گارد ملی آمریکا برای مقابله با کرونا وارد عمل شد/ یونان قرنطینه شد



 اخبار,اخبار بین الملل,ترامپ
رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد مقامات دولت فدرال از گارد ملی آمریکا برای سه ایالت نیویورک، کالیفرنیا و واشنگتن که به شدت مورد ضربه کرونا قرار گرفته‌اند، استفاده می کنند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد مقامات دولت فدرال از گارد ملی آمریکا برای سه ایالت نیویورک، کالیفرنیا و واشنگتن که به شدت مورد ضربه کرونا قرار گرفته‌اند، استفاده می کنند.

 

دونالد ترامپ در نشست خبری کارگروه مقابله با گسترش کرونا در آمریکا با اعلام این مطلب، افزود: با توجه به شرایط اضطرار ملی، دولت فدرال، ۱۰۰ بودجه اعزام این نیروها را به منظور متوقف کردن ویروس کرونا که با هدایت فرمانداران انجام می شود، تامین خواهد کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت اصلی متوجه فرمانداران است، ادامه داد: ما آنها را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم که آنها بتوانند کار خود را انجام دهند و فکر می کنم آنها خواهند توانست. من امروز دقایقی پیش با هر سه فرماندار صحبت کردم و آنها از آنچه می خواهیم انجام دهیم، بسیار خوشحال هستند.

 

ترامپ در شرایطی دستور اعزام گارد ملی را صادر کرده است که شهردار نیویورک روز یکشنبه اعلام کرد اگر اقدامی انجام ندهند، مردم خواهند مرد.

 

وی با انتقاد از عملکرد دولت ترامپ، خواستار آن شده بود که از امکانات ارتش برای مقابله با گسترش بیماری و تامین تجهیزات مورد نیاز، استفاده کنند.

 

بنابر آخرین گزارش‌ها، ۳۳ هزار و ۷۳ نفر مبتلا به ویروس جدید کرونا شناسایی شده اند و نزدیک به ۴۰۰ نفر هم جان خود را از دست داده اند.

 

رئیس جمهوری آمریکا همچنین دستور داده است چهار ایستگاه بزرگ پزشکی با ۱۰۰۰ تخت به نیویورک، هشت ایستگاه بزرگ پزشکی فدرال با ۲ هزار  تخت برای کالیفرنیا و سه ایستگاه پزشکی کوچک با ۱۰۰۰ تخت برای واشنگتن اعزام شوند.

 

ترامپ گفت  این منابع باید ظرف ۴۸ ساعت آینده در نیویورک و کالیفرنیا باشد. همچنین یک کشتی پزشکی هم به لس آنجلس ارسال خواهد شد.

 

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا اخیرا با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین تماسی داشته است یا خیر، گفت: بله تماس داشته ام اما زمان آن یادم نیست. این شرایط، چیزی نیست که او بخواهد.

 

ترامپ افزود: ما توافق جدیدی با چین بسته ایم و آنها محصولات کشاورزی ما را می خرند. آنها کشوری قوی هستند و نیازی به کمک دیگران ندارند.

 

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا گفته است ممکن است تعطیلی کارگاه‌ها و صنایع مختلف ممکن است ۱۰ تا ۱۲ هفته به طول بینجامد، آیا حقوق ماهانه آنها پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: ما چیزی که باید انجام دهیم این است که در این جنگ پیروز شویم، جنگ با ویروس. هرکاری که برای این کار لازم باشد، انجام می دهیم.

 

نامه به ایران و کره شمالی

ترامپ بار دیگر مدعی شد به تعدادی از کشورها از جمله کره شمالی و ایران نامه فرستاده و آمادگی خود را برای کمک به آنها در مقابله با کرونا اعلام کرده است.

 

وی ادامه داد: آگر آنها به کمک نیاز دارند، ما به آنها کمک خواهیم کرد.

 

وضعیت بحرانی در ایالت‌های آمریکا به خوبی نشان می‌دهد دولت فدرال آمریکا در تصمیم گیری برای کاهش بحران ناشی از ویروس کرونا ضعیف بوده و حتی قادر نیست در داخل کشور تجهیزات مورد نیاز را فراهم سازد.

