طالبان تعقیب و بازداشت افراد در فهرست سیاه خود را آغاز کرده است/ از خروج افغان‌ها جلوگیری نمی‌کنیم



طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
یک سند سازمان ملل حاکیست که طالبان جست و جو برای یافتن کسانی که برای نیروهای ناتو یا دولت قبلی افغانستان کار می کردند را تشدید کرده اند.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، این سند می گوید که پیکارجویان خانه به خانه برای یافتن "اهداف" خود می روند و اعضای خانواده های آنها را تهدید می کنند.

 

این گروه از زمان تصرف کابل قول داده که "به دنبال انتقام جویی نیست."

 

با این حال این نگرانی وجود دارد که طالبان از زمانی که در دهه ۱۹۹۰ در قدرت بود تغییر چندانی نکرده.

 

اخطار تازه درباره طالبان در سند محرمانه ای که "مرکز نروژی تحلیل جهانی" (آر اچ آی پی تی او) برای سازمان ملل تهیه کرده آمده است.

 

کریستیان نِلمان مدیر این گروه گفت: "افراد خیلی زیادی هستند که هم اکنون توسط طالبان هدف گرفته می شوند و این خطر خیلی واضح است."

 

"به صورت مکتوب ثبت شده که اگر این افراد خود را تسلیم نکنند، طالبان اعضای خانواده های آنها را دستگیر، بازجویی، محاکمه و مجازات خواهند کرد."

 

او هشدار داد کسانی که در فهرست سیاه طالبان هستند در معرض خطر جدی قرار دارند و احتمال اعدام های گسترده وجود دارد.

 

بنا بر این گزارش، افرادی که در نهادهای نظامی، پلیس و امنیتی فعال بوده اند به ویژه در معرض خطر قرار دارند.

 

این گزارش که روز چهارشنبه (۱۸ اوت) تدوین شده در اختیار نهادها و افرادی قرار گرفته که با سازمان ملل متحد همکاری می کنند.

 

این در حالیست که طالبان روز سه شنبه این هفته عفو عمومی صادر کرد و از کارکنان دولت از جمله زنان خواست به فعالیت‌های خود ادامه بدهند.

 

برخی ناظران می گویند که طالبان یک کارزار پیشرفته روابط عمومی به راه انداخته است تا نظر مثبت افغان‌ها و جامعه بین المللی را جلب کنند.

 

گزارش گروه نروژی محتوای نامه‌ای را فاش کرده است که گفته می شود به فردی فرستاده شده بود که این هفته در آپارتمان خود در کابل به ظن نقش داشتن در عملیات ضدتروریستی در حکومت سابق دستگیر شده است.

 

کمیسیون نظامی «امارات اسلامی افغانستان» در نامه یاد شده نوشته است که فرد بازداشت شده به عنوان بخشی از کار خود به بریتانیا سفر کرده بود که "حکایت از آن دارد که شما با آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها رابطه‌ای عالی داشته ای."

 

نامه می افزاید: "اگر خودت را به این کمیسیون معرفی نکنی اعضای خانواده ات به جای تو بازداشت خواهند شد و شما مسئول پیامدهای آن خواهی بود. با شما و خانواده ات بر اساس قوانین شریعت برخورد خواهد شد."

 

نام فرد بازداشتی در این نامه برای محفوظ ماندن هویت وی پاک شده است.

 

بازداشت مقام های سابق

در تحولی دیگر، یک مقام ارشد امنیتی سابق با ارسال پیامک به برخی روزنامه نگاران گفته است که طالبان اسناد محرمانه دولتی را به دست آورده و در حال بازداشت مقامات و کارمندان نهادهای امنیتی حکومت سابق است.

 

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی در مورد گزارش های حاکی از آدم ربایی و قتل در مناطق تحت تسلط طالبان گفت: "هیچکس نباید بتوان کسی را بدزدد و ما روز به روز بر امنیت کشور خواهیم افزود."

 

او مدعی شد: "کسی در خانه های آنان را نمی زند و نمی پرسد که کجا کار کرده اید. آنها در امنیت خواهند بود و کسی آنان را بازجویی یا تعقیب نخواهد کرد."

