آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

شهر خرسون در جنوب اوکراین زیر آب رفت/ کشته‌شدن 71 نظامی روس در



جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
بعد از منفجر کردن سد کاخوفکا در اوکراین توسط روسیه عمق آب در سطح شهر پنج متر،گزارش شده است.

به گزراش فارس، یک منبع در خدمات اضطراری روسیه اعلام کرد پس از فرو ریختن سد نیروگاه برق-آبی «کاخوفکا» در جنوب اوکراین، حدود دو هزار و ۷۰۰ خانه زیر آب رفت.

 

سه‌شنبه سد «نووا کاخوفکا» در منطقه خرسون تخریب شد و بخش‌های وسیعی از منطقه را آب فراگرفت که هزاران نفر را مجبور به ترک آنجا کرد. منبع خدمات اضطراری به خبرگزاری «تاس» گفت: بر اساس جدیدترین آمار، سیلاب حدود دو هزار و ۷۰۰ خانه در ۱۵ شهرک در منطقه خرسون را فراگرفت. در مجموع، ۲۲ هزار نفر در آن‌ها زندگی می‌کردند. تقریباً هزار و ۳۰۰ نفر خارج شده‌اند.

 

طبق این گزارش، مقام‌ها ۴۰ سرپناه موقت با ظرفیت پنج هزار و ۵۰۰ نفر را مستقر کردند که در حال حاضر ۳۴۵ غیرنظامی در آن‌ها ساکن شده‌اند. پیش‌تر تاس از اعلام وضعیت اضطراری در بخش الحاق شده منطقه خرسون به روسیه، در پی انفجار و تخریب سد در این منطقه خبر داده بود.

 

به نوشته خبرگزاری دولتی تاس روسیه، سه‌شنبه شب ارتش اوکراین به این نیروگاه حمله کرد. گلوله‌باران دریچه‌های هیدرولیک سد را تخریب کرد که باعث خروج کنترل‌نشده آب شد.

 

طبق این گزارش، در حال حاضر ۱۴ شهرک در منطقه سیل‌زده قرار دارد و ممکن است در مجموع حدود ۸۰ روستا زیر آب برود. تخریب این سد باعث آسیب زیست‌محیطی جدی شده و زمین‌های کشاورزی در امتداد رودخانه دنیپرو با آب شسته شده و این خطر وجود دارد که کانال کریمه شمالی کم‌عمق شود.

 

در حالی روسیه اوکراین را مقصر می‌داند که کی‌یف انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته و خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بحث درباره آن و هم‌چنین اعمال تحریم‌های بیش‌تر علیه روسیه شده است.

 

این سد مهم بر روی رودخانه دنیپرو، آبراه اصلی که از جنوب شرقی اوکراین می‌گذرد، قرار دارد و چند منطقه مسکونی و شهر در پایین آن قرار دارد. به گفته تحلیلگران، سیلاب ناشی از این تخریب، پتانسیل ایجاد ویرانی بزرگ حوالی شهر خرسون و سایر مناطق پرجمعیت در امتداد رودخانه دنیپرو را دارد.

 

به نوشته رویترز، این سد یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸ کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا تقریباً برابر دریاچه نمک بزرگ در ایالت یوتا آمریکا را در خود جای داده است. این سد آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد را تامین می‌کند. این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است.

 

وزیر دفاع روسیه از کشته‌شدن 71 نظامی روس در جریان دفع تهاجم ارتش اوکراین خبر داد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز سه‌شنبه از کشته شدن 71 نیروی نظامی روسی در جریان دفع تهاجم نیروهای مسلح اوکراین و مجروح شدن 210 نظامی دیگر خبر داد. وی تأکید کرد: «متأسفانه این عملیات برای ما نیز بدون تلفات و آسیب رسیدن به نیروهای خودی نبود.»

 

همچنین به‌گفته وزیر دفاع، 15 تانک روسی، 9 خودروی زرهی، دو خودروی نظامی و 9 قطعه تجهیزات نابود شده است.

 


تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------