 

ترامپ در کالیفرنیا «وضع فاجعه» اعلام کرد

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد دولت فدرال از این پس بودجه‌ای در اختیار سازمان‌های ایالتی و محلی و برخی نهادهای خصوصی غیرانتفاعی در کالیفرنیا قرار می‌دهد.

 

ابتلای بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر به کرونا و مرگ ۳۰ تن در کالیفرنیا تایید شده ، کالیفرنیا بعد از نیویورک و واشنگتن سومین ایالتی است که با موج گسترده شیوع کرونا مواجه شده است.

 

«گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا چند روز پیش در نامه‌ای به ترامپ هشدار داد که ممکن است بیش از بیش از ۱۲ میلیون نفر از جمعیت این ایالت به کرونا مبتلا شوند.

 

یک سخنگوی نیوسام گفت که این تعداد از مردم کالیفرنیا در صورتی به کرونا مبتلا خواهند شد که اقدامی برای مقابله با این ویروس انجام نشود.

 

در همین حال، ایالت‌های اوهایو، لوئیزیانا، نیویورک، نیوجرسی، کانتیکت، ایلینوی و کالیفرنیا برای مقابله با کرونا از مردم خواسته‌اند تا در خانه‌های خود بمانند. این ایالت‌ها مجموعا حدود یکصد میلیون جمعیت دارند. 

 

بنا بر آمار دانشگاه جان هاپکینز، تاکنون بیش از ۳۳ هزار و ۷۷ نفر در آمریکا به کرونا مبتلا شده و ۴۱۶ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

 

ایالت‌هایی که بشدت از کرونا متاثر شده‌اند از دولت فدرال خواسته‌اند تا برای کمک به آنها وارد عمل شود. اما تعلل یا خودداری ترامپ باعث شده است تا موجی از انتقادهای به سوی او روانه شود.

 

سرانجام ترامپ بامداد دوشنبه گفت گارد ملی آمریکا برای کمک به ایالت‌های نیویورک، کالیفرنیا و واشنگتن که با شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه هستند، فعال شده است.

 

بنا بر این تصمیم، نیروی انسانی و منابع بیشتری در اختیار این ایالت‌ها قرار خواهد گرفت.

 

رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد در روزهای آینده تجهیزات پزشکی بیشتری به این ایالت‌ها فرستاده خواهد شد و نیروهای گارد ملی به احداث تاسیسات پزشکی کمک خواهند کرد.

 

یونان قرنطینه شد

یونان از صبح دوشنبه با اعمال محدودیت‌های عبور و مرور به منظور مقابله با کرونا، قرنطینه خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز یونان با محدود کردن آمد و شد در آتن به جز در مواقع لزوم جهت مقابله با شیوع کرونا در این کشور، از صبح دوشنبه قرنطینه خواهد شد.

 

کیاریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در تلویزیون اعلام کرد: «این اقدام نهایی ما برای مقابله با کرونا است، قرنطینه باید به سرعت اجرا شود. ما باید از منافع مشترکمان، کشور و سلامتی مردم محافظت کنیم.»

 

یونان روز یکشنبه ۹۴ مورد جدید ابتلا به کروناویروس را تأیید کرد، که در یونان بیشترین میزان مبتلایان در یک روز بوده است. تعداد کل موارد ابتلا به کرونا ۶۲۴ نفر و ۱۵ مورد مرگ در یونان گزارش شده است.

 

از روز دوشنبه تنها به افرادی که به محل کار خود رفت و آمد می‌کنند یا برای خرید غذا و دارو مجبور به بیرون آمدن از خانه می‌شوند اجازه داده می‌شود در خیابان‌ها تردد کنند.

 

هرگونه تجمع عمومی بیشتر از ۱۰ نفر ممنوع اعلام شده است و تمامی هتل‌ها در سراسر یونان تا ۳۰ آوریل تعطیل شده‌اند.

 

یونانیان به درخواست دولت مبنی بر ماندن در خانه و کاهش حضور در اماکن عمومی و سفر نرفتن توجه کرده‌اند. این در حالی است که عده‌ای تصمیم گرفتند از شهر فرار کنند و به روستاها پناه ببرند و هشدارهای رسمی درباره خطرات این بیماری مسری نادیده بگیرند.

 

این امر دولت را بر آن داشت تا از انجام چنین سفرهایی جلوگیری به عمل آورد و فقط به افراد بومی و ساکنان هر منطقه اجازه تردد دهد.

