جدی است و ممکن است درگیری‌های جدیدی را میان آمریکایی‌ها و فعالان افراطی شیعه ایجاد کند.

 

کاساچف شهادت سردار سلیمانی را  «بدترین سناریو» خواند که نشانگر انتقامی از سوی آمریکایی‌ها به خاطر «حملات اخیر به سفارت آمریکا در بغداد» است.

 

او در ادامه مطرح کرد: متاسفانه، تلافی [از سوی ایران] طولی نخواهد کشید. اما من خوشحال خواهم بود که اشتباه کرده باشم، چراکه شروع جنگ‌ها آسان اما پایان بخشیدن به آن‌ها سخت است.

 

الیزابت وارن نسبت به درگیری بیشتر آمریکا در خاورمیانه هشدار داد

«الیزابت وارن»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به تحولات اخیر در عراق در جریان شهادت سردار سلیمانی توسط ارتش تروریستی آمریکا، هشدار داد که این اقدام بی پروایانه، وضعیت را در مقابل ایران بدتر خواهد کرد.

 

وارن در حساب کاربری خود در توئیتر همچنین هشدار داده است که اقدامات اخیر احتمال مرگ و میر بیشتر و درگیری بیشتر در خاورمیانه را تشدید خواهد کرد.

 

به گفته وارن، اولویت آمریکا باید پرهیز از هرگونه جنگ پرهزینه دیگر باشد.

 

علم‌الهدی: از امروز معادلات منطقه به نفع جریان مبارزه تغییر خواهد کرد

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی در پیامی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.

 

متن پیام آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی به مناسبت شهادت سردار پر افتخار اسلام، حاج قاسم سلیمانی به شرح زیر است:

«وَلَمَّا رَأَی الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَذَا مَا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا (۲۲ احزاب)

 

شب گذشته خفاش‌های امریکایی جنایتی اشتباه و هولناک مرتکب شدند و در یک عملیات تروریستی سردار رشید اسلام سپهبد قاسم سلیمانی را به شهادت رساندند.

 

تنها مدالی که در قبال مجاهدات این فرمانده محبوب بین‌المللی ارزشمند است شهادت است.

 

قطره قطره خون این شهید معظم بی‌پاسخ نخواهد بود و از امروز معادلات منطقه به نفع جریان مبارزه تغییر خواهد کرد.

 

اینجانب همچون یکایک شیعیان جهان از این واقعه متاثر هستم و به همسر محترم، فرزندان عزیز و یکایک همرزمان ایشان در تمام نقاط جهان تسلیت و تبریک عرض می‌نمایم».

 

واکنش سوریه به ترور قاسم سلیمانی

وزارت امورخارجه سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد: جمهوری عربی سوریه حمله نیروهای متجاوز آمریکایی را که به شهادت  سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس در سپاه پاسداران ایران و «ابو مهدی مهندس» معاون رئیس الحشد الشعبی و چند عضو حشد الشعبی منجر  شد را  به شدت محکوم  می‌کند.

 

در این بیانیه آمده است: تجاوز آمریکا اقدام خطرناکی است که موجب تشدید وخامت اوضاع در منطقه می‌شود.

 

در این بیانیه آمده است: این حمله برای خنثی‌سازی برنامه‌های آینده ایران انجام گرفته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------