کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت میشود؟



تاثیر کمبود ویتامین در بروز عصبانیت

 

کمبود ویتامین و مواد مغذی ضروری در بدن می‌تواند باعث تضعیف روحیه و عصبانیت در افراد شود. آیا می‌دانستید که افسردگی، اضطراب و تغییر روحیه به‌طور مداوم یا دیگر مشکلات رفتاری به‌دلیل کمبود ویتامین‌ها است؟ تقریبا یک پنجم از جوانان در جهان دچار این کمبود‌ها هستند و بسیاری از افراد در دنیا احساس اضطراب و افسردگی و دیگر مشکلات ذهنی را دارند. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت میشود.

 

ویتامین‌هایی که اگر نباشند ناخوداگاه عصبی، مضطرب و افسرده می‌شوید!

فکر می‌کنید که به‌خاطر مشکلات زندگیتان یا تروماهای کودکی با افسردگی و اضطراب حال‌حاضر دست‌وچنجه نرم می‌کنید؟! خب شاید این موضوع تاثیرگذار باشد، اما بهتر است بدانید که ویتامین‌ها و موادمعدنی نیز تاثیر مستقیمی بر آرامش اعصاب شما و این مشکلات روحی دارند!

 

ویتامین‌ها و موادمعدنی برای حفظ سلامتی عمومی بدن انسان بسیار حیاتی هستند. کمبود هر یک از این عناصر به اختلالات عصبانیت و افسردگی منجر می‌شود. حال کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت میشود؟ موارد زیر را بررسی کنید:

 

ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم‌ترین عوامل برای حفظ سلامتی ذهن و عقل خواهد بود. کمبود این ویتامین با افزایش احتمال ابتلا به افسردگی و اختلالات روانی در ارتباط است. قطعا می‌دانید که بهترین منبع دریافت این ویتامین نور خورشید محسوب خواهد شد. بنابراین تا می‌توانید در طول روز در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرید تا همیشه شاد و سرزنده باشید!

 

ویتامین B-complex

اعضای ویتامین‌های گروه B شامل B1 (تیامین)، B6 (پیریدوکسین)، B9 (فولیک اسید) و B12 (کبالامین)، نقش مهمی در سلامت روان دارند. کمبود این ویتامین‌ها به افزایش عصبانیت و افسردگی منجر می‌شود. اگر بخواهیم بگوییم که قوی‌ترین تقویت کننده اعصاب دقیقا در چه ویتامین‌هایی قرار دارد، ب کمپلکس قطعا در صدر لیست قرار می‌گیرد.

 

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است و در کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش سطح انرژی بدن تأثیر دارد. کمبود آن احتمال دارد به افسردگی و عصبانیت منجر شود. پس اگر فردی را مشاهده کردید که دائما احساس ناراحتی و ناامیدی دارد و البته به‌دنبال این بود که کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت میشود، سریعا به او ویتامین سی را پیشنهاد دهید.

 

خشم و عصبانیت

 

ویتامین A

ویتامین A برای سلامتی چشم، پوست و سیستم ایمنی ضروری است. کمبود آن احتمال دارد تاثیر منفی بر روحیه داشته باشد. اگر نمی‌دانید که کدام موادغذایی به تامین ویتامین A در بدنمان منجر می‌شوند، در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. مصرف روزمره موادغذایی حاوی این ویتامین عوارض خشم و عصبانیت را از شما دور می‌کند.

 

منیزیم

منیزیم در انتقال ایمپالس‌های عصبی نقش دارد و کمبود آن می‌تواند به عصبانیت و افسردگی منجر شود. درست است که روی سخن ما از ابتدا این بود که کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت میشود، اما باید بدانید که موادمعدنی نیز در این زمینه تاثیر به‌سزایی دارند.

 

آهن

آهن برای حمل اکسیژن به سلول‌ها و ساختن نوروترانسمیترها (مواد شیمیایی در مغز) ضرورت دارد. کمبود آهن خستگی و افسردگی را تشدید می‌کند. البته اگر در طول روز احساس مثبت اندیشی کمتری دارید و همواره احساس می‌کنید بدنتان آن‌طور که باید استراحت نکرده است و دلتان می‌خواهد ساعت‌ها به خواب بروید، احتمالا کمبود آهن شدید را تجربه می‌کنید.

