واکنش‌ها به طرح «معامله قرن»/ برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب



اخبار,اخبار بین الملل,ترامپ و نتانیاهو
سخنگوی وزارت خارجه، طرح «معامله قرن» را «خیانت قرن» در حق مردم فلسطین و امت اسلامی توصیف کرد.

واکنش ایران به طرح معامله قرن

به گزارش ایسنا، سیدعباس موسوی، طرح صلح پیشنهادی آمریکا موسوم به «معامله قرن» را «خیانت قرن» در حق مردم فلسطین و امت اسلامی توصیف کرد و خواستار مقابله دولت‌ها و ملت‌های آزاده منطقه و جهان با این طرح شد.

 

وی با اشاره به اینکه "سرزمین فلسطین ازآنِ مردم فلسطین است"، گفت: رژیم صهیونیستی رژیمی غاصب و اشغالگر است و تنها راه حل بحران فلسطین برگزاری همه‌پرسی در میان ساکنان اصلی سرزمین فلسطین خواهد بود و اینگونه طرح‌های خباثت‌آمیز محکوم به شکست است.

 

موسوی با بیان اینکه "از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران مساله فلسطین و قدس شریف مساله اول جهان اسلام است"، افزود: جای تاسف است که برخی کشورهای اسلامی با فراموشی این آرمان که آینده و حیثیت مسلمانان و کشورهای اسلامی را نشانه رفته است، دشمن را جای دوست نشانده و بیش از ۷۰ سال جنایات ضد بشری رژیم صهیونیستی را عامدانه یا از روی غفلتی راهبردی به فراموشی می‌سپارند.

 

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به فوریت و اهمیت مساله فلسطین و توطئه عظیمی که پشت سر به اصطلاح معامله قرن ضد امت اسلامی نهفته است، آمادگی دارد تا صرف نظر از اختلافات خود با برخی کشورهای منطقه که بسیاری از این اختلافات برساخته غاصبان قدس شریف و معامله گران حیثیت، آبرو و ناموس مسلمانان است، برای وحدت جهان اسلام و به منظور مقابله با توطئه بزرگی که کیان امت اسلامی را به خطر افکنده است در هر سطحی همکاری کند.

 

کوشنر: معامله قرن امنیت اسرائیل را در منطقه افزایش می‌دهد

مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت که معامله قرن به رژیم صهیونیستی فرصت بهره بردن از امنیت بیشتر در منطقه را فراهم می‌کند.

 

وی در ادامه گفت: «زمان زیادی برای ترسیم نقشه راه‌حل ها صرف کردیم و مناطق فلسطینی از طریق پل و تونل به یکدیگر مرتبط می‌شوند.»

 

کوشنر در ادامه مدعی شد: «نقشه‌ای که ترسیم کردیم با قطعنامه‌های بین‌المللی تطابق دارد و نمی‌خواهیم که هیچ یهودی یا فلسطینی را از منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند جابجا کنیم.»

 

مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: «هر گونه راه‌حل باید بر اساس دو دولت باید مطابق نقشه‌ای باشد که آن را ترسیم کرده‌ایم.»

 

حماس: معامله قرن طرحی «تجاوزکارانه» است

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با رد طرح پیشنهادی «دونالد ترامپ» برای صلح خاورمیانه موسوم به «معامله قرن»، آن را طرحی «تجاوزکارانه» خواند و پیشنهاد ترامپ در مورد بیت المقدس را «یاوه و مهمل» دانست.

 

«سامی ابو زهری» یک مقام بلندپایه جنبش حماس در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: «اظهارات ترامپ تجاوزکارانه بود و به خشم فراوانی دامن خواهد زد».

 

زهری همچنین با انتقاد از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا در مورد آینده بیت المقدس، آن را طرحی «یاوه و مهمل» خواند و تأکید کرد که «بیت المقدس همواره سرزمین فلسطینیان خواهد بود» و اینکه «فلسطینیان با این طرح ترامپ مخالفت خواهند کرد».

