آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

آمریکا: برجام سکویی برای یک توافق گسترده‌تر است/ تخت‌روانچی: آمریکا باید گام نخست را برای بازگشت به برجام بردارد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هدف نهایی دولت متبوعش در ارتباط با برجام این است که از این توافق به‌عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق گسترده‌تر که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود، استفاده کند.

به گزارش تسنیم، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه شب به وقت تهران در یک نشست خبری اعلام کرد که هدف آمریکا این است که از برجام سکویی برای دستیابی به توافقی گسترده‌تر به‌منظور مهار برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بسازد.

 

ند پرایس در این خصوص به خبرنگاران گفت: هدف ما تنها این نیست که ایران به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد، بلکه ما می‌خواهیم از برجام به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق گسترده‌تر که رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران و برنامه موشکی‌اش را نیز پوشش دهد، استفاده کنیم.

 

سخنگوی وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: ما از ابزارهای مختلفی برای جلوگیری از پیشرفت برنامه موشکی ایران و توانمندی این کشور در اشاعه فناوری‌ موشکی خود به سایر کشورها استفاده می‌کنیم.

 

وی در ادامه گفت: این ابزارها شامل همکاری با شرکایمان در زمینه جلوگیری از جابجایی تجهیزات و انتقال فناوری موشکی از ایران، استفاده از توان دیپلماتیک خود برای اطلاع‌رسانی به سایر کشورها در زمینه برنامه موشکی ایران و نیز وضع کردن تحریم‌های منع اشاعه‌ای علیه ایران علیه اشخاص و نهادهایی که از برنامه موشکی ایران حمایت می‌کنند، خواهد بود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر وزیر اطلاعات ایران اعلام کرد:‌ ما از این اظهارات مطلع شده‌ایم. مشخص نیست که محمود علوی داره از طرف کسی صحبت می‌کند یا از طرف خودش. این اظهارات بسیار نگران‌کننده است.

 

وی افزود: ما اخیراً تأکید کرده‌ایم که ایران تحت معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای هرگز هرگز هرگز و هرگز اجازه ندارد که به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. این مسئله در برجام نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

 

 تخت روانچی: واضح است که آمریکا باید گام نخست را برای بازگشت به برجام بردارد/ مردم ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارند

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه آمریکا برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است، تأکید کرد که کاملاً واضح است که چه کسی باید گام نخست را برای بازگشت به برجام بردارد.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه خبری فرانس 24 تأکید کرد که آمریکا باید گام نخست را برای بازگشت به برجام بردارد و به تعهدات خود احترام بگذارد.

 

تخت روانچی در ابتدای صحبت‌های خود تصریح کرد: نخست باید بگویم که این ایران نبود که میز مذاکره را ترک کرد. ایران نبود که قطعنامه 2231 شورای امنیت را نقض کرد.

 

وی ادامه داد: این آمریکا بود که قطعنامه 2231 و برجام را نقض کرد. ما یکسال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته‌ای صبر کردیم. این پیشنهادی بود که از طرف‌های دیگر برجام به ما رسید که برجام را همانگونه که در سال 2018 انجام داد، کنار نگذارید.

 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با یادآوری اینکه هیچ اتفاق ملموسی پس از آن رخ نداد، اضافه کرد: وعده‌ای که به ما دادند محقق نشد و ما پس از آن، هیچ گزینه دیگری به جز کاهش تعهداتمان تحت ماده 36 برجام نداشتیم.

 

تخت‌روانچی با اشاره به قانون راهبرد لغو تحریم تاکید کرد: ما باید از قانون تبعیت کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که انگار نوعی تعارف بین ایران و آمریکا وجود دارد، گفت: وقتی که آمریکا از برجام خارج شد، یک زیرپاگذاشتن بزرگ قوانین بین‌المللی و همچنین اعتماد به آمریکا در سراسر جهان اعم از ایران بود.

 

سفیر ایران در سازمان ملل متحد افزود:  مردم ما هیچ اعتمادی به اظهارات آمریکا ندارند. از این رو، آمریکا است باید به تعهدات خود پایبند شود تا اعتماد در بین مردم ما افزایش یابد. وقتی ما از بازگشت به برجام حرف می‌زنیم به معنای آن است که آمریکا به تعهدات خود احترام بگذارد.

 

تخت‌روانچی ادامه داد: آمریکا تا امروز در حال نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت و برجام است. این خیلی روشن است که چه کسی باید گام نخست را بردارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------