ملا برادر و وزیر دفاع طالبان محرمانه به روسیه رفته‌اند/ جزئیات روز نخست نشست اسلو



  ملا برادر و وزیر دفاع طالبان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان، در رشته توییت‌هایی مدعی شده است که ملا عبدالغنی برادر، معاون اول نخست‌وزیر حکومت طالبان و ملا محمدیعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع اکنون در یک سفر محرمانه‌ در مسکو به سر می‌برند. 

 به گزارش ایسنا، به نقل از افق نیوز، این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که هم‌زمان با این، هیئتی از حکومت طالبان به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه در نروژ سرگرم نشست اُسلو هستند.

 

رحمت‌الله نبیل، رئیس اداره امنیت ملی سابق افغانستان می‌گوید در حالیکه امیرخان متقی به دعوت نروژ در اسلو به سر می‌برد، ملا یعقوب در یک سفر مخفیانه به روسیه رفته است.

 

 نبیل اما در مورد ادعایش جزییات بیش‌تر نداده است.

 

طالبان تاکنون در این مورد واکنش نشان نداده‌اند.

 

این در حالی‌ است که روسیه به تازگی طالبان را تشویق کرده است که از افتادن به دام درگیری‌های قومی خودداری کرده و حکومت فراگیر تشکیل دهند.

 

روز نخست نشست اسلو؛ «تفاهم و همکاری تنها راه‌ حل بحران افغانستان است»

 سخنگوی طالبان می‌گوید، در نخستین روز نشست نمایندگان طالبان با شماری از «شخصیت‌های افغان» در اسلو، پایتخت نروژ، بر تفاهم و همکاری مشترک میان طرف‌ها برای برون رفت افغانستان از بحران تاکید شده‌ است. این نشست روز یک‌شنبه، در حومه شهر اسلو، پشت دروازه‌های بسته برگزار شد.

 

  ملا برادر و وزیر دفاع طالبان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش ایسنا، به نقل از افق نیوز، در اعلامیه پایانی روز نخست این نشست که توسط ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان منتشر شد، آمده است که اشتراک‌کنندگان نشست نظریات یکدیگر را با سعه‌ صدر و حوصله‌مندی شنیدند و روی وضعیت کنونی کشور تبادل نظر کردند.

 

آنان همچنین افغانستان را خانه مشترک همه افغان‌ها خوانده و تاکید کرده که برای رفاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور تمام افغان‌ها مشترک کار می‌کنند.

 

طبق اعلامیه منتشر شده، مشارکت‌کنندگان نشست اسلو، تفاهم و همکاری مشترک را یگانه راه‌ حل تمامی مشکلات افغانستان دانسته‌اند و همه برگزاری اینگونه نشست‌ها را به نفع کشور خواندند.

 

مشارکت‌کنندگان از کشور نروژ برای فراهم کردن «چنین فرصتی» سپاس‌گزاری کردند.

 

اسلو میزبان نشست سه روزه میان هیأت طالبان و نمایندگان کشورهای غربی و جامعه مدنی افغانستان هستند.

 

قرار است امروز دوشنبه طالبان با نمایندگان ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا دیدار کنند.

 

وزارت خارجه آمریکا گفته است که در این نشست روی تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان و مبارزه با تروریسم گفتگو خواهد شد.

 

براساس دستور کار وزارت امور خارجه نروژ، روز سه‌شنبه هم به گفتگوهای دوجانبه میان هیأت طالبان و مقامات نروژ اختصاص یافته است.

 

هنوز هیچ کشوری در جهان طالبان را که بالفعل قدرت را در کابل در دست دارد، به رسمیت نشناخته است و وزیر امور خارجه نروژ هم تأکید کرده است که این گفتگوها به معنی «مشروعیت دادن» یا «به رسمیت شناختن» طالبان نیست.

 

هیات ۱۵ نفری طالبان به رهبری امیر خان متقی، شب‌شنبه با یک جت خصوصی دولت نروژ از کابل به اسلو رفتند. انس حقانی از اعضای کلیدی شبکه حقانی نیز در هیئت طالبان در اسلو حضور دارد.

 

شب‌شنبه، وزارت خارجه نروژ با ارسال بیانیه‌ای به رسانه‌ها گفت: «نشست به گونه کاملا بسته و بدون حضور رسانه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله گفت‌وگو میان هیئت طالبان و دولت نروژ، گفت‌وگو میان نمایندگان کشورهای غربی و طالبان و گفت‌وگو میان نمایندگان زنان و جامعه مدنی افغانستان برگزار می‌شود و رسانه‌ها به هیچ‌یک از بخش‌های این گفت‌وگوها دسترسی نخواهند داشت.»

 

بااین‌حال، هم‌زمان با آغاز گفت‌وگوها در اسلو، حرکت‌های اعتراضی افغان‌ها در شماری از کشورهای اروپایی از جمله در شهر اسلو محل برگزاری نشست، انجام شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------