 

اعلام مقررات منع آمدوشد شبانه در عربستان

در پی گسترش ویروس کرونا در عربستان مقامات این کشور مجبور شدند که مقررات منع آمدوشد شبانه در این کشور برقرار کنند.

 

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان«واس»، پادشاه عربستان برای مقابله با شیوع کرونا مقررات منع آمدوشد در این کشور اعلام کرد.

 

بر اساس دستور شاه سعودی، این مقررات از ساعت 7 شب تا 6 بامداد به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

 

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که این مقررات که به دستور پادشاه این کشور صورت گرفته به مدت 21 روز ادامه خواهد یافت و از شب روز دوشنبه نیز آغاز خواهد شد.

 

مسجدالاقصی تا اطلاع ثانوی بسته شد

سازمان اوقاف اسلامی قدس اعلام کرد که درهای مسجد الاقصی از بامداد امروز -دوشنبه- تا اطلاع ثانوی به روی نمازگزاران بسته خواهد بود.

 

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، سازمان اوقاف اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم بنابه توصیه مراجع دینی و پزشکی در شهر قدس به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اتخاذ شده است.

 

در این بیانیه آمده است که این تصمیمی دردناک است که برای حفظ جان و سلامت شهروندان و بنابر فتوای مراجع دینی اتخاذ شده است اما با این حال اذان همچنان در مسجد الاقصی پخش خواهد شد.

 

سازمان اوقاف اسلامی قدس تمامی فلسطینیان را به همکاری و همدلی و رعایت اصول بهداشتی به منظور گذر از این بحران که دامن جهانیان را گرفته، فراخواند.

 

لازم به ذکر است که تاکنون صدها نفر در اراضی اشغالی فلسطین به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

 

پارلمان فرانسه لایحه وضعیت اضطراری سلامت را تصویب کرد

پارلمان فرانسه لایحه وضعیت اضطراری سلامت را برای دو ماه تصویب کرد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، مجلس ملی فرانسه، شامگاه یکشنبه لایحه برقراری وضعیت ویژه سلامت در این کشور را تصویب کرد.

 

با تصویب این لایحه، دولت فرانسه در دو ماه آینده می‌تواند بدون رجوع به قوای مقننه و بدون نیاز به تصویب قوانین جدید، شماری از آزادی‌های شهروندان این کشور، از جمله آزادی رفت و آمد را محدود و در مورد مقررات قانون کار و همچنین مصادره، تولید و توزیع کالا مداخله کند.

 

مجلس سنا و مجلس ملی فرانسه پس از چهار روز بحث و جدل و با اعمال تغییراتی سرانجام شامگاه یکشنبه این لایحه را تصویب کردند. این مصوبه از زمان لازم‌الاجرا شدن به مدت دو ماه از سوی دولت قابل اعمال است.

 

با تصویب این لایحه،‌ دولت علاوه بر حق حمایت از شرکت‌های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا می‌تواند دور دوم انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها را به تعویق بیاندازد.

 

همزمان با تصویب این لایحه بسیاری از شهرهای فرانسه،‌ مقررات منع آمد و شد در ساعات مختلف شهر را برقرار کردند.

 

تمدید ممنوعیت آمد و شد و تعلیق پروازها در عراق

وزارت بهداشت عراق از تمدید مقررات منع آمد و شد و تعلیق پروازهای این کشور تا شنبه آتی (۹ فروردین) برای جلوگیری از گسترش کرونا خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، وزارت بهداشت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد ممنوعیت آمد و شد در سراسر این کشور تا ساعت ۲۳ شنبه هفته آتی به منظور قرنطینه و ارزیابی اوضاع طبق قانون شماره ۸۹ مصوب سال ۱۹۸۱ تمدید شد.

 

در این بیانیه آمده است که علاوه بر مقررات منع آمد و شد، تعلیق پروازها به عراق و بالعکس نیز تا شنبه آتی ادامه می‌یابد.

 

وزارت بهداشت عراق همچنین اعلام کرد، تعلیق کلاس‌های دانشگاه‌، مراکز آموزشی و مدارس نیز تا تاریخ مذکور ادامه دارد.

