باکتری‌های روده نقش مهمی در اثربخشی دارو دارند



اخبار,اخبار پزشکی

محققان به تازگی دریافتند که باکتری‌های روده نقش مهمی در اثربخشی داروها بر روی افراد مختلف دارد.

به گزارش فارس،‌ از گذشته تاکنون این سوال در ذهن دانشمندان وجود دارد که چرا یک سری از داروهای خاص بر روی برخی افراد اثر مثبت و بر روی برخی دیگر هیچ اثری ندارد؟

 

براساس گزارش «نیواطلس»، همانطور که می‌دانیم، برخی داروهای خاص می‌توانند با میکروب‌های روده تعامل داشته باشند و باعث بروز فعالیت شدید دارو، عدم فعالیت یا حتی مسمومیت شوند.

 

تیمی از محققان دانشگاه «ییل» دریافتند که جمعیت باکتری‌های منحصر به فرد روده افراد می‌تواند بر متابولیزه شدن داروهای خوراکی مختلف تاثیر بگذارد، آنها برای نخستین بار واکنش 76 نوع از باکتری‌ها را نسبت به 271 داروی خوراکی رایج مورد بررسی قرار دادند.

 

طبق این گزارش، نتایج این بررسی نشان داد، 176 داروی آزمایش شده اثر منفی بر روی یک نوع باکتری داشت؛ این موضوع بیانگر این است که بررسی حضور انواع خاصی از باکتری‌ها، روش موثری برای پیش‌‌بینی میزان فعالیت و اثربخشی دارو نیست، بلکه حضور آنزیم‌های خاصی که توسط این میکروب‌ها تولید می‌شوند، می‌تواند بهترین روش برای تشخیص اثربخشی دارو باشد.

 

«ماریا زیمرا» سرپرست نویسندگان این مطالعه گفت: این تحقیق نخستین گام برای تشخیص بیومارکرهایی (نشانگرهای زیستی) است که می‌تواند به پزشکان برای تجویز داروهای ایمن کمک کند تا بیشترین تاثیر درمانی را بر روی بیمار داشته باشد.

 

پیشرفته‌ترین بخش این مطالعه ارتباط باکتری‌های روده با موفقیت یا عدم موفقیت انواع جدیدی از داروهای سرطان است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------