آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

اسلامی: آمریکا تحریم‌ها را به شیوه عملی و قابل راستی آزمایی لغو کند | انگلیس:لغو تحریم ها درازای بازگشت به تعهدات هسته ای



معاون رئیس جمهور ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده سیاست های غلط خود را اصلاح کرده و همه تحریم ها را به شیوه‌ای عملی، موثر و قابل راستی آزمایی لغو کند.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی روز دوشنبه در شصت و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین بیان داشت: برنامه جامع اقدام مشترک که با هدف رفع موانع پیشرفت توسط جمهوری اسلامی ایران توافق گردید یک نمونه بارز از حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است که ایالات متحده آمریکا با بی توجهی کامل نه تنها به آن عمل نکرد بلکه با بکارگیری سیاست های یکجانبه گرائی مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمود و از آن خارج شد. سیاست به اصطلاح "فشار حداکثری" نیز به شکست انجامید و دولت آمریکا راهی ندارد به غیر از اینکه اعتیاد خود به تحریم های یکجانبه را ترک کند و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

 

وی افزود: در این زمینه، تنها پس از حدود دو سال و نیم از گسترش مداوم تحریم های فراگیر اقتصادی توسط ایالات متحده و عدم انجام اقدامات عملی از سوی سه کشور اروپائی و اتحادیه در اجرای تعهدات خود، مجلس شورای اسلامی ایران در دوم دسامبر ۲۰۲۰ قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، دولت موظف شد در صورت تداوم عدم پایبندی مشارکت کنندگان توافق ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون اجرای کلیه فعالیت های راستی آزمایی و نظارت فراتر از موافقت نامه جامع پادمان در ایران را متوقف نماید.

 

متن کامل سخنرانی رئیس سازمان انرژی اتمی از این قرار است.

 

آقای رئیس،مدیرکل، عالیجنابان، خانم ها و آقایان،

بسیار خوشبختم که به عنوان رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، در شصت و پنجمین نشست سالیانه آژانس بین المللی انرژی اتمی حضور دارم آقای رئیس، انتخاب جنابعالی را به ریاست این گردهمائی با اهمیت تبریک عرض می کنم. برای صرفه جوئی در زمان، نسخه کوتاه سخنرانی خود را ارائه نموده و متن کامل، متعاقبا توزیع خواهد شد.

 

آقای رئیس،

روند غیرقابل اجتناب و تقاضای روزافزون انرژی که برای توسعه پایدار یک الزام جدی به شمار می رود، با چالش هایی روبروست و جامعه جهانی می بایست با گامهای دسته جمعی به مشکلات پیش رو در این زمینه رسیدگی نماید.

 

آژانس، بر اساس اساسنامه خود موظف به یاری رساندن بدون تبعیض به کشورهای عضو، در توسعه بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای می باشد. با توجه به نیازها و اولویت کشورها، آژانس همچنین  می بایست نسبت به تقویت حوزه های همکاری فنی مبادرت ورزد و بر این اساس، به کشورهای عضو در رسیدن به اهداف توسعه پایدار از طریق توزیع دانش، تجربه و انتقال فن آوری و تجهیزات، بدون هرگونه تبعیض و سیاسی کاری، مساعدت و همراهی نماید.

 

عالیجناب؛

برنامه جامع اقدام مشترک که با هدف رفع موانع پیشرفت توسط جمهوری اسلامی ایران توافق گردید یک نمونه بارز از حسن نیت جمهوری اسلامی ایران است که ایالات متحده امریکا با بی توجهی کامل نه تنها به آن عمل نکرد بلکه با بکارگیری سیاست های یکجانبه گرائی مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمود و از آن خارج شد. سیاست به اصطلاح "فشار حداکثری" نیز به شکست انجامید و دولت آمریکا راهی ندارد به غیر از اینکه اعتیاد خود به تحریم های یکجانبه را ترک کند و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

 

در این زمینه، تنها پس از حدود دو سال و نیم از گسترش مداوم تحریم های فراگیر اقتصادی توسط ایالات متحده و عدم انجام اقدامات عملی از سوی سه کشور اروپائی و اتحادیه در اجرای تعهدات خود، مجلس شورای اسلامی ایران در دوم دسامبر ۲۰۲۰ قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، دولت موظف شد در صورت تداوم عدم پایبندی مشارکت کنندگان توافق ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون اجرای کلیه فعالیت های راستی آزمایی و نظارت فراتر از موافقت نامه جامع پادمان در ایران را متوقف نماید.

