انتشار تصاویری از دور زدن تحریم‌ها توسط کشتی‌های کره شمالی در آبهای چین



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,کشتی‌های کره شمالی
یک گزارش منتشرشده از سوی یک کمیته نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل، تصاویری را از تلاش‌های کشتی‌های متعلق به کره شمالی برای دور زدن تحریم‌های این سازمان از طریق تعامل با چین و حضور در بنادر این کشور ارائه کرده است. 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس تصاویر قرار داده شده در گزارش سازمان ملل که روز جمعه منتشر شد، در تاریخ ۱۰ اکتبر سال گذشته میلادی، هشت کشتی متعلق به کره شمالی که تعدادی از آنها حامل محموله‌های غیرقانونی زغال سنگ بوده‌اند، در آب‌های بندر نینگبو-ژوشان چین لنگر انداختند. این گزارش به نوعی نشان می‌دهد که چین در اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی با هدف مهار برنامه هسته‌ای این کشور کوتاهی کرده است؛ تحریم‌هایی که بر اساس آن کشورها ملزم به بازرسی از محموله‌های ارسالی از کره شمالی یا فرستاده شده به این کشور در زمان حضور آنها در آبهای ارضی خود و همچنین محموله‌های هر گونه کشتی با پرچم کره شمالی هستند.

 

ناظران مستقل تحریم‌های سازمان ملل علیه کره شمالی در گزارش سالانه خود به شورای امنیت این سازمان گفتند، کره شمالی به دور زدن قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله با صادرات غیر قانونی موادی همچون زغال سنگ و شن از طریق دریا در سال ۲۰۱۹ ادامه داده است و این روند صدها میلیون دلار را نصیب پیونگ‌یانگ کرده است.

 

 یک دیپلمات شورای امنیت سازمان ملل که نامش را فاش نکرد به رویترز گفت: چین ظرفیت جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها از سوی هم‌پیمانش کره شمالی را دارد اما خیلی ساده انتخاب می‌کند تا قطعنامه‌های سازمان ملل را اجرا نکند.

 

 این دیپلمات عنوان کرد، بنا به اعلام "یک عضو شورای امنیت سازمان ملل" کشتی‌های جنگی چینی در چندین موقعیت به صورت زنده هشدار ورود کشتی‌هایی به آبهای ارضی این کشور در نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را دریافت کردند. این در حالی است که نظارت چین بر پایبندی کره‌شمالی به تحریم‌های سازمان ملل که بار نخست در سال ۲۰۰۶ علیه این کشور اعمال شدند به عنوان یک فاکتور ضروری برای تاثیرگذاری این تحریم‌ها محسوب می‌شود. خبرگزاری رویترز ابتدا درماه فوریه گزارش کرده بود که در گزارش ناظران تحریم‌های سازمان ملل مشخص شده که کره شمالی طی سال گذشته میلادی همچنان به روند تقویت برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود ادامه داده است.

 

 این درحالی است که دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این کشور هشدار های ادعایی مذکور درباره نقض تحریم‌های سازمان ملل از سوی کشتی های کره شمالی را دریافت و با آنها برخورد کرده است، گفت: چین تحریم‌های سازمان ملل را اجرا کرده است. او در بیانیه‌ای تصریح کرد: چین همواره با جدیت به وظایف بین‌المللی خود عمل کرده و با مسائل مربوطه مطابق با قطعنامه‌ها رفتار کرده است. دفتر این سخنگو تصریح کرد: در گزارش مذکور نیز صراحتاً قید شده که اطلاعات مطرح شده از سوی صرفاً یک عضو شورای امنیت مطرح شده و نظر گروه کارشناسی نیست.

 

 هیات کره شمالی در سازمان ملل در نیویورک نیز به درخواست برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ نداد.

 

 یک تصویر دوم مربوط به گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که ۱۰ کشتی کره شمالی در تاریخ ۱۵ سپتامبر سال گذشته میلادی در آب‌های ارضی چین واقع در بندر لیانیونگانگ لنگر انداخته‌اند. در گزارش رویترز تصریح شده که این تصاویر از سوی یک عضو شورای امنیت که نام آن برده نشده در اختیار ناظران تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفتند. ناظران تحریم‌های سازمان ملل گزارش دادند که کره شمالی از تاکتیک انتقال کشتی به کشتی برای حمل و نقل محموله‌های غیرقانونی همچون زغال سنگ استفاده می‌کند. در یک سری تصاویر دیگر این گزارش نیز جرثقیلهایی در حال انجام نقل و انتقال کشتی به کشتی محموله غیرقانونی زغال سنگ هستند.

 

 بر اساس تحریم‌هایی که سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ علیه کره شمالی اعمال کرد تمامی کشورها ملزم به مسترد ساختن اتباع کره شمالی مشغول به کار در خارج از این کشور تا پایان سال گذشته میلادی بوده‌اند. یک مقام ارشد آمریکا ماه ژانویه چین را متهم به کوتاهی در استرداد تمامی اتباع کره شمالی که در خاکش مشغول به کار هستند کرده بود اما چین در نامه‌ای به تاریخ ۲۰ مارس به کمیته تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل تاکید داشته که روند استرداد این اتباع کره شمالی را تا ۲۲ دسامبر که به عنوان ضرب‌الاجل آن تعیین شده بود تکمیل کرده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------