آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

پولتیکو: فرستاده‌ی اروپا به علی باقری گفت که امریکا فقط پس از احیای برجام ممکن است درمورد حذف سپاه از لیست تروریسم مذاکره کند



  پولتیکو,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
رسانه ی آمریکایی پولتیکو نوشت: ایران طی دو روز دیدار هفته گذشته انریکه مورا، تمایل خود را برای آغاز مجدد مذاکرات احیای برجام نشان داد اما از درخواست خود برای حذف سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه امریکا صرف نظر نکرد. 

 به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: انریکه مورا، مقام ارشد اتحادیه اروپا که مذاکرات هسته‌ای را هماهنگ می‌کند، در تلاشی برای غلبه بر بن‌بست هفت هفته‌ای مذاکرات، به ایران سفر کرد. مقامات ارشد غربی به پولیتیکو گفتند که مذاکراتی که در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه انجام شد، پیشرفت جدیدی ایجاد کرد، اما همچنان با توافق فاصله وجود دارد.

 

به گفته مقامات غربی، مورا این پیام را ارائه کرد که ایالات متحده ممکن است درباره بحث سپاه مذاکره کند اما تنها زمانی که مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد. ایران اما در مقابل عقب نشینی نکرد اما نشان داد که مایل است در این مدت گفتگوها را در مورد موضوعات دیگری غیر از سپاه از سر بگیرد و ممکن است خواسته های جایگزین بالقوه ای را در بحث سپاه مطرح کند.

 

با پایان یافتن جلسات در اواخر هفته گذشته، مقامات برخی از نشانه های عمومی از پیشرفت محدود را ارائه کردند.

 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در جریان نشست وزرای امور خارجه گروه ۷ از کشورهای ثروتمند، گفت که سفر مورا به تهران "بهتر از حد انتظار پیش رفته است." او مدعی شد که گفتگوهای «مسدود شده»، «دوباره باز شده است.»

 

موضوع برچسب تروریستی آخرین نقطه اختلاف در مذاکرات تلقی می شود. متن توافق عملا نهایی شده است، به استثنای دو نکته جزئی دیگر که مقامات غربی آن را «مسائل فنی مرتبط با لغو تحریم‌ها» نامیدند که باید به سرعت حل شود.

 

دیپلمات‌های غربی گفتند که مورا این پیام را به علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، داد که آمریکا سپاه را از لیست تروریسم به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای حذف نخواهد کرد، اما ممکن است در آینده درباره این موضوع مذاکره کند. مورا هیچ پیشنهاد جدیدی از آمریکا به تهران ارائه نکرد.

 

در حالی که ایران از مواضع خود عقب نشینی نکرد، نشان داد که آماده است تا مذاکرات متوقف شده را از سر بگیرد و به بحث در مورد موضوعات غیر سپاه ادامه دهد.

 

بنابراین اکنون دیپلمات‌های غربی انتظار دارند تهران خواسته‌های جایگزین بالقوه‌ای را مطرح کند و به واشنگتن فرصتی دهد تا درباره امتیازات دیگری که می‌تواند ارائه دهد فکر کند. هدف یافتن راهی برای دور زدن مانع بوجود آمده بر سر سپاه است.

 

اگر این پیشنهادها واقع بینانه باشد، مقامات غربی می گویند که طرفین می توانند در هفته های آینده دوباره برای گفتگو با یکدیگر ملاقات کنند  اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------