 

طالبان روز یکشنبه وارد کابل شدند که بعد از درنوردیدن سایر بخش ها با خروج نیروهای خارجی بود.

 

آنها با این پیروزی بعد از ۲۰ سال بار دیگر به قدرت باز می گردند، زمانی که در حمله تحت هدایت آمریکا سرنگون شدند.

 

 طالبان: از خروج افغان‌ها از افغانستان جلوگیری نمی‌کنیم

ایرنا نوشت: یک مقام طالبان روز جمعه اعلام کرد که این گروه از خروج شهروندان افغانستانی که می‌خواهند این کشور را ترک کنند جلوگیری نمی‌کند.

 

این مقام طالبان افزود: ما تنها جلوی کسانی را می‌گیریم که دارای مدارک قانونی نیستند و باعث هرج و مرج بیشتر در مقابل فرودگاه بین المللی کابل می‌شوند.

 

پس از گزارش‌های مربوط به اقدامات تلافی جویانه طالبان علیه افرادی که با نیروهای تحت رهبری آمریکا یا دولت قبلی این کشور همکاری کرده بودند، کشورهای خارجی روز جمعه اعلام کردند روند تخلیه افراد متقاضی را سرعت می‌دهند.

 

گروه طالبان روز پنجشنبه از مردم افغانستان که در داخل و اطراف فرودگاه بین المللی کابل اجتماع کرده‌اند خواست درصورتی که مدارک قانونی برای خروج از افغانستان ندارند، این محل را ترک کنند.

 

مذاکرات برای تشکیل یک دولت فراگیر ادامه دارد

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر: مذاکرات برای تشکیل یک دولت فراگیر که همه افغان ها را شامل شود؛ ادامه دارد.

 

شاهین در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی چین گفت همه افغان ها درچارچوب یک حکومت اسلامی جدید در نظر گرفته می شوند.

 

او گفت "مذاکرات ادامه دارد و حقوق همه افغان ها در نظر گرفته می شود و برخی از شخصیت ها را انتخاب می کنیم که حضورشان در دولت آینده مناسب است. این چارچوب کلی خواهد بود. هنگامی که آن ها انتخاب می شوند، به همه اعلام خواهد شد."

 

شاهین تاکید کرد نخست باید یک دولت فراگیر افغان تشکیل شود.

 

او گفت "در حال حاضر، خلاء قدرت وجود دارد. هیچ زمانی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد. هیچ قانون اساسی وجود ندارد. پیش نویس یک قانون اساسی جدید تهیه و سپس تصویب خواهد شد. این بدان معناست که کارهای زیادی داریم که باید انجام شود؛ اما اکنون باید یک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود. البته از طریق گفت و گو با شخصیت ها و سیاستمداران افغان."

 

سخنگوی طالبان در پاسخ به ابراز نگرانی‌ها درباره این که افغانستان به پناهگاهی امن برای دیگران (تروریست ها) تبدیل خواهد شد، گفت این نگرانی‌ها واقعی نیست. ما متعهدیم که اجازه ندهیم کسی از خاک افغانستان حمله علیه کشور دیگری استفاده کند.

 

شاهین در ادامه گفت اگر فردی نگران است می‌تواند تروریست ها را به ما نشان دهد و آنگاه ما وارد عمل خواهیم شد. در غیر این صورت بدون ارائه هیچ مدرکی و فقط ابراز نگرانی کردن بی معناست و نشان می دهد آن‌ها درباره واقعیت صحبت نمی‌کنند و بلکه تنها درباره نگرانی ها، ترس‌ها و دلواپسی‌هایی صحبت می‌کنند که در درون خود حس می‌کنند و این نگرانی‌ها در واقعیت، وجود ندارند.

 

شاهین تصریح کرد درباره توافق دوحه خواهم گفت ما متعهدیم که نه تنها اجازه ندهیم کسی از خاک افغانستان علیه کشور‌های همسایه استفاده کند، بلکه به هیچ گروه یا فردی اجازه نخواهیم داد علیه هیچ کشوری در دنیا از خاک افغانستان استفاده کند. به همه کشور‌ها تضمین می‌دهیم و آن‌ها باید به تعهدات ما اعتماد کنند و ما این را در عمل نشان خواهیم داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------