 

تمدید وضعیت فوق‌العاده در اسپانیا/ پدرو سانچز: در وضعیت جنگی هستیم

نخست‌وزیر اسپانیا در سخنانی که از تلویزیون پخش شد، اقدامات جدید کشورش در مقابله با ویروس کرونا را اعلام کرده و خواستار وحدت ملی در برابر این بیماری همه‌گیر شد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری فرانس انفو، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا با تأکید بر آغاز جنگ علیه ویروس کرونا اظهار کرد که کشور در مسابقه‌ای با زمان قرار دارد. او وضعیت فوق‌العاده کشورش را تا ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) تمدید کرد.

 

سانچز با اشاره به اینکه پیش از ورود به پیک بیماری باید کاملا تجهیز شده و سیستم بهداشتی را قوی‌تر کند، گفت: ما در لحظات بحرانی قرار داریم و لحظات سخت‌تری در پیش رو خواهیم داشت. بدترین اتفاقات هنوز رخ نداده‌اند. ما در وضعیت جنگی هستیم. این اتفاقات توانایی‌های فیزیکی و روحی ما را خواهند سنجید.

 

بیش از ۵۰ هزار پزشک، دانشجوی پزشکی یا بازنشسته پزشکی به همکاری در مقابله با ویروس کرونا فراخوانده شدند. بیش از یک میلیون و نیم ماسک به زودی بین مردم پخش خواهد شد و قرار است که هزاران کیت آزمایش سریع این بیماری به اسپانیا ارسال شود.

 

نیروهای ارتش اسپانیا در پایتخت مستقر شده‌اند تا ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها را در این شهر که بیشترین آمار مبتلایان را دارد ضدعفونی و بیمارستان‌های صحرایی بر پا کنند. در مرحله اول ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی آماده خواهند شد و ۹۶ تخت مراقبت‌های ویژه ایجاد خواهند شد. تمامی هتل‌ها بسته شده‌اند و تعدادی از آن‌ها برای بیماران و کادر درمانی تجهیز شده‌اند.

 

نیوزیلند ظرف 48 ساعت قرنطینه می‌شود

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند اعلام کرد با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور مقرر شده است تا از روز چهارشنبه مدت چهار هفته قانون منع رفت و آمد اجرا شود تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود.

 

نخست‌وزیر نیوزیلند با اشاره به اینکه این کشور که پنج میلیون جمعیت دارد، گفت کشورش تقریبا از شیوع گسترده این بیماری در امان مانده و تاکنون ۱۰۲ تن به این بیماری مبتلا شده و هیچ شخصی فوت نکرده است.

 

وی با اشاره به اینکه آخرین آمارها نشان می‌دهند که این ویروس در این کشور وجود دارد، تأیید کرد که افرادی که مبتلا شده‌اند همگی از کشورهای دیگر نیامده بودند.

 

جاسیندا آردرن همچنین بیان کرد که احتمال افزایش آمار بیماران زیاد است و ممکن است طی پنج روز به دو برابر برسد و اگر جلوی آن را نگیرند سیستم بهداشتی آن‌ها توانایی پاسخگویی به بیماران را نخواهد داشت و هزاران نیوزیلندی فوت خواهند کرد.

 

نخست‌وزیر نیوزیلند با اشاره به اینکه ممکن است بدترین حالت رخ دهد و نتوانند در مقابل آن ایستادگی کنند، گفت:‌ شاید این بدترین آمار در تاریخ نیوزیلند باشد و من نمی‌خواهم درباره این مسئله خطر کنم.

 

قرار است از روز چهارشنبه نیوزیلند به حالت مرحله چهار هشدار بهداشتی برسد که بالاترین مرحله در این کشور است و بدان معناست که تمامی مدارس و فروشگاه‌های غیرضروری می‌بایست ظرف ۴۸ ساعت آتی تعطیل کنند و مردم کشور باید در خانه‌هایشان به مدت چهار هفته بمانند. تمام مدارس از سه‌شنبه تعطیل می‌شوند. رستوران‌ها، کافه‌ها و سینماها هم تعطیل می‌شوند.

 

ارتش نیوزیلند هم به اجرای منع رفت و آمد کمک خواهد کرد. از طرفی بانک مرکزی نیوزیلند امروز (دوشنبه) اعلام کرد یک طرح خرید اوراق قرضه به مبلغ ۳۰ میلیارد دلار نیوزیلند (۱۵.۷ میلیارد یورو) ارائه خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------