 

محمود عباس: قدس و حقوق فلسطینی ها فروختنی نیست

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر مخالفت با طرح ترامپ برای سازش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کرد.

 

«محمود عباس» با بیان اینکه قدس و حقوق فلسطینی‌ها فروختنی نیست افزود که این معامله توطئه ای است که در مسیر آن پا نخواهیم گذاشت و پیروزی برای ملت فلسطین خواهد بود.

 

عباس ادامه داد: پایمال شدن حقوق تاریخی ملت فلسطین مورد قبول نخواهد بود و باید به جبهه مقاومت برای خنثی سازی نقشه‌های اسرائیل اولویت داده شود. با وحدت و یکپارچگی ظلم و اشغالگری را نابود خواهیم کرد و حقوق اسرا و مجروحان ما مصون است و کسی نخواهد توانست به آن لطمه بزند.

 

رئیس تشکیلات خودگردان افزود: در این لحظات حساس خطاب به فلسطینی‌ها بر ضرورت اتحاد و یکپارچگی صفوف تاکید می‌کنم. فوراً اقدامات لازم برای تغییر کارکرد تشکیلات خودگردان فلسطین را آغاز خواهیم کرد.

 

محمود عباس گفت: ملت فلسطین تسلیم نخواهد شد و توطئه‌ها برای نابودی موضوع فلسطین سرنوشتش شکست است و عهد ما به شهدا این است که خونشان هدر نخواهد شد.

 

الحوثی: معامله قرن تجاوز آشکار آمریکا به ملت فلسطین است

«محمد علی الحوثی» رئیس شورای عالی انقلابی یمن نیز در واکنش به طرح ادعایی ترامپ برای صلح در خاورمیانه اظهار داشت: «طرح ترامپ تجاوز آشکار آمریکا به فلسطین و ملت فلسطین است و این معامله‌ای است که سعودی (عربستان) و امارات متحده عربی برای تحکیم اشغالگری اسرائیل آن را تأمین مالی کرده اند».

 

وی در ادامه افزود که «مردم منطقه باید برای ایستادگی در برابر این خطر و رویارویی با آن با هر ابزار ممکن و مشروع احساس مسئولیت کنند».

 

انگلیس: معامله قرن نشاندهنده گامی مثبت و رو به جلو است

سخنگوی «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز در بیانیه ای اعلام کرد که «طرح پیشنهادی آمریکا برای صلح میان اسرائیلیان و فلسطینیان، نشاندهنده یک گام مثبت و روبه جلو است».

 

بیانیه حزب‌الله لبنان درباره معامله قرن

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «معامله قرن گام بسیار خطرناکی است که پیامدهای بسیار بدی بر آینده منطقه و ملت‌های آن خواهد داشت».

 

حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد که «این معامله ننگ، حاصل تبانی و خیانت شماری از سازمان‌های عربی است».

 

در این بیانیه همچنین آمده است: دولت شیطانی آمریکا پس از ده‌ها سال حمایت دشمن، اشغالگری، قتل عام و تجاوز، امروز تلاش خود را به از بین بردن حقوق ملت فلسطین معطوف کرده است.

 

حزب‌الله، «معامله ننگ که از سوی دولت وحشی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به هزینه مردم فلسطین، سرزمین و مقدسات آنها انجام شده» را به شدت محکوم کرده است.

 

حزب‌الله لبنان اعلام کرد: هیچ توطئه، معامله و خیانتی نمی‌تواند حقوق فلسطینیان را در اراضی خودشان پایمال کند.

 

 

ظریف به «معامله قرن» واکنش نشان داد

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه به طرح سازش تحمیلی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و ابراز امیدواری کرد که مسلمانان برای مقابله با این طرح متحد شوند.