 

آقای رئیس؛

اکنون زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده سیاست های غلط خود را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم ها را به شیوه ای عملی، موثر و قابل راستی آزمایی لغو کند.

 

حضار گرامی؛

جناب آقای آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده اند که دولت خواهان مذاکرات نتیجه محور، با هدف برداشته شدن فشارها و تحریم های ناعادلانه علیه ملت ایران است.

 

آقای رئیس؛

ایران همواره با آژانس همکاری کرده است، در عین حال لازم است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از سیاسی کاری بپرهیزد و استقلال، بی طرفی و حرفه ای بودن خود را حفظ کند.

 

همانطور که در چندین تصمیم و قطعنامه مصوب کنفرانس عمومی بیان شده است، حمله به تاسیسات هسته ای که برای اهداف صلح آمیز استفاده می شود، مغایر با قوانین بین المللی است و کلیه حملات مسلحانه به تاسیسات هسته ای دارای کاربرد صلح آمیز، باید به صراحت ممنوع شود. متأسفانه بی عملی سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی در برخورد با اقدامات تروریستی علیه تاسیسات صلح آمیز هسته ای، متجاوزان را تشویق به ادامه و حتی نقض اساسی ترین و بنیادی ترین اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد کرده است. بسیار ضروری است که آژانس فوراً به این موضوع توجه کند تا هم از تاسیسات هسته ای در برابر چنین اقدامات یا تهدیدهایی محافظت نماید و هم از اعتبار خود صیانت کند. 

 

آقای رئیس؛

ما اعتقاد راسخ داریم که راه حل اصلی برای تهدیدهای موجود ناشی از سلاح های هسته ای، خلع سلاح هسته ای کامل و قابل راستی آزمایی است. ما خواستار اجرای کامل ماده ششم ان.پی.تی هستیم و از اینکه کشورهای دارای سلاح هسته ای بر حفظ زرادخانه ها و سیستم های انتقال خود مصمم هستند و برخی از آنها به طور جدی به دنبال بروزرسانی آنها می باشند، عمیقا ابراز تاسف می کنیم.

 

ایران به عنوان مبتکر ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه از سال ۱۹۷۴، نگرانی جدی خود را از برنامه هسته ای مخفی نظامی رژیم صهیونیستی بیان می دارد.

 

متأسفانه، علی رغم تصویب قطعنامه کنفرانس بازنگری NPT در سال ۱۹۹۵ و همچنین برنامه های اقدام بعدی آن در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، این رژیم هنوز فعالیت ها و تاسیسات هسته ای خود را ذیل موافقتنامه جامع پادمان آژانس قرار نداده، اقدامات تروریستی خود علیه تأسیسات صلح آمیز هسته ای را ادامه داده، دانشمندان هسته ای را ترور نموده و بدین طریق، ثبات و امنیت منطقه و یکپارچگی و اعتبار NPT و آژانس بین المللی انرژی اتمی را به خطر انداخته است.

 

نمایندگان محترم؛

ایمنی هسته ای همیشه جزو اولویت های ما بوده و از اینرو، برای تقویت مقررات ایمنی مرتبط اهمیت زیادی قائل هستیم. جمهوری اسلامی ایران مجددا تأکید می کند که مسئولیت ایمنی و امنیت هسته ای به طور کامل بر عهده دولت های عضو است.

 

در مورد امنیت هسته ای، معتقدیم اقدامات اتخاذ شده نباید مانع همکاری بین المللی در زمینه فعالیت های صلح آمیز هسته ای شود و مسئولیت های تعیین شده آژانس را ذیل برنامه همکاری فنی تضعیف کند.

 

آقای رئیس،

در خاتمه، امیدواریم به روزی برسیم که شعار "استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای همه و سلاح هسته ای برای هیچ کس" در سراسر جهان رسمیت یافته و محقق گردد. تحقق این پیام، نقش انرژی هسته ای در ایجاد صلح، سلامتی و رفاه در سراسر گیتی را برجسته نموده و بدان شتاب بدهد.