 

ویتامین E

اما کدام ویتامین باعث آرامش اعصاب می‌شود؟ در این خصوص باید گفت، ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در حفظ سلامتی سلول‌ها و جلوگیری از استرس اکسیداتیو نقش دارد. کمبود آن به افسردگی و ناراحتی روانی منجر می‌شود.

 

سلنیم

سلنیم نیز یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و در کاهش التهابات و حفظ سلامت روحی تأثیرگذار است. کمبود سلنیم معمولا عصبانیت و افسردگی را به‌همراه دارد. در نظر داشته باشید که هر زمان به‌دنبال این بودید که کدام ویتامین باعث آرامش اعصاب می‌شود. این موضوع را نیز بدانید که موادمعدنی نیز می‌توانند نتیجه‌گیری مناسب را برای شما به همراه داشته باشند. بنابراین استفاده از آن‌ها را نیز در اولویت خود قرار دهید.

 

ویتامین K

ویتامین K نقش مهمی در سلامتی عصبی دارد و کمبود آن احتمال دارد باعث ناراحتی روحی شود. البته عوارض کمبود ویتامین K در بدن شامل جلوگیری از انعقاد خون نیز می‌شود که این موضوع می‌تواند در مواردی که بخشی از بدن خون‌ریزی دارد، بسیار مهم باشد.

پس FHDN در پاسخ به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت میشود بگوییم بهترین قرص برای تقویت اعصاب، قرص مکمل ویتامین K است که هم از سلامت روان ما محافظت می‌کند و هم سلامت جسم. البته باید از این قرص با توجه‌به تجویز پزشک بهره ببرید.

 

توجه‌به تنوع و ترکیب صحیح رژیم غذایی، مصرف مقدار کافی آب و ایجاد فضاهای فیزیکی و اجتماعی مثبت نیز برای حفظ سلامت روحی و جسمی بسیار اهمیت دارد. در صورت هرگونه نگرانی در مورد سلامت روانی، توصیه می‌شود با متخصصان بهداشت روانی مشورت کنید.

 

بهترین مواد غذایی برای تسکین اعصاب

 

بهترین مواد غذایی برای دریافت ویتامین‌های ذکر شده و تسکین اعصاب

موادغذایی با خواص تسکین‌دهنده می‌توانند بهبود سلامت روحی و اعصاب کمک کنند. در زیر، موادغذایی مناسب برای تسکین اعصاب را به‌صورت خلاصه معرفی می‌کنیم:

ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند ماهی‌های سردابی، سالمون و ماکرل، حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که برای سلامتی عصبی و کاهش استرس مفید هستند.

 

آووکادو

آووکادو حاوی اسیدفولیک، ویتامین E و چربی‌های سالم است که به تسکین اعصاب کمک می‌کنند.

 

بادام

بادام یک منبع عالی از منیزیم محسوب می‌شود که نقش مهمی در کنترل استرس و تعادل عصبی دارد.

 

موز

موز حاوی پتاسیم و ویتامین B6 است که برای تعادل الکترولیت‌ها و تولید نوروترانسمیترها اهمیت خواهد داشت.

 

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی پروتئین با کیفیت و تریپتوفان است که برای تسکین اعصاب و بهبود خلق‌وخو مفید خواهد بود.

 

ترنج

دمنوش ترنج بسیار آرام‌بخش است و به تسکین اعصاب و بهبود خواب کمک می‌کند.

 

زنجبیل

زنجبیل خواص ضد التهابی و آرام‌بخشی دارد که در تسکین اعصاب نقش دارد.

در کنار این مواد غذایی، حفظ تغذیه متوازن، مصرف آب کافی و تداوم فعالیت‌های ورزشی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

 

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مطلب به این موضوع پرداختیم که کمبود کدام ویتامین باعث عصبانیت میشود، باید بدانیم که تنها ویتامین‌ها نیستند که احساس افسردگی و اضطراب را در ما تشدید می‌کنند! بلکه موادمعدنی نیز در این زمینه تاثیر به‌سزایی دارند. با تعادل مناسب بین استفاده از ویتامین‌ها و موادمعدنی، حس سرزندگی و شادابی را به‌ روزهای خود اضافه کنید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024