جویندگان کار در دام گروگانگیران باجگیر



تحقیقات در پرونده سرباز گمشده نشان داد که وی به دام اعضای باند گرفتار شده که به بهانه استخدام، افراد جویای کار را گروگان گرفته تا دست به اخاذی از خانواده‌هایشان بزنند.

به گزارش همشهری، چند روز قبل مردی میانسال به شعبه هفتم دادسرای جنایی تهران رفت و از ناپدید شدن پسرش خبر داد. او به بازپرس غلامحسین صادق‌زاده گفت: ما ساکن کرج هستیم و پسرم از چند روز قبل به طرز مرموزی ناپدید شده است. وی افزود: پسرم ٢٠ ساله و سرباز بود و آخرین بار از پادگان خارج شد و به من زنگ زد و گفت شرکتی نیرو استخدام می‌کند. او که در جست‌و‌جوی کار بود گفت می‌خواهد برای مصاحبه‌ به شرکت برود. اما پس از این تماس ناپدید و موبایلش خاموش شد و ما به هر جا که به ذهنمان می‌رسید سر زدیم اما اثری از او به‌دست نیاوردیم و نگران هستیم که مبادا بلایی برسرش آورده باشند.

 

اخاذی

پس از ثبت این شکایت، تیمی از مأموران اداره آگاهی تهران تحقیقات خود را آغاز کردند تا ردی از پسر گمشده به‌دست آورند. بررسی‌ها ادامه داشت تا اینکه یک هفته بعد، پسر گمشده با خانواده‌اش تماس گرفت و گفت او را گروگان گرفته‌اند و اگر ٢٠٠میلیون تومان به‌حساب گروگانگیران واریز نکنند، جانش را می‌گیرند. پس از این تماس، پدر وی بار دیگر راهی دادسرای جنایی تهران شد و ماجرای اخاذی و ربوده شدن پسرش را گزارش کرد. در این شرایط پلیس وارد عمل شد اما خانواده سرباز گمشده از ترس اینکه مبادا گروگانگیران جان پسرشان را بگیرند پول را به‌حساب آنها واریزکردند اما همچنان خبری از آزادی پسر گمشده نشد و او همچنان گروگان افراد ناشناس بود. گروگانگیران که به راحتی به خواسته‌شان رسیده بودند بار دیگر قصد اخاذی از خانواده سرباز را داشتند اما وقتی فهمیدند پای پلیس به ماجرا کشیده شده از ترس‌شان گروگان را در یکی از محله‌های جنوبی پایتخت رها کردند.

 

باند بزرگ

گروگان رها شده راهی اداره پلیس شد و به مأموران گفت: چون سربازی‌ام در حال اتمام بود، دنبال کار می‌گشتم که با یک مرد جوان آشنا شدم. او فریبم داد وگفت با شرکتی همکاری دارد و می‌تواند سفارش کند تا مرا هم استخدام کند. او گفت شرکت برای نیروگاه برق به‌صورت موقت نیرو استخدام می‌کند و پس از پایان سربازی استخدام رسمی خواهم شد. من هم وسوسه شدم و آخرین بار برای مصاحبه کاری همراه او رفتم اما خبر نداشتم که قرار است اتفاق تلخی برایم رقم بخورد.

 

او افزود: در بین راه افرادی به سراغم آمدند و چشمانم را بستند و مرا به خانه‌ای بردند که نفهمیدم کجا بود. وقتی به آنجا رسیدم، متوجه شدم افراد زیادی مانند من به بهانه استخدام فریب خورده‌اند. آنها هم برای کار قدم در خانه گروگانگیران گذاشته بودند و خانواده هایشان برای آزادی عزیزشان از ٢٠‌تا٢٠٠‌میلیون‌تومان پول پرداخته بودند. برخی از گروگان‌ها آزاد شده و برخی دیگر همچنان در آنجا زندانی بودند. آنطور که من متوجه شدم متهمان از خانواده تعدادی از گروگان‌ها در چندین مرحله اخاذی کرده بودند و اکثر گروگان‌ها تا 40‌روز در خانه گروگانگیران اسیر بودند. او ادامه داد:گروگانگیران به ما می‌گفتند باید دوستانمان و افراد دیگر را هم به بهانه کار به آنجا بکشانیم در غیراین‌صورت باید زندانی آنها بمانیم.

 

با اظهارات سرباز جوان معلوم شد که پشت پرده ماجرا سرشاخه‌های یک شرکت هرمی هستند. آنها از مدتی قبل با دادن وعده‌های وسوسه‌کننده و گفتن این جمله که با عضویت در این شرکت می‌توان یک شبه راه صد ساله را رفت، افراد جویای کار را فریب داده و به خانه‌ای که از قبل تهیه کرده بودند می‌کشاندند. آنها سپس از فریب‌خوردگان می‌خواستند که با خانواده‌هایشان تماس بگیرند و درخواست پول کنند. پس از دریافت پول نیز، آنها می‌بایست برای به‌دست‌آوردن زیرشاخه با افراد جویای کاری که می‌شناختند تماس می‌گرفتند و به بهانه استخدام ،آنها را به خانه مورد نظر کشانده و در آنجا زندانی می‌کردند. به این ترتیب گروگان‌های جدید می‌بایست از خانواده‌هایشان درخواست پول می‌کردند و این چرخه ادامه پیدا می‌کرد و جیب سرشاخه‌ها پر پول‌تر می‌شد.

 

با این اطلاعات جست‌وجو برای شناسایی و دستگیری سرشاخه‌ها ادامه یافت اما آنها پس از رها کردن گروگان‌شان هیچ ردی از خودشان باقی نگذاشته بودند که تحقیقات برای دستگیری آنها ادامه دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------