اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

احتمال بروز یک بیماری عصبی نادر بر اثر ابتلا به کرونا



بیماری عصبی در بیماران کرونا،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
محققان در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۱ کشور جهان متوجه بروز یک بیماری عصبی نادر شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی «ام.اس.ان»، اولین مورد ابتلا به کووید-۱۹ به طور رسمی در دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شد. محققان همچنان در حال بررسی اثرات کامل این بیماری، از جمله موارد غیرمعمول هستند. یک تