آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

واشنگتن: هیأت آمریکا اوایل هفته آینده برای مذاکرات برجام به وین بازمی‌گردد



 واشنگتن,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از نتیجه مذاکرات روز گذشته «وین» گفت که نماینده واشنگتن این هفته به آمریکا بازمی‌گردد و اوایل هفته آینده برای مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران مجدداً به «وین» بازخواهد گشت. 

به گزار فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام عصر روز گذشته (چهارشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شد و پس از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت.

 

علی‌رغم آن که نمایندگان گروه ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) از حصول پیشرفت‌هایی در این مذاکرات خبر دادند، همگی تأکید کردند که هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به توافق نهایی درباره برجام وجود دارد.

 

«جالینا پورتر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به مذاکرات روز گذشته کمیسیون مشترک برجام واکنش نشان داد و گفت که این گفت‌وگوها «واقعاً به شفاف‌سازی گام‌هایی که ایران و ایالات متحده باید بردارند، کمک کرد».

 

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، پورتر تصریح کرد که «راب مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین این هفته به آمریکا بازمی‌گردد و هیأت آمریکایی «اوایل هفته آینده» مجدداً به وین بازخواهند گشت.

 

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی نیز روز گذشته پس از اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام در بیانیه‌ای تصریح کرده‌اند ضمانتی برای موفقیت در مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد.

 

نمایندگان سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند هنوز «مسائل بسیار دشواری» پیش رو هستند که بایستی حل شوند.

 

سه کشور اروپایی در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به اینکه توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی به پایان خواهد رسید خواستار اعطای دسترسی از سوی ایران به بازرسان این نهاد بین‌المللی شده است.

 

در این بیانیه آمده است: «تفاهم فنی فعلی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زودی منقضی خواهد شد. ما از ایران می‌خواهیم همراه با آژانس اتمی راهی را برای تداوم بازرسی‌ها پیدا کنند. دسترسی آژانس برای تلاش‌های ما جهت احیای برجام ضروری خواهد بود.»

 

از طرف دیگر، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان این‌که به چارچوب توافق رسیده‌ایم، گفت: «متن اصلی توافق و ضمیمه‌ها همه مشخص شده، ولی مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده و برخی موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است».  

 

دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

 

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.

 

او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

 

دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اذعان به شکست سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران گفته قصد دارد کشورش را به توافق هسته‌ای با ایران برگرداند. او با وجود این گفته دولتش حاضر است تنها بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.

 

دولت آمریکا در حال حاضر در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر «وین»، پایتخت اتریش زمینه‌های بازگشت خود به برجام را فراهم کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------