 

همچنین می خواهم به این نکته اشاره کنم که ایران مهد تمدنها و کشوری دوستدار صلح است که به لحاظ تاریخی به فن آوری و علوم در سراسر جهان یاری رسانده است. در این چارچوب، ما برای دنبال نمودن فعالیت ها و برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز خود مصمم هستیم و همانگونه که توسط رئیس جمهور کشورمان، در طی نشست سران شانگهای در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱، بیان گردیده "هیچ موضوعی نمی تواند فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را که در چارچوب مقررات بین المللی انجام می شود، دچار توقف نماید."

 

غریب آبادی به نقل از اسلامی: آمریکا سیاست‌های اشتباهش را اصلاح کند

نماینده کشورمان در وین با بازنشر اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست سالانه مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مصمم بودن ایران در ادامه دادن برنامه هسته ای صلح آمیزش تاکید کرد.

 

به گزارش ایسنا، کاظم غریب آبادی نماینده کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین در صفحه توییترش درباره نشست سالانه مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که امروز در وین آغاز شده است، نوشت: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز در نشست سالانه مجمع عمومی آژانس گفت،  «زمان آن رسیده است که آمریکا سیاست های اشتباه را اصلاح کرده و در ابتدا همه تحریم ها را به شیوه ای عملی، موثر و قابل راستی آزمایی لغو کند.

 

غریب آبادی به نقل از محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ایران به دنبال مذاکرات نتیجه محور است که هدف لغو تحریم های غیر عادلانه اعمال شده علیه ملت ایران را دنبال کند.

 

نماینده کشورمان در وین همچین مطرح کرد: ایران مهد تمدن و کشوری دوستدار صلح است که در طی تاریخ به دانش و فناوری جهانی کمک کرده است. ما مصمم هستیم که برنامه هسته ای و فعالیت های هسته ای صلح آمیزمان را دنبال کنیم و  «هیچ چیز نمی تواند فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را متوقف کند».

 

"لغو تحریم ها درازای بازگشت به تعهدات هسته ای"؛ پیشنهاد وزیرخارجه انگلیس به امیرعبداللهیان

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای به موضوعاتی اشاره کرد که قرار است وزیر خارجه این کشور در دیدار با همتای ایرانی خود در نیویورک به آن ها بپردازد.

 

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه ای نوشت: لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس امروز برای اولین بار با برخی از همکاران بین المللی خود از جمله حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار خواهد کرد. 

 

در این بیانیه آمده است: تراس در این دیدار که در هفته اول انتصابش به این مقام انجام می شود، مطرح خواهد کرد که باید تمایلی دو جانبه نسبت به شروعی دوباره در روابط دوجانبه کشورهایمان وجود داشته باشد، اما عدم پایبندی هسته ای مستمر ایران و توسعه برنامه هسته ای آن مانع ایجاد پیش رفت در این زمینه است. 

 

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد: «وزیر امور خارجه انگلیس خواستار آزادی سریع نازنین زاغری، انوشه آشوری، مراد طاهباز و تمامی تبعه های انگلیسی دیگری خواهد شد که در ایران زندانی شده اند». 

 

بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس می افزاید: تراس همچنین پیشنهاد آمریکا برای لغو تحریم ها در ازای بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای اش را تکرار خواهد کرد. او از ایران خواهد خواست به مذاکرات وین درباره [احیای] توافق هسته ای و پایبندی به تعهدات هسته ای اش بازگردد که به نفع همه است. 

 

این درخواست از سوی انگلیس درحالی قرار است امروز مطرح شود که بی عملی اروپایی ها و همراهی آنان با تحریم های غیر قانونی آمریکا خود یکی از اصلی ترین دلایل وضعیت کنونی در مذاکرات برجامی به حساب می آید.

 

ایران تاکید دارد مادامی که تحریم های ظالمانه آمریکا لغو نشود و ایران نتواند از منافع کامل توافق برجام بهره بگیرد- مساله ای که به دلیل رفتار دوگانه اروپایی ها تاکنون محقق نشده- تهران هم نمی تواند به شکل یک جانبه خود را ملزم به اجرای تعهدات داوطلبانه مندرج در این توافق کند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------