انتشار ویدیوی قتل عام کماندو‌های افغان بدست طالبان



  قتل عام کماندو‌های افغان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
شبکه سی ان ان، ویدئویی از قتل عام ده‌ها کماندوی افغان پس از تسلیم شدن در برابر طالبان در فاریاب افغانستان پخش کرد. 

  به گزارش صدا و سیما، سی ان ان تصویری ویدئویی از قتل عام ده‌ها کماندوی افغان پس از تسلیم شدن در برابر طالبان در فاریاب افغانستان منتشر کرد.

  

خبرنگار سی ان ان در گزارش خود از کابل گفت: بعد از بیش از دو ساعت درگیری شدید کماندو‌های افغان در حالی که دست هایشان را به نشانه تسلیم بالا برده بودند از سنگرها بیرون آمدند. یکی از اعضای طالبان فریاد زد: «تسلیم شو، کماندو، تسلیم شو». اما خبری از قواعد جنگی در این میدان نبرد نیست. چند ثانیه بعد، چندین نفر از اعضای نیرو‌های ویژه افغان اعدام شدند. صلیب سرخ تایید کرد اجساد ۲۲ کماندو کشف شد.

 

یکی از روستائیان از طالبان خواست تیراندازی را متوقف کنند و از آن‌ها پرسید شما چه جور پشتون‌هایی هستید که افغان‌ها را می‌کشید؟ سی ان ان با پنج تن از شاهدان این قتل عام که ماه گذشته در منطقه دولت آباد در ولایت فاریاب واقع در شمال افغانستان صورت گرفت گفتگو کرده است. همه آن‌ها وقوع این رویداد را تایید کردند.

 

یکی از شاهدان گفت: کماندو‌های افغان درخواست کمک هوایی و زمینی کردند، اما هیچ کمکی ارسال نشد. بعد آن‌ها تسلیم شدند اما طالبان به آن‌ها شلیک کردند.

 

یکی از کشته ها، سهراب عظیمی، کماندوی ۳۲ ساله بود که فرزند یکی از فرماندهان بازنشسته افغان بود. او در آمریکا آموزش نظامی دیده بود و قرار بود هفته آینده با نامزد آمریکایی اش ازدواج کند. پدرش، حضیر عظیمی گفت در آن حمله سهراب تلاش کرد درخواست کمک کند، اما هیچ کمکی ارسال نشد. هر کسی باشد، وقتی چنین اتفاقی برای پسرش بیفتد عصبانی می‌شود. چرا آن‌ها از این عملیات حمایت نکردند و چرا به طالبان گفته بودند که آن‌ها می‌آیند.

 

شاهدان می‌گویند زبانی را که جنگجویان با آن حرف می‌زدند، نمی‌فهمیدند. این امر گواه این است که جنگجویان محلی نبودند و شاید بعضی هایشان اهل جایی خارج از افغانستان باشند. همین هفته پیش صلیب سرخ اعلام کرد دست کم ۲۴ جسد دیگر از کماندو‌های افغان را در فاریاب کشف کرده است که نتیجه درگیری جدید بود.

 

با وجود تلفات گسترده، جو بایدن، رئیس جمهور افغانستان می‌گوید به توانمندی نیرو‌های افغان باور دارد. اما وقتی چنین تعداد زیادی از نظامیان افغان، از جمله کماندو‌ها دارند کشته می‌شوند، سؤال خیلی‌ها این است که آیا ارتش افغانستان به تنهایی می‌تواند طالبان را شکست دهد. این مبارزان جوان افغان با سرعتی نگران کننده کشته می‌شوند. 

 

خبرنگار سی ان ان گفت: ما با طالبان تماس گرفتیم تا پاسخشان را درباره ویدئوی اعدام کماندو‌ها بشنویم. آن‌ها گفتند این ویدئو ساختگی است و پروپاگاندای دولت است. آن‌ها کاملاً انکار کردند که چنین جنایت‌های جنگی را مرتکب شده اند.

 

خبرنگار در پاسخ به سؤال مجری درباره تاثیر این اقدامات طالبان بر مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران گفت: ما با خبرنگاران محلی که در مناطق تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کنند در تماس بوده ایم. آن‌ها می‌گویند اخطار‌ها مبنی بر اینکه زنان باید در خانه بمانند و اجازه خارج شدن از خانه بدون مرد را ندارد، در روز‌های اخیر افزایش یافته است. در واقع یکی از خبرنگاران، شاهد بود زنی که برقع زده بود و در خیابان داشت با تلفن همراه حرف می‌زد، با شلاق مجازات شد. این‌ها با آنچه هیئت اعزامی طالبان هفته گذشته در دیدار با دولت روسیه در مسکو بیان کرد همخوانی ندارد. سخنگو‌های طالبان در آنجا می‌گفتند ما می‌خواهیم دختران به مدرسه بروند و زنان تحصیل کنند و کار کنند. اما روشن است اين چیزی نيست که از مناطقی که به دست طالبان افتاده است، مي شنويم.

 

 

در همين حال «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای هرگونه وضع محدودیت برای مردم افغانستان را در مناطق زیر کنترل طالب‌ها به شدت تکذیب کرد و افزود: در روز‌های اخیر گزارش‌ها، بیانیه‌ها، ویدیو‌ها و ابلاغیه‌های منتسب به طالبان منتشر می‌شود که همه آن‌ها جعلی و شایعات بی اساس است.

 

سخنگوی طالب‌ها ادعا‌هایی مبنی بر اینکه طالبان دستور داده است دختران بالای پانزده سال و زنان بی سرپرست زیر چهل و پنج سال به عقد نکاح طالبان درآید به شدت رد کرد و افزود: طالبان اجازه نمی‌دهد که با مردم افغانستان رفتار نادرست شود و بر مردم مقررات و محدودیت‌های خودسرانه وضع شود.

 

طالبان از مردم افغانستان خواسته است فریب چنین دروغ‌هایی را نخورند و به افراد این گروه باور و اعتماد داشته باشند. مجاهد، دولت افغانستان را به شایعه سازی در برابر طالب‌ها متهم کرد و افزود: ادعا‌های همه روزه دولت درباره آمار تلفات طالبان نیز نادرست است و صحت ندارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------