تمساح خلیج‌فارس چطور به اعدام محکوم شد



 اخبار حوادث,خبرهای حوادث ,حوادث روز
جزئیات تازه از پرونده یکی از مخوف‌ترین قاچاقچیان مواد‌مخدر کشور با گردش مالی 2هزار میلیارد تومانی 

«سرباز فراری است و فقط 5کلاس درس خوانده. وقتی دستگیر شد 31سال داشت اما بررسی حساب‌های بانکی‌اش نشان می‌داد در 2سال، 2هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است.»

 

این، ماجرای تمساح خلیج‌فارس، سرکرده یکی از بزرگ‌ترین باندهای قاچاق مواد‌مخدر است که علاوه‌بر ایران در چندین کشور دیگر نیز فعالیت داشت. حالا 4سال پس از دستگیری‌اش رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان از صدور حکم اعدام برای او خبر داده؛ اما تمساح خلیج‌فارس چه‌کسی است و چطور توانست در طول 2سال، 2هزار میلیارد تومان به جیب بزند؟

 

به گزارش همشهری، سال‌ها بود که باندهای بزرگ قاچاق مواد‌مخدر محموله‌های کلان را از مرزهای شرقی کشور وارد و به اروپا ترانزیت می‌کردند. مافیای بزرگ مواد‌مخدر برای عملی‌کردن نقشه‌شان دست به هر کاری می‌زدند اما از چندسال قبل با ایجاد دیوار و موانع و افزایش پاسگاه‌ها در مرزهای شرقی به‌تدریج کار قاچاقچیان هم سخت‌تر شد و آنها را به فکر استفاده از راه‌های دیگری انداخت. از اوایل سال90 بود که مأموران مبارزه با مواد‌مخدر به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد با وجود مسدودکردن مرزهای شرقی، همچنان محموله‌های قابل توجه مواد‌مخدر وارد کشور می‌شود. هنوز معلوم نبود این محموله‌ها از چه راهی و توسط چه باندهایی وارد کشور می‌شوند، با این حال تحقیقات در این‌باره ادامه داشت تا اینکه سرانجام معلوم شد در پشت پرده بخش عظیمی از مواد‌مخدری که وارد کشورمان می‌شود پسر جوانی قرار دارد که به تمساح خلیج‌فارس معروف است. اما این جوان چه‌کسی است؟

 

تمساح خلیج‌فارس چه‌کسی است؟

هرچند ابتدا مأموران فقط یک اسم از این سرکرده باند ترانزیت مواد‌مخدر در اختیار داشتند اما هرچه تحقیقات ادامه پیدا می‌کرد اطلاعات تازه‌تری از او به‌دست می‌آمد. شواهد به‌دست آمده حاکی از آن بود که این جوان که اهل جنوب کشور است عیسی نام دارد و متولد سال 1362است. او که فقط 5کلاس درس خوانده و سرباز فراری است از مدتی قبل وارد کار قاچاق مواد‌مخدر شده بود و در 3کشور ایران، پاکستان و افغانستان به شکل گسترده‌ای در زمینه قاچاق مواد‌مخدر فعالیت می‌کرد و صدها نفر برای او کار می‌کردند. با وجود این هنوز مشخص نبود با وجود مسدودشدن مرزها او چطور و با چه ترفند محموله‌های بزرگ مواد‌مخدر را وارد کشور می‌کند.

 

راه تازه برای قاچاق

این قاچاقچی مرموز سعی می‌کرد هیچ ردپایی از خود به جا نگذارد و با چراغ خاموش به قاچاق محموله‌های بزرگ مواد‌مخدر ادامه دهد؛ اما سرانجام مأموران پلیس مبارزه با مواد‌مخدر که با همکاری نیروهای امنیتی و اطلاعاتی سایه به سایه در تعقیب او بودند سرانجام توانستند به اسرار پشت پرده فعالیت‌هایش دست پیدا کنند. شواهد به‌دست آمده نشان می‌داد بعد از مسدودشدن مرزهای شرقی، تمساح خلیج‌فارس راهی دور اما مطمئن‌تر را برای ترانزیت مواد‌مخدر انتخاب کرده است. او محموله‌های بزرگ مواد‌مخدر را این بار نه از مرزهای شرقی بلکه با استفاده از قایق‌های تندرو و لنج از مرزهای آبی جنوبی وارد کشور می‌کرد. او برای این کار شبکه گسترده‌ای از قاچاقچیان مخوف را به‌کار گرفته بود که هر کدام در ایران و کشورهای مختلف وظیفه مشخصی داشتند.

 

گروهی در افغانستان محموله را تحویل گرفته و به پاکستان منتقل می‌کردند. در آنجا گروه دیگری بودند که محموله را به مرزهای آبی این کشور می‌بردند و در نهایت به لنج و قایق‌هایی که از قبل برای انتقال محموله از دریا درنظر گرفته شده بود منتقل می‌کردند. از اینجا به بعد قاچاقچیان ایرانی وارد عمل می‌شدند و پس از تحویل گرفتن محموله‌ها در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان از طریق شبکه‌ای که داشتند مواد‌مخدر را به استان فارس و تهران منتقل و توزیع می‌کردند. از این گذشته بخشی از محموله مواد‌مخدر هم به استان آذربایجان غربی منتقل و از آنجا به اروپا قاچاق می‌شد. با روشن‌شدن ابعاد پشت پرده فعالیت‌های باند مخوف تمساح خلیج‌فارس تلاش‌ها برای دستگیری او آغاز شد.

