روسیه خواستار توقف رزمایش آمریکا و ناتو در دریای سیاه شد



 روسیه,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سفارت روسیه در آمریکا خواستار توقف رزمایش چند ملیتی ناتو با عنوان رزمایش «نسیم دریا» در اوکراین و دریای سیاه شد. 

 به گزارش  ایرنا از رسانه های مسکو، سفارت روسیه در ایالات متحده در حساب توییتر خود نوشت: «مقیاس و ماهیت آشکار تهاجمی تمرینات نسیم دریا به هیچ وجه با وظایف واقعی امنیت در منطقه دریای سیاه مطابقت ندارد. این رزمایش در این مقیاس خطر بروز حوادث ناخواسته را افزایش می دهد و احساسات نظامی گری را در کی یف تشویق می کند.»

 

به گفته سفارت روسیه، فقط کشورهای دریای سیاه قادر به کاهش تنش در این منطقه خواهند بود، مشروط بر اینکه «از خارج»  در این روند دخالت نکنند.

 

سفارت روسیه در واشنگتن نوشته است: «ما از ایالات متحده و متحدانش می خواهیم که تمرینات نظامی را در دریای سیاه متوقف کنند. مسکو خواستار تلاش های چند جانبه برای حفظ صلح و ثبات در منطقه در قالب همکاری های دریایی با هدف تقویت اقدامات اعتماد سازی در این دریا است.»

 

پیش از این، یک ژنرال آمریکایی تهدید کرده بود که  ناتو برای «شکست روسیه» در دریای سیاه تلاش خواهد کرد.

 

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا به عنوان عضو برجسته آن، از سال ۲۰۱۴ با توجه به تغییرات در اوکراین و افزایش اختلاف ها میان کی یف و مسکو به دلیل الحاق کریمه به خاک روسیه، نیروهای خود را در دریای سیاه گسترش داد.

 

حضور نظامی غرب شامل افزایش تعداد ناوها و برگزاری منظم رزمایش های دریایی در دریای سیاه است و هر ساله برای بازداشتن روسیه از گسترش خاک خود برگزار می شود.

 

روس ها نیز برای مقابله با استراتژی افزایش حضور نظامی غربی ها بی کار نبوده اند و در نخستین گام مجموعه های موشکی ساحل به دریای باستیون، تسلیحات پدافند موشکی اس-۴۰۰ و سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را در شبه جزیره کریمه مستقر کرده اند.

 

مقامات کرملین همچنین چندین فروند جنگنده سوخو به پایگاه هوایی خود در کریمه اعزام کرده اند، ضمن اینکه ناوهای روسی مستقر در دریای سیاه به تسلیحات پیشرفته ازجمله موشک های کروز مجهز (قابل کنترل و تغییر مسیر) شده اند.

 

روسیه در پاسخ به رزمایش های ناتو در دریای سیاه هم دست به برگزاری رزمایش در زمین، دریا و هوا در این منطقه می زند.

 

افزایش پرواز جنگنده ها و شکاری بمب افکن های روسی بر فراز ناوهای آمریکایی از دیگر اقدامات روسیه برای برقراری موازنه قوا در این منطقه است و در مواردی نیز رسانه های روسیه گزارش می دهند که هواپیماهای نظامی این کشور هواپیماهای تجسسی آمریکا را در دریای سیاه رهگیری می کنند.

 

روسیه با افزایش حضور ناوهای آمریکایی در دریای سیاه، بتازگی استراتژی زیرنظر گرفتن آنها را در دستور کار خود قرار داده است.

 

صاحبنظران نظامی در روسیه معتقدند که مسکو با تحت نظر گرفتن ناوهای آمریکایی در دریای سیاه به واشنگتن این پیام را مخابره می کند که این پهنه آبی محدوده امنیتی آنها محسوب می شود.

 

در مورد ناو دونالد کوک نیز همین تاکتیک بکار گرفته شده چرا که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده ناو پیتلوی شروع به تعقیب و زیر نظر گرفتن این ناو آمریکایی کرده است.

 

روسیه در کنار اقدام عملی، اقدامات دیپلماتیک را نیز در دستور کار خود قرار داده به شکلی که بارها از سوی دیپلمات ها یا مقامات نظامی خود نسبت به پیامدهای افزایش حضور نظامی آمریکا و ناتو در دریای سیاه هشدار داده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------