آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به تل آویو می‌دهد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد دولت بایدن قصد مجهز کردن تل آویو به سلاح‌هایی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را دارد. به گزارش ایسنا،…

وام ۱۵۰میلیون دلاری به تشکیلات خودگردان فلسطین



وام اسرائیل به فلسطین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
در اولین مذاکرات سطح بالا در سال‌ها اخیر، بنی‌گانتس، وزیر جنگ اسرائیل قدمی را با هدف تقویت ارتباطی با تشکیلات خودگردان فلسطین برداشت.

به گزارش دنیای اقتصاد، وزیر اسرائیل اعلام کرد که برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین اقداماتی قرار است ترتیب دهد که از آن جمله می‌توان به طرح اعطای وام ۱۵۰میلیون دلاری به دولت خودگردان در کرانه باختری اشغالی اشاره کرد. این اعلامیه روز دوشنبه یک روز پس از دیدار بنی‌گانتس با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اولین ملاقات سطح بالا بین دو طرف در سال‌های اخیر صورت گرفت. پس از قطع کامل ارتباطات عباس و رهبران اسرائیل در سال‌های اخیر، افزایش تماس‌ها و تحرکات اسرائیلی‌ها نشان‌دهنده تغییر جهت کابینه جدید این رژیم است. کابینه جدید اسرائیل اعلام کرده که علاقه‌مند است عباس را در رقابت با گروه حماس در غزه تقویت کند.

 

گانتس روز دوشنبه به نیروهای ارتش اسرائیل گفت: «هرچه قدرت خودگردان فلسطین بیشتر باشد، حماس ضعیف‌تر خواهد بود و هرچه توانایی آنها برای اداره بیشتر باشد، امنیت بیشتری خواهیم داشت و ما باید این کار را انجام دهیم.» دفتر گانتس اعلام کرد که او به عباس گفته اسرائیل اقدامات جدیدی را برای تقویت اقتصاد فلسطین انجام خواهد داد. وی گفت که آنها همچنین درباره مسائل امنیتی بحث کرده و توافق کردند که با یکدیگر در تماس باشند. اعتقاد بر این است که این بالاترین سطح دیدار سیاسی بین طرفین از سال ۲۰۱۴ است.

 

روز دوشنبه، دفتر گانتس تایید کرد که اسرائیل با اعطای ۵۰۰ میلیون شِکِل (۱۵۵ میلیون دلار) به تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت کرده است. این پول باید با بودجه مالیاتی که اسرائیل به‌طور معمول برای فلسطینی‌ها جمع‌آوری می‌کند، بازگردانده شود. در این ارتباط وزارت جنگ اسرائیل در بیانیه خود با توضیح بیشتر اعلام کرد: بنی‌گانتس با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه دیدار و درباره سیاست‌های امنیتی، غیرنظامی و اقتصادی بحث کرد. در این دیدار رئیس شاخه نظامی اسرائیل در امور سرزمین‌های اشغالی، غسان علیان، حسین الشیخ از مقامات ارشد خودگردان و مجید فرج، رئیس اطلاعات فلسطین نیز حضور داشتند.

 

حسین الشیخ از مقامات ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین هم این دیدار را در توییتر تایید کرد؛ درحالی‌که دفتر گانتس اعلام کرد وی و عباس پس از مذاکرات با گروه بزرگ‌تر، یک دیدار را هم رودررو برگزار کردند. این اقدام اسرائیل دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، از نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار با کاخ سفید خواست تا گامی در جهت بهبود زندگی فلسطینی‌ها بردارد. در همین حال، جناح های مقاومت فلسطین دیدار گانتس و عباس را محکوم کردند. حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت که چنین دیدارهایی شکاف فلسطین را عمیق‌تر و اوضاع فلسطین را پیچیده می‌کند.

 

وی گفت که ملاقات روز یکشنبه ادامه توهم تشکیلات خودگردان درباره امکان دستیابی به چیزی برای مردم ما از طریق راه‌حل‌های از پیش شکست‌خورده و آزموده شده است. طارق سلمی، سخنگوی جهاد اسلامی هم دیدار عباس و گانتس را به مثابه چاقو از پشت زدن دانست. وی گفت: این دیدار در زمانی صورت گرفته است که نیروهای اسرائیلی به حملات خود به غزه ادامه می‌دهند و محاصره چندین ساله این اراضی را شدیدتر کرده‌اند. سلمی گفت: «خون کودکان فلسطینی توسط ارتش اشغالگر و به دستور گانتس ریخته شده و هنوز زمین از خون او پاک نشده، خون او تازه است.»

 

یک مقام فلسطینی هم که نخواست نامش فاش شود، گفت که گانتس و عباس درباره گام‌های احتمالی در جهت بهبود روابط- از جمله درخواست فلسطینیان برای توقف عملیات نظامی رژیم اسرائیل در کرانه باختری غربی اشغالی، اجازه اتحاد خانواده‌ها با خویشاوندان داخل اسرائیل و اجازه بیشتر گفت‌وگو کردند. همچنین درباره ورود کارگران فلسطین نیز به سرزمین‌های اشغالی صحبت شده است.

 

بنت یک سیاستمدار افراطی است که با تشکیل دولت فلسطین مخالف است و قبلا رهبری یک شورای لابی قدرتمند شهرک‌نشینان را بر عهده داشت. ناتاشا غنیم، خبرنگار الجزیره، از قدس غربی گزارش داد که مذاکرات نشان‌دهنده تغییر در سیاست‌ها است؛ اما اشاره کرد که هنوز به احیای صلح بین دو طرف شک و تردید بسیار دارد. خبرنگار الجزیره افزود: «نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید این رژیم یک افراطی است و گفته است که با (تشکیل) دولت فلسطین مخالف است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که مذاکرات درباره روند صلح در دستور کار او قرار گیرد. آنچه در اینجا واقعا قابل توجه بوده، حفظ وضع موجود است.» در این راستا بنت روز دوشنبه تلاش کرد تا هرگونه تصور از حرکت به سوی مذاکرات صلح را از بین ببرد. رسانه‌های اسرائیلی به نقل از یک منبع نزدیک به نخست‌وزیر گفتند که هیچ پروسه دیپلماتیک با فلسطینیان وجود ندارد و نخواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------