آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

طالبان: از این به بعد افغانستان دیگر مرکز تولید تریاک نخواهد بود/ تصمیمی به انتقام و ادامه جنگ نداریم



سخنگوی طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت که اشرف غنی رئیس جمهوری پیشین افغانستان باید محاکمه شود.

به گزارش مهر به نقل از المیادین، گروه طالبان امروز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا باید نیروهای خود را تا ۱۱ سپتامبر از کشور افغانستان خارج کند.

 

بر اساس اعلام این رسانه، طالبان در این بیانیه ادامه داد: البته ما علاقه ای به حمله به نیروهای آمریکایی نداریم.

 

این در حالیست که بر اساس توافق میان آمریکا و طالبان در دوران ترامپ، این کشور می بایست نظامیان اشغالگران خود را تا ماه می سال جاری میلادی از افغانستان خارج می کرد؛ اما بایدن با نقض تعهدات این کشور، تاریخ خروج تروریست های آمریکایی از افغانستان را ۱۱ سپتامبر تعیین کرد.

 

این در حالیست که اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان روز یکشنبه شهر کابل را تسلیم طالبان کرد و از این کشور گریخت.

 

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفتگو با خبرگزاری الجزیره با ادعای اینکه جنگ در افغانستان «به پایان رسیده است»، تأکید کرد که این گروه به احدی اجازه نخواهد داد که از سرزمین افغانستان برای هدف قرار دادن طرف دیگری استفاده کند و همچنین طالبان نمی خواهد به احدی آسیب برساند.

 

***

 

سخنگوی طالبان: از این به بعد افغانستان دیگر مرکز تولید تریاک نخواهد بود/ رسانه ها به 3 شرط در افغانستان آزاد هستند

انتخاب نوشت: ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان امروز (سه شنبه) در کنفرانس خبری در کابل گفت: شما همه شاهد هستید که افغانستان بعد از چهل سال کشور دوباره آزاد شده است.

 

وی افزود: طالبان پس از آن که افغانستان آزاد شد از هیچ کس انتقام نخواهد گرفت. حالا جنگ به پایان رسیده است و تمامی کسانی که در مقابل طالبان بودند عفو شدند. طالبان  با هیچ کس دشمنی ندارد و دشمنی به پایان رسیده است.

 

مجاهد تاکید کرد: بحث‌های جدی در جریان است برای ساختن یک حکومت فراگیر و همه شمول که به زودی شاهد برپایی اش خواهیم بود. برخی از افراد استفاده جو اقدام به استفاده جویی کردند و جلو شان گرفته می‌شود. 

 

سخنگوی طالبان گفت: تامین امنیت سفارت‌خانه ها برای ما مهم است و امنیت تمامی نهادهای خارجی و داخلی تامین می شود. کشورهای خارجی باید مطمن باشند که افغانستان به مکانی برای تجارت مواد مخدر تبدیل نخواهد شد و کشورهای مختلف برای یافتن کشت جایگزین باید دولت را یاری کنند.

 

زنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد

وی در مورد حقوق زنان نیز گفت: حقوق زنان یک بحث جدی است. ما اطمینان می‌دهیم که حقوق زنان در قالب اسلام در نظر گرفته می‌شود و آنها می‌توانند مطابق قوانین اسلامی به فعالیت خود ادامه بدهند.

 

وی گفت: زنان می ‌توانند همانند مردها کار کنند و در جامعه باشند؛ با آنها در چارچوب شریعت اسلام رفتار خواهد شد.

 

مجاهد در ادامه تاکید کرد: اقتصاد یک بحث اساسی و مهم است. از تمامی سرمایه‌گذاران دعوت می کنم که در کشور سرمایه گذاری کنند.  کشورهای جهان هم در افغانستان سرمایه گذاری کنند.

 

وی درباره فعالیت رسانه نیز گفت: رسانه‌ها باید فعالیت های خود را داشته باشند. آزادی خود را داشته باشند. اما سه موضوع را در نظر بگیرند. اول اسلام برای ما ارزش دارد و خلاف اسلام نشرات قابل قبول نیست. دوم بی‌طرفی خود را حفظ کنند. سوم ارزش های ملی کشور باید در نظر گرفته شود و تعصبات قومی دامن زده نشد.

