آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کره شمالی اولین تمرین شبیه‌سازی «ماشه هسته‌ای» را برگزار کرد

رسانه‌های کره شمالی از برگزاری اولین تمرین شبیه‌سازی ماشه هسته‌ای خبر می‌دهند. رسانه‌های کره شمالی از برگزاری اولین تمرین شبیه‌سازی ماشه…

جباراف رئیس جمهوری قرقیزستان شد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان روز دوشنبه اعلام کرد، سدیر جباراف با شمارش تقریبا ۱۰۰ درصد صندوق های رای با کسب ۷۹،۱۸ درصد از آرای شرکت کنندگان انتخابات دیروز، رئیس جمهوری این کشور شد. 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری "آکی پرس" قرقیزستان، کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان اعلام کرد: براساس نتایج این انتخابات که دیروز ۱۰ ژانویه (۲۱ دی) برگزار شد، بعد از شمارش حدود ۱۰۰ درصد آرای شرکت کنندگان انتخابات «سدیر جباراف» با کسب ۷۹،۱۸ درصد از آرای صندوق های داخل و خارج از کشور موفق به دستیابی بر کرسی ریاست جمهوری این کشور شد.

 

این گزارش حاکی است که وی در بیشکک پایتخت، موفق به کسب ۵۲،۱۳ درصد آراء شد.

 

از رقبای جباراف فقط «آداخان مادماروف» موفق به کسب ۶.۵۲ درصد از آرای شرکت کنندگان در انتخابات شده است.

 

براساس قانون اساسی این کشور در صورتی که یکی از نامزدها موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات شود، دور دوم انتخابات منتفی خواهد بود.

 

قانون اساسی قرقیزستان همچنین تاکید دارد: در صورت حضور ۳۰ درصد از واجدان شرایط رای، انتخابات مشروع دانسته می شود. این درحالی است که میزان مشارکت در انتخابات دوگانه (انتخابات ریاست جمهوری و همه پرسی تعیین نوع حکومت) دیروز ۳۹،۷۵ درصد بوده است.

 

دیروز بطور همزمان دو همه پرسی در این کشور برگزار شد که کمیسیون مرکزی انتخابات نتایج این همه پرسی را هم اعلام کرد. طبق نتایج به دست آمده از صندوق ها ۸۱،۲۹ درصد از مردم این کشور به نظام ریاستی (ریاست جمهوری) کشور رای دادند.

 

تنها ۱۸.۷۱ درصد از مردم نیز به نظام پارلمانی رای داده‌اند که موجب شد قرقیزستان پس از یک دهه دوباره به نظام حکومتی ریاست جمهوری برگشت.

 

در تحولات پیش از انتخابات دیروز، "سورونبای جینبکوف" رئیس جمهوری سابق قرقیزستان روز پنجشنبه  ۲۴ مهر ماه در پی ناآرامی‌های پس از انتخابات پارلمانی یکشنبه ۱۳ مهر (چهارم اکتبر سال ۲۰۲۰ ) از مقام خود کناره گیری کرد و "سدیر جباراف" (Sadyr Zhaparov) که بتازگی عهده‌دار مسئولیت نخست‌وزیری شده بود،‌ کفالت ریاست جمهوری را بر عهده گرفت.

 

ناآرامی سیاسی در این کشور ۶.۵ میلیون نفری پس از انتخابات پارلمانی ۱۳ مهر ماه آغاز شد که احزاب طرفدار دولت پیروز آن اعلام شدند و سایر احزاب حاضر در انتخابات حد نصاب ۷ درصد آراء برای ورود به پارلمان را کسب نکردند. البته کمیسیون انتخابات قرقیزستان روز سه شنبه ۱۵ مهر ماه درپی تظاهرات و ناآرامی ها نتایج انتخابات پارلمانی را ابطال کرد.

 

با ابطال نتایج انتخابات پارلمانی مهر ماه ۱۳۹۹،‌ قرقیزستان در سال جاری میلادی همچنین قرار است مجددا انتخابات پارلمانی را برگزار کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------