 

وی در توییتر نوشت: «این به اصطلاح «چشم‌انداز صلح»، در اصل پروژه‌ موهوم یک ساختمان‌ساز ورشکسته است. اما در حقیقت یک کابوس برای منطقه و جهان است. و امیدوارم این زنگ بیدارباشی برای همه مسلمان‌هایی باشد که طریقی غلط پیمونده‌اند.»

 

ظریف همچنین هشتگ «بیایید برای فلسطینی‌ها متحد شویم» را نیز در این توییت درج کرده و ضمنا عنوان طرح آمریکا را نیز به «قدم گذاشتن به سوی فاجعه» تغییر داده است.

 

بورل: "معامله قرن" با معیارهای اتحادیه اروپا بررسی می شود

«جوسپ بورل» با صدور بیانیه ای که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، اعلام کرد: اتحادیه اروپا طرح پیشنهادی (معامله قرن) را بررسی و ارزیابی خواهد کرد. این اقدام براساس موضع اتحادیه اروپا و همچنین تعهد قوی و متحد آن برای دست یابی به راه حل تشکیل دو دولت [فلسطین و اسرائیل] با در نظر گرفتن آرمان‌ های مردم فلسطین و اسرائیل و احترام به تمامی قطعنامه‌ های سازمان ملل متحد و توافق‌ های بین‌ المللی صورت می‌گیرد.


وی افزود که اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای همکاری در راستای از سرگیری مذاکرات معنادار به‌ منظور حل و فصل دائمی مشکلات و دست‌یابی به صلح پایدار اعلام می‌دارد.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که تنها راه حل واقعی برای پایان درگیری‌ها، تعهد به تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل است.

 

واکنش روسیه به اعلام معامله قرن

وزارت خارجه روسیه در واکنش به رونمایی از طرح معامله قرن توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد که این طرح را بررسی می‌کند.

 

این وزارتخانه همچنین تاکید کرد که موضع فلسطینیان و اعراب در قبال این طرح، مهمتر است.

 

برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب

اتحادیه عرب اعلام کرده که در پاسخ به برنامه به اصطلاح صلح رژیم‌صهیونیستی و فلسطین که قرار است در اواخر روز سه‌شنبه مفاد آن اعلام شود، روز شنبه جلسه‌ای فوری تشکیل خواهد داد.

 

حسام زکی، معاون دبیر کل اتحادیه عرب، خطاب به خبرنگاران گفت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای گفت‌وگو درباره طرح به اصطلاح معامله قرن، شرکت خواهد کرد.

 

این نشست فوق العاده به درخواست فلسطینیان برگزار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که این نشست در مقر اتحادیه عرب در قاهره، برگزار گردد.

 

قرار طی دقیقه‌های پیش‌رو در روز سه‌شنبه، مفاد طرح معامله قرن، منتشر شود. ترامپ از واکنش‌های جهان اسلام نسبت به این اقدام واقف است و از این بابت ترس هم دارد. اسماعیل هنیه اعلام کرده که این طرح به هیچ وجه عملیاتی نخواهد شد.

 

اردن: الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل تبعات خطرناکی خواهد داشت

وزیر امور خارجه اردن طرح آمریکا موسوم به معامله قرن را ناعادلانه خواند.

 

صفدی گفت که دولت فلسطین باید بر اساس راهکار دودولتی به پایتختی قدس شرقی تشکیل شود و این راه، تنها راه صلح است.

 

وزیر امور خارجه اردن گفت که مواضع ثابت کشورش در باره فلسطین و حقوق مردم این کشور غیرقابل تغییر است. ایمن الصفدی گفت: «پادشاهی اردن به دنبال صلح عادلانه بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی است؛ صلحی که به اشغال‌گری پایان داده و حقوق مردم فلسطین و منافع اردن را حفظ کند».

 

اردن تأکید کرد که اقدامات تک‌جانبه رژیم صهیونیستی منطقه را به درگیری‌ها و تنش‌های بیشتری سوق خواهد داد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------