زلنسکی: شهر کلیدی لیمان «به طور کامل» آزاد شد/ ناتو: اوکراین توانایی عقب زدن ارتش روسیه را دارد



اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه ۲ اکتبر (۱۰ مهر) گفت که شهر کلیدی لیمان در شرق اوکراین «به طور کامل» از وجود نیروهای روسی پاکسازی شده است.

به گزراش انتخاب به نقل از یورونیوز، زلنسکی در یک کلیپ ویدئویی کوتاه در کانال تلگرام خود گفت: «از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی، لیمان به طور کامل در اختیار نیروهای اوکراینی قرار گرفته است.»

 

اظهارات رئیس‌جمهوری اوکراین یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که مسکو اعلام کرد نیروهایش تصمیم به عقب‌نشینی از پایگاه چند‌ماهه خود در شمال منطقه دونتسک گرفته‌اند.

 

شامگاه پنجشنبه، منابع رسمی و غیررسمی اوکراین از محاصره «دست‌کم ۵ هزار سرباز روس» در این شهر خبر داده بودند. یک روز بعد، یکی از فرماندهان نیروهای جدایی‌طلب روسیه اعتراف کرد که سربازان تحت امرش بی‌رمق هستند و توانایی دفاع از مواضع خود را ندارند.

 

این نخستین پاتک (ضد حمله) موفق ارتش اوکراین در دونتسک و یک روز پس از الحاق رسمی چهار منطقه اشغالی اوکراین به روسیه به شمار می‌ود.

 

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک اوکراین، گفت که بازپس‌گیری لیمان در منطقه مجاور دونتسک یکی از عوامل کلیدی برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته اوکراین در لوهانسک است.

 

استان‌های لوهانسک و دونتسک شامل منطقه دونباس شرقی اوکراین می‌شوند، جایی که ماه‌هاست درگیری‌های شدید بین نیروهای روسیه و اوکراین در آن جریان دارد.

 

مسکو این دو منطقه را به همراه دو استان دیگر خرسون و ژاپوریژیا بعد از «همه‌پرسی الحاق» که کی‌یف و غرب آن را ساختگی خواندند، ضمیمه خاک روسیه کرد.

 

در همین حال وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه ادعا کرد که نیروهای این کشور ۷ انبار موشک را در مناطق خارکیف، زاپوریژژیا، میکولایف و دونتسک اوکراین منهدم کرده‌اند.

 

مقامات وزارت دفاع روسیه همچنین گفته‌اند نیروهای این کشور یک رادار هدایت سامانه موشکی پدافند هوایی اس-۳۰۰ اوکراین را نیز در نزدیکی نوا کالوها در منطقه خرسون در جنوب اوکراین نابود کرده‌اند.

 

ارتش اوکراین از اواسط بهار گذشته از لاک دفاعی خارج شده و موضعی تهاجمی در جبهه‌های اشغالی شرق گرفته است.

 

موفقیت‌های این کشور در میدان نبرد در حالی ادامه دارد که آمریکا و اتحادیه اروپا با رد الحاق سرزمین‌های اشغالی به روسیه، کمک‌های نظامی به کی‌یف را بیش از پیش افزایش داده‌اند و حاضر به عقب‌نشینی در برابر مسکو به‌دلیل بحران انرژی نیستند.

 

ناتو: اوکراینی ها توانایی عقب زدن ارتش روسیه را دارند

دبیرکل ناتو در واکنش به آزادسازی شهر لیمان توسط اوکراینی‌ها، آن را نشان پیشروی ارتش این کشور خواند و گفت که ارتش اوکراین می‌تواند ارتش روسیه را عقب براند.

 

ینس استولتنبرگ در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت:« دیدیم که آنها توانسته‌اند شهر جدیدی به نام لیمان را به کنترل خود درآورند و این نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها در حال پیشرفت هستند، به دلیل شجاعت، به دلیل شهامت، به دلیل مهارت‌ها، و البته به دلیل تسلیحات پیشرفته‌ای که آمریکا و سایر متحدان مهیا کرده‌اند.» توانایی نیروهای روسی به عقب رانده می‌شوند.

 

دبیرکل ناتو در خصوص سوالی درباره امکان عضویت سریع اوکراین در ناتو گفت که چنین تصمیمی بر عهده و با تصمیم هر ۳۰ عضو ناتو میسر است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------