اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ارتباط استعمال سیگار و موادمخدر با بیماری قلبی زودهنگام در جوانان



اخبار,اخبار پزشکی,مضرات سیگار
به گفته محققان، نوشیدن تفریحی مشروبات الکلی، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر با بروز بیماری زودرس قلب در جوانان، به ویژه زنان جوان، ارتباط دارد.

به گزارش مهر به نقل از ساینس دیلی، یافته‌ها نشان می‌دهد کسانی که به طور منظم ۴ ماده یا بیشتر استفاده می‌کنند، ۹ برابر بیشتر در معرض خطر هستند.

 

تعداد موارد جدید بیماری قلبی (بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک) در بزرگسالان جوان در حال افزایش است، اما نقش احتمالی استفاده از مواد به صورت تفریحی کاملاً مشخص نیست.

 

برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان به مطالعه این موضوع پرداختند که آیا استفاده تفریحی از تنباکو، حشیش، الکل و داروهای غیرقانونی مانند آمفتامین و کوکائین ممکن است به آسیب زودرس یا خیلی زودرس به عروق خونی مرتبط باشد.

 

بیماری قلبی بسیار زودرس به عنوان یک رویداد مانند حمله قلبی، آنژین یا سکته مغزی قبل از ۴۰ سالگی تعریف می‌شود، در حالی که بیماری قلبی زودرس به عنوان یک واقعه قبل از ۵۵ سالگی در مردان و قبل از ۶۵ سالگی در زنان تعریف شده است.

 

در این مطالعه ۱۳۵,۷۰۳ نفر مبتلا به بیماری قلبی زودرس و ۷۷۱۶ نفر مبتلا به بیماری فوق العاده زودرس قلب بودند. آنها با ۱۱۱,۲۴۵ بیمار که بیماری قلبی زودرس نداشتند مقایسه شدند.

 

محققان پی بردند استفاده تفریحی از هر ماده‌ای به طور مستقل با احتمال بالاتر بیماری زودرس و خیلی زودرس قلبی همراه بود.

 

بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در مقایسه با گروه کنترل بیشتر سیگار (۶۳٪ در مقابل ۴۱٪) می‌کشیدند، مشروبات الکلی می‌نوشیدند (۳۲٪ در مقابل ۱۵٪) و استفاده از کوکائین (۱۳٪ در مقابل ۲.۵٪)، آمفتامین (۳٪ در مقابل ۰.۵٪) و حشیش (۱۲.۵٪ در مقابل ۳٪) در انها بیشتر بود.

 

پس از در نظر گرفتن عوامل تأثیرگذار بالقوه مانند فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا، کسانی که سیگار می‌کشیدند تقریباً دو برابر با احتمال ابتلاء به بیماری قلبی زودرس روبرو بودند در حالی که در کسانی که به صورت تفریحی مشروب می‌نوشیدند این احتمال ۵۰٪ بیشتر بود.

 

هرچه تعداد مواد مورد استفاده تفریحی بیشتر باشد خطر ابتلاء به بیماری زودرس قلبی بیشتر است که از دو برابرشدن خطر با استفاده از ۱ ماده تا ۹ برابرشدن افزایش خطر در افرادی که ۴ ماده یا بیشتر استفاده می‌کنند.

 

این ارتباط حتی در میان زنان مبتلا به بیماری قلبی زودرس و شدیداً زودرس نسبت به مردان مبتلا به همین بیماری قوی‌تر بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------