پنتاگون: طالبان به همکاری با شاخه القاعده در شبه قاره هند ادامه می‌دهد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طی گزارشی به کنگره درباره اوضاع امنیتی افغانستان گروه طالبان را به ادامه همکاری با شاخه القاعده در شبه قاره هند متهم کرد.  

به گزارش ایسنا، بنا بر توافق صلح آمریکا و طالبان که در فوریه امسال (سال میلادی جاری) امضا شد،‌ طالبان پذیرفت که هم‌زمان با آغاز روند تدریجی خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان اجازه ندهد که مناطق تحت کنترل این گروه به یک پایگاه امن برای گروه‌هایی نظیر القاعده برای حمله به آمریکا تبدیل شود.

 

با این حال، در گزارش تازه پنتاگون آمده است که گروه‌های منطقه‌ای وابسته به القاعده روابط نزدیکی با طالبان برقرار می‌کنند و "منافع پایداری" در حمله به سربازان آمریکایی و سایر کشورها دارند.

 

این گزارش می‌افزاید: «اما در ماه‌های بعد، طالبان به همکاری با شاخه القاعده در شبه قاره هند ادامه دادند.»

 

پنتاگون می‌گوید: «با وجود پیشرفت‌های اخیر در روند صلح، شاخه القاعده در شبه قاره هند روابط نزدیکی را با طالبان در افغانستان که احتمالا برای محافظت و آموزش است، حفظ می کند.»

 

طبق گزارش بی‌بی‌سی‌، پنتاگون در این ارزیابی که به کنگره آمریکا ارائه شد، می‌گوید که شاخه القاعده در شبه قاره هند به طور مرتب با اعضای «رده پایین طالبان» برای تضعیف دولت افغانستان همکاری می‌کند.

 

طالبان اخیرا اعلام کردند، مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) هم با ملابرادر، معاون رهبر طالبان و رئیس دفتر طالبان در قطر ویدیویی گفت‌وگوهایی داشته است.

 

وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در بیانیه‌ای نوشت که پامپئو در این تماس با ملابرادر "روشن کرد انتظار از طالبان این است که تعهداتش را اجرا کند، که شامل حمله نکردن به نیروهای آمریکایی است."

 

او درباره اجرای توافق روز ۲۹ فوریه میان آمریکا و طالبان صحبت می‌کرد که براساس آن آمریکا شروع به کاهش نیروهایش در افغانستان کرده است.

 

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که طالبان به تعهد خود در عدم حمله به ائتلاف تحت رهبری آمریکا پایبند بوده‌اند.

 

با این حال این گروه بر خشونت‌ها علیه نیروهای دولتی افغانستان افزوده است که تلاش‌ها برای شروع گفت‌وگوهای صلح میان دو طرف را تحت الشعاع قرار داده است.

 

«معامله روسیه-طالبان» 

از طرف دیگر، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ گفته است که اگر گزارش‌ها مبنی بر این‌که روسیه برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان به شورشیان طالبان پاداش نقدی داده است، تایید شوند، ایالات متحده به این اقدام «واکنش قاطعانه‌ای» نشان خواهد داد.

 

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که سازمان اطلاعات ارتش روسیه به طالبان وعده داده بود که در برابر هر نظامی آمریکایی که در افغانستان بکشند، به آنان پاداش نقدی بدهد.

 

به گفته منابع نیویورک تایمز، این اطلاعات فوق سری در ماه فوریه امسال در گزارش‌های ویژه روزانه رئیس جمهوری گنجانده شدند تا به اطلاع دونالد ترامپ برسند اما او هیچ واکنشی نشان نداد.

 

این در حالیست که ترامپ می‌گوید از اطلاعات مذکور بی‌خبر بوده و نیویورک تایمز را به ساخت داستانی «جعلی» برای بدنام کردن خود متهم کرده است.

 

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه (یک ژوئیه) به خبرگزاری رویترز گفت که یک مقام ارشد سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) از ارائه گزارش به طور شفاهی به رئیس جمهوری خودداری کرد زیرا به صحت اطلاعات یادشده اطمینان نداشت. او در این خصوص جزییاتی بیان نکرد.

 

در همین رابطه مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که واشنگتن هرگونه تهدیدی علیه نیروهای کشورش از جمله در افغانستان را جدی می‌گیرد و در خصوص نقش روسیه در افغانستان با مسکو رایزنی‌های زیادی انجام داده است.

 

مایک پامپئو گفت:‌ «روس‌ها در ظرف ۱۰ سال گذشته سلاح‌هایی فروخته‌اند که جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخته است و ما با این کار آنها مخالفیم.»

 

او افزود:‌ «من هر دفعه با آن‌ها صحبت می‌کنم که این کار آنها باید متوقف شود.»

 

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)‌ می‌گوید که طی سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۲ نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شدند.

 

منابع نیویورک تایمز مدعی هستند که کشته شدن حداقل یک نظامی آمریکایی نتیجه توافق سری طالبان و روسیه بوده است.

 

گروه طالبان و دولت روسیه این اتهام را بی‌اساس می‌دانند.

 

کاخ سفید روز دوشنبه این هفته به گروهی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان اطلاعات محرمانه‌ای در این خصوص ارائه کرد. رهبران دموکرات مجالس نمایندگان و سنا درباره این مساله قویا ابراز نگرانی کرده و خواهان توضیحات کاخ سفید و سازمان‌های اطلاعاتی شده‌اند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------