 

وقتی تمساح به دام افتاد

سرکرده این باند قاچاق مواد‌مخدر تلاش می‌کرد از راه دور اعضای باند را هدایت کند و خودش کمتر آفتابی می‌شد. از سویی او مدام در حال جا به جایی در مخفیگاه‌های مختلفش در افغانستان، پاکستان و چند کشور حوزه خلیج‌فارس بود. او معمولا چندین رابط داشت که وقتی شرایط برایش مهیا می‌شد برای چند روز به کشور وارد می‌شد.

 

اواخر شهریورماه سال93 مأموران به اطلاعاتی دست یافتند که نشان می‌داد تمساح خلیج‌فارس که آن زمان 31سال داشت از دوبی وارد استان هرمزگان شده است. او قصد داشت برای واردکردن محموله 100تنی مواد‌مخدر به کشور برنامه‌ریزی کند. او این بار از زمانی که وارد کشور شد در تور اطلاعاتی گرفتار شده بود اما گمان می‌کرد مثل گذشته به راحتی می‌تواند شبکه قاچاق را هدایت کند و باز هم بگریزد. سرانجام در عملیات مشترکی که بین نیروی انتظامی و سربازان گمنام وزارت اطلاعات انجام شد این قاچاقچی در مخفیگاهش محاصره شد و پس از سال‌ها تلاش به شکل غافلگیرکننده‌ای به دام افتاد.

 

اموال تمساح چقدر بود؟

وقتی عیسی، ملقب به تمساح خلیج‌فارس دستگیر شد تحت بازجویی‌های تخصصی قرار گرفت. با وجود اینکه مأموران اطلاعات زیادی از او در اختیار داشتند اما اعترافات وی می‌توانست پاسخ سؤال‌های بی‌جواب زیادی باشد. عیسی که در زمان دستگیری 2و نیم میلیارد تومان پول نقد از مخفیگاهش کشف شد اعتراف کرد که در مدت 2سال با تغییر مسیر ترانزیت مواد‌مخدر از مرزهای زمینی به مرزهای آبی توانسته بیش از 400تن مواد‌مخدر وارد کشور کند. او همچنین برای انتقال پول از حساب بانکی افراد فوت شده یا افرادی سالمند استفاده می‌کرد که کشف و بررسی این حساب‌ها نشان می‌داد که او در 2سال بالغ بر 2هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است، اما این، همه دارایی تمساح خلیج‌فارس نبود؛ چرا که در ادامه معلوم شد او در پوشش بنگاهدار معاملات ملکی، پول‌های به‌دست آمده از راه قاچاق مواد‌مخدر را در شهرهای مختلف کشور به ملک تبدیل کرده که در زمان دستگیری‌اش ارزش این املاک بالغ بر 500میلیارد تومان بود.

 

دستگیری دستیار تمساح

هرچند با دستگیری تمساح خلیج‌فارس از حجم واردات مواد‌مخدر به کشور کاسته شد اما شواهد به‌دست آمده نشان می‌داد همچنان اعضای باند او فعال هستند. بازجویی‌های فنی از سرکرده باند به شناسایی و دستگیری ده‌ها نفر از اعضای این شبکه مخوف منجر شده بود، اما تحقیقات نشان می‌داد که جانشین تمساح همچنان مشغول به‌کار است. به این ترتیب تلاش‌ها به دستگیری نفر دوم این باند معطوف شد تا اینکه تیرماه سال 97وی نیز در عملیاتی ضربتی دستگیر شد. در این عملیات 10نفر دیگر از افراد مرتبط با این باند نیز به دام افتادند تا پرونده باند تمساح خلیج‌فارس بسته شود.

 

تمساح، در یک قدمی چوبه دار

درحالی‌که اموال و دارایی‌های اعضای این باند که از راه قاچاق مواد‌مخدر به‌دست آمده شناسایی شده روز گذشته رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان از صدور حکم اعدام برای تمساح خلیج‌فارس و جانشینش و محکومیت 17نفر دیگر از اعضای این باند در دادگاه انقلاب استان هرمزگان خبر داد. حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری در این‌باره به همشهری گفت: این باند در طول 2سال فعالیت خود موفق شده بود بیش از 400تن مواد‌مخدر به کشور وارد کند که خوشبختانه در پی هوشیاری دستگاه‌های نظارتی و امنیتی، بسیاری از این محموله‌ها کشف و ضبط شد. دامنه فعالیت این باند سازمان یافته مواد‌مخدر فراتر از ایران بود و اقدامات مجرمانه آنها از کشور‌های پاکستان و افغانستان آغاز و با عبور از پهنه زمینی و دریایی استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان به عمق سرزمینی ایران به‌ویژه استان‌های فارس، تهران و آذربایجان غربی کشیده می‌شد.

 

وی در ادامه گفت: اعضای این باند با استفاده از راهکار‌های پولشویی، بسیاری از پول‌های به‌دست آمده را در اقصی نقاط کشو به املاک و مستغلات تبدیل کرده‌اند که این اموال به نفع دولت ضبط شده است. ازجمله دارایی‌های آنها تعداد زیادی املاک زراعی، بیش از 60منزل مسکونی، چندین فروند شناور صیادی مثل لنج و قایق، 16دستگاه انواع خودرو، 6قبضه اسلحه شکاری و بالغ بر 2و نیم میلیارد تومان پول نقد است.

 

رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان درباره رأی دادگاه نیز گفت: «ع.ز» معروف به تمساح خلیج‌فارس و دیگر همدست وی به نام «م.ح» از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شدند. همچنین 16نفر از متهمان دیگر این پرونده نیز در مجموع به تحمل 472سال حبس و 23میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند که پرونده آنها درصورت تجدید نظرخواهی به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.

 

 همشهری  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------