آخرین اخبار بین الملل

حمله به رفح ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

یدیعوت آحارانوت : ۲ تا ۳ روز آینده تکلیف حمله به رفح مشخص می‌شود

روزنامهٔ یدیعوت آحارانوت به نقل از ارتش اسرائیل مدعی شد: ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده تصمیمی نهایی دربارهٔ جنگ غزه اتخاذ خواهد شد؛ یا سند تبادل اسرا…

روسیه منتظر یک توافق تسلیحاتی "بهتر" از سوی آمریکاست



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,پوتین
سبک دولت ترامپ رد یا نابود کردن یک چارچوب موجود از موافقت‌نامه‌ها و سپس تعهد به جایگزین کردن آن با چیزی بسیار بسیار بهتر است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه کریستین ساینس مانیتور، کارشناسان امنیتی روسیه که با دقت رویکردهای اخیر آمریکا در قبال کره‌شمالی، ایران و دیگر کشورها را دنبال می‌کنند، درباره اولویت واشنگتن برای کنترل تسلیحاتی سوالاتی دارند. آیا روسیه قصد دارد یک توافق کاملاً جدید ارائه کند، آن هم در حوزه‌ای که برای مسکو اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؟

 

این سوال اندکی جای تامل دارد چون کاخ سفید یا کرملین پس از دیدار اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سوچی هیچ جزئیاتی اعلام نکردند. بازگشت به مذاکرات درباره توافق‌های تسلیحاتی تنها چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که بسیاری پایان کار توافق تسلیحات هسته‌ای آمریکا – روسیه را پیش‌بینی کردند.

 

اوایل امسال آمیرکا از پیمان نیروهای هسته‌ای میان برد موسوم به آی‌ان‌اف خارج شد؛ توافقی که طبق آن تمام انواع موشک‌های هسته‌ای ممنوع می‌شد. هیچکس فکر نمی‌کند که بتوان این توافق را احیا کرد. آخرین پیمان تسلیحات استراتژیک که باقی مانده است، معاهده استارت جدید است که حدود یک دهه پیش به امضا رسید و کمتر از دو سال دیگر منقضی می‌شود و هیچ مذاکره‌ای برای تمدید آن هنوز مشخص نشده است.

 

همانند دیگر ایده‌هایی که دولت ترامپ مطرح کرده بود، این مذاکرات جدید کنترل تسلیحاتی تقریباً هیچ معنایی ندارد. تحلیلگران نگرانند که این تنها برای حواس‌پرتی باشد؛ ارائه لحن خوش‌بینانه درباره دستورکاری که مملو از مسائلی است که روسیه و آمریکا شدیداً بر سر آنها اختلاف‌نظر دارند، مثل ایران و ونزوئلا. اما برخی از کارشناسان هم معتقدند ممکن است یک مفهوم جدید و بزرگتر از سوی واشنگتن مطرح شود که روسیه مایل باشد روی آن گفت‌وگو کند.

 

آندری کورتونف، مدیر شورای روابط بین‌المللی روسیه که وابسته به وزارت خارجه است، می‌گوید: آمریکایی‌ها مایل هستند تا درباره اصول کلی‌تر ثبات استراتژیک صحبت کنند تا شمارش موشک‌ها و کلاهک‌ها. این شامل مواردی مثل مدرن‌سازی فضا و هوش مصنوعی و دیگر موارد است که ممکن است اوضاع را بی‌ثبات کند. این درباره کاهش تسلیحات نیست بلکه مساله کاهش خطر است. ما باور داریم که آمریکا هم به نوعی به کنترل تسلیحاتی نیازمند است؛ این توافق می‌تواند موجب تقویت امنیت ملی و ارتقای ثبات شود.

 

این مقام روس گفت، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا سال پیش در جلسه‌ای به او گفته است که ترامپ قصد خارج شدن از توافق کنترل تسلیحاتی را دارد تا خود را از روسای جمهوری سابق آمریکا متمایز کند. کورتونف گفت: بولتون گفت "تمامی این توافق‌های موجود بسیار کوچک و غیر جامع هستند و نیاز داریم تا به اصولی بزرگتر و جدید در خصوص ثبات استراتژیک دست پیدا کنیم." چیزی که کلاً رویکرد ترامپ را از اوباما متفاوت نشان دهد. اصلاً معلوم نیست این برای ما چه مفهومی دارد. اما آیا روسیه حاضر است درباره چنین چیزی بحث کند؟ شاید. ما اختلافات زیادی با ترامپ در چند سال گذشته داشتیم و سوال اصلی اینجاست که آیا او می‌تواند چیزی که حرفش را زده است، عملی کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------