راهکار جدید درمان سرطان به کمک سیستم ایمنی



درمان سرطان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
راهکاری جدید برای درمان سرطان به کمک سیستم ایمنی کشف شد.

به گزارش سیناپرس، اکثر افراد تصور می کنند که ترکیب داروهای ضد سرطان و سیستم ایمنی باعث افزایش فعالیت ایمنی می شود، اما تفاوت زمانی رخ می دهد که تصور کنیم آیا این فرضیه اثرات درمانی در بیماران سرطانی دارد یا خیر؟

 

پروفسور اوه دویون (Oh Do-youn) از بخش هماتوآنکولوژی بیمارستان دانشگاه ملی سئول در حاشیه انجمن اروپایی آنکولوژی پزشکی ۲۰۲۲ در سنگاپور گفت: مطالعات ما یک کارآزمایی بالینی جهانی فاز ۳ بود که درمان ترکیبی ایمونوتراپی ضد PD-1 Imfinzi (دووالوماب) و جمسیتابین یا سیس پلاتین (GemCis) را با تک درمانی برای درمان اولیه سرطان پیشرونده یا متاستاتیک مجاری صفراوی مقایسه کرد.

 

این مطالعه که توسط پروفسور اوه آغاز شد، برای اولین بار در ۱۲ سال گذشته بقا را در درمان اولیه سرطان مجرای صفراوی بهبود بخشید و نقش تعیین کننده ای در جایگزینی درمان ترکیبی ایمونوتراپی با سیس پلاتین به عنوان یک درمان استاندارد جهانی ایفا کرد. اوه برای اولین بار حدود یک دهه پیش امکان ایمونوتراپی برای سرطان مجاری صفراوی را متوجه شد. در فاز ۱ کارآزمایی بالینی تک‌تراپی بیماران ثبت ‌شده به‌ طور متوالی به درمان پاسخ نسبی نشان دادند.

 

پس از آن، روند تحقیقات ایمنی درمانی به درمان ترکیبی با شیمی درمانی تغییر کرد. داروهای سیتوتوکسیک باعث مرگ سلولی ایمونوژنیک می شوند. با این حال، اگر پزشکان از ایمونوتراپی با آنها استفاده کنند، هم افزایی رخ می دهد.

 

تحت چنین فرضیه ای، مطالعاتی در مورد درمان های ترکیبی در انواع مختلف سرطان انجام شد. اوه در این باره گفت: همه ما در مورد این فرضیه می دانستیم. با این حال، مشکل این بود که هیچ کس تایید نکرده بود که آیا این دارو در سرطان صفراوی نیز موثر است یا خیر.

 

در ادامه، کارآزمایی بالینی فاز ۲ با ۳۴ بیمار آغاز شد، اما تعداد افراد بعداً در سه گروه به ۱۲۸ نفر افزایش یافت. علاوه بر این، پروفسور اوه سه بیوپسی بافتی در هر سه گروه انجام داد تا بداند محیط ایمنی بیماران قبل و بعد از درمان چگونه تغییر می کند.

 

درمان ترکیبی ایمونوتراپی و سیس پلاتین با موفقیت اثرات درمانی را بهبود بخشید. در ادامه تصمیم گرفته شد تا فاز ۳ کارآزمایی توسط پروفسور اوه انجام شود. او گفت: این مطالعات روی ۶۸۵ بیمار انجام شد و به دلیل تعداد کم افراد، انتظار نتایج مثبت دشوار بود. با این وجود، ما نسبت ریسک ۰.۷۶ را محاسبه کردیم، به این معنی که بقای کلی را بیش از ۲۰ درصد بهبود بخشید.  

 

پروفسور اوه گفت: برخی نتایج، افزایش چند ماهه سیستم‌عامل را کمتر ارزیابی کردند، اما ابتدا باید به کاهش خطرات این سیستم‌عامل به جای اینکه مدت زمان بقا را افزایش داد، نگاه کنید. بیشتر از همه، درمان ترکیبی ایمونوتراپی و جمسیتابین نمایه بسیار خوبی را نشان داد.

 

پروفسور اوه با اشاره به اینکه ماهیت سلول های سرطانی در بیماران حتی در همان نوع سرطان متفاوت است، گفت: جهش های ژنتیکی قابل توجهی با مطالعات قبلی به خوبی شناخته شده است. آخرین مطالعه تأیید کرد که درمان ترکیبی ایمونوتراپی و جمسیتابین بسته به جهش‌های ژنتیکی نتایج متفاوتی ایجاد می ‌کند.

 

اوه در انتها گفت: این پژوهش قابل توجه بود، زیرا تایید کرد که ایمونوتراپی می تواند در درمان سرطان مجاری صفراوی موثر باشد که این یافته فصل جدیدی را در درمان سرطان مجاری صفراوی باز کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------