 

سخنگوی ارشد طالبان درباره جوانان نیز گفت: می‌خواهم به تمامی هموطنانی ما که در طرف مقابل ما بودند اطمینان دهم که به هیچ فردی آسیب وارد نخواهد شد و نیازی به ترک کشور نیست، به گفته وی کسی حق ندارد وارد خانه های مردم شود و افراد سود جو محاکمه خواهند شد.

 

صدور عفو عمومی برای تمامی افراد

وی تاکید کرد: ما همه را مورد عفو قرار می‌دهیم و این کار را به نفع صلح می دانیم و به هیچ کس ضرر نخواهیم رساند و اما اگر کسانی که در جریان جنگ صدمه دیدند، اختیاری نبوده و این تبعات جنگ است. برای مردمی که صدمه دیدند متاسف هستیم و از آنها می‌خواهیم ما را حلال کنند.

 

مجاهد ادامه داد: آزادی افغانستان یک هدف مهم بود. ما به دنبال صلح بودیم. مذاکرات جریان داشت و ما تمام تلاش کردیم اما طرف مقابل اعلام جنگ کردند. ما مجبور شدیم که اقدام جدی کنیم و جنگ ما برای قدرت نبود.

 

وی همچنین در پاسخ به تغییر پرچم افغانستان نیز گفت : مسلئه پرچم در نظام بعدی مشخص می‌شود.

 

طالبان از نظر سیاسی پخته‌تر شده است

سخنگوی ارشد طالبان همچنین درباره تغییر در رویکرد طالبان نیز گفت: در مورد ایدیولوژی و باورها تفاوت بین طالبان الان  و بیست سال وجود ندارد. اما به لحاظ پختگی سیاسی تغییراتی ایجاد شده و در حال حاضر طالبان از نظر سیاسی پخته‌تر شده است.

 

مجاهد همچنین در واکنش به متوقف شدن فعالیت اعضای این گروه در فیس بوک نیز گفت: باید از فیس بوک بپرسید که چرا آزادی بیان را نادیده نمی‌گیرد و آزادی بیان را محدود می کند.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت امنیتی نیز گفت: طی چند روز گذشته شاهد قتل و خونریزی در هیچ ولایتی نبودیم و باید تاکید کرد که هیچ کس حق ندارد شاعران را کند. نسبت به یک هفته پیش وضعیت تغییر کرده است. رهبران سیاسی که بیرون از افغانستان هستند، نیز مورد عفو قرار گرفتند و می‌توانند به کشور برگردند.

 

دولت قبلی بی کفایت بود

مجاهد گفت: ما نمی خواهیم کابل دستخوش هرج و مرج شود. نقشه ما این بود که در دروازه های کابل توقف کنیم تا روند انتقال قدرت بتواند با آرامش صورت بگیرد.

 

او گفت: اما متاسفانه دولت قبلی چنان بی کفایت بود که نیروهای امنیتی آن نمی توانستند برای حفظ امنیت کاری بکنند. ما مجبوربودیم کاری بکنیم.

 

او گفت: ما ناچار بودیم برای حفظ امنیت ساکنان وارد کابل شویم.

 

وی افزود که ما نمی‌خواستیم در کابل هرج‌و مرج ایجاد شود، به همین دلیل تصمیم نداشتیم وارد کابل شویم. متاسفانه دولت پیشین به تعهد خود پابند نماند، پیش از وقت فرار کردند.

 

از این به بعد افغانستان دیگر مرکز تولید تریاک نخواهد بود

سخنگوی طالبان در کنفرانس خبری گفت: «به جهان وعده می‌دهیم که از این به بعد افغانستان دیگر مرکز کشت خشخاش و تولید تریاک نخواهد بود، اما آن‌ها برای مقابله با کشت خشخاش نیاز به کمک خارجی دارند»

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------