آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

انگلیس: ایران با حمایت از حماس، حوثی‌های یمن و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا…

نمایش قدرت موتورسواران پوتین



اخبار,اخبار بین الملل , ولادیمیر پوتین

دوستی این موتورسواران و «ولادیمیر پوتین» فقط به پیوستن رئیس‌جمهوری روسیه به چرخ‌زدن‌های آنها در شهر ختم نمی‌شود.

حجم ماهیچه بازوهایشان، اجازه نمی‌دهد راحت بایستند. ژیله‌های چرمی سفت و سختی می‌پوشند با سگگ‌هایی آنتیک و غرق‌اند در انواع و اقسام زیورآلاتی با سر گرگ و خالکوبی‌های محیرالعقول؛ گویی میان گلادیاتور‌بودن یا خواننده راک، معلق مانده‌اند؛ اما آنها موتورسوارانِ روسی عضو باشگاه «گرگ‌های شب» هستند که می‌گویند برای پوتین جان می‌دهند؛ باشگاهی که در آستانه سقوط اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد و حالا در کشورهای شوروی سابق، پنج هزار عضو دارد. آنها می‌گویند مثل همه موتورسواران یاغی، فقط از قوانین خود پیروی می‌کنند؛ اما با حمایت آنها از پوتین و کلیسای ارتدکس روسیه، به‌نظر می‌رسد قوانین آنها را کرملین می‌نویسد.


دوستی این موتورسواران و «ولادیمیر پوتین» فقط به پیوستن رئیس‌جمهوری روسیه به چرخ‌زدن‌های آنها در شهر ختم نمی‌شود؛ پوتین، سال ٢٠١٣ به پاس «کار فعالانه برای تربیت جوانانی وطن‌پرست»، نشان افتخاری به «الکساندر زالدوستانف» رهبر این گروه اهدا کرد.

 

بساط خوشگذرانی پوتین با گرگ‌های شب آن‌قدر بالا گرفت که رئیس‌جمهوری روسیه وقتی سال ٢٠١٢ برای دیداری رسمی به اوکراین سفر کرده بود، «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری وقت اوکراین را چهار ساعت معطل نگه داشت و سوار بر موتور با زالدوستانف در خیابان‌های کی‌یف به گشت‌و‌گذار پرداخت.

 

گرچه تأسیس این باشگاه به سال ١٩٨٩ میلادی بر‌می‌گردد؛ اما سال ٢٠٠٩ آنها به یکی از عناصر تعیین‌کننده قدرت نرم روسیه در اروپای شرقی بدل شدند و تور موتورسواری‌شان از اوکراین به استونی، صربستان، رومانی و بوسنی، خدمتی بود به ارتقای غرور و حس میهن‌پرستی در قلمرو شوروی سابق. اما آنها جنجال اصلی را در سال ٢٠١٤ و پس از جدایی کریمه از اوکراین به راه انداختند؛ جایی که به جدایی‌طلبان اوکراینی پیوستند و سوار بر موتورهای‌شان در خیابان‌های کریمه رژه رفتند.

 

حالا آنها یک‌بار دیگر خبر‌ساز شده‌اند. ٢٠ نفر از اعضای این باند برای یادبود کشته‌شدگان نیروهای شوروی در جنگ جهانی دوم، می‌خواهند با سفری به دور اروپا، مسیر «ارتش سرخ» را طی کنند؛ سفری که مقصد نهایی آن آلمان است.

 

این موتورسواران سفر خود را از شنبه آغاز کردند و طبق برنامه‌های‌شان می‌خواهند تا روز نهم ماه می ‌خود را به برلین برسانند؛ اما خلاف ارتش سرخ، آنها احتمالا در مرز لهستان متوقف خواهند شد.

 

لهستان و جمهوری چک به‌طور رسمی اعلام کرده‌اند به این موتورسواران اجازه نمی‌دهند وارد مرز کشورشان شوند. وزارت خارجه لهستان در اعلامیه‌ای گفته است از مسیر حرکت گروه «گرگ‌های شب» خبری ندارد و چون این اطلاعات در اختیار این وزارتخانه قرار نگرفته است، نمی‌تواند امنیت این گروه را تأمین کند و به‌همین‌دلیل ورود آنها به خاک لهستان ممنوع است؛ اما «اوا کوپاچ» نخست‌وزیر لهستان، سفر موتورسواران را اقدامی تحریک‌آمیز خواند و گفت: «این حرکت می‌تواند امنیت ما را برهم بزند و مردم لهستان را مضطرب کند».


الکساندر زالدوستانف، رهبر «گرگ‌های شب» و دوست ولادیمیر پوتین، نتوانسته ویزای شینگن دریافت کند و از‌همین‌رو لهستان به او اجازه ورود نمی‌دهد. او که در فهرست تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا و کانادا قرار دارد، در واکنشی، اقدام لهستان را «هیستری ضدروسی» خوانده است؛ بااین‌حال رویداد «نه به حرکت راهزنان روسی از طریق لهستان» که موتورسواری لهستانی از روز شنبه به راه انداخته، تاکنون توانسته ١٢ هزار عضو جذب کند، هرچند به‌گفته زالدوستانف، ٣٠ هزار موتورسوار لهستانی در حمایت از سفر این باند به برلین، بیانیه‌ای نوشته‌اند. «گرگ‌های شب» همچنین گفته‌اند مسیر حرکت خود را یک هفته زودتر به لهستان اطلاع داده و اعلام کرده هدف آنها ادای احترام به کشته‌شدگان جنگ است و نه تحریک. عدم صدور مجوز تردد به این موتورسواران باردیگر آتش جنگ دیپلماتیک میان روسیه و لهستان را داغ کرده است و وزارت خارجه روسیه جواب منفی لهستان را مغایر با ارزش‌های دموکراتیک خوانده است.


زالدوستانف با اشاره به رژه ماه فوریه نیروهای ایالات‌متحده و بریتانیا در نزدیکی مرز روسیه گفت: «تحریک واقعی، حرکت ستون زرهی آمریکایی در میان شهرهاست. اینجا موتورسواران غیرمسلح در حال رفتن به جایی هستند که اجدادشان مرده‌اند». بیش از ٢٠ میلیون نفر از شهروندان شوروی در طول جنگ جهانی دوم کشته شدند و حالا سالگرد پیروزی، یکی از گرامی‌ترین تعطیلات روسیه است؛ اما منتقدان پوتین گفته‌اند یادبود «نیروهای اتحاد جماهیر شوروی» در جنگ جهانی دوم بهانه است و «گرگ‌های شب» با توجه به نزدیکی‌شان به رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهند در اروپا کمپین تبلیغاتی برای سیاست‌های روسیه در شرق اوکراین راه بیندازند.

 

یکی از موتورسواران که با سرویس جهانی «بی‌بی‌سی» صحبت کرده، می‌گوید: «نمی‌توانید تاریخ را بازنویسی کنید و با استالین مانند هیتلر برخورد کنید».

 

اخبار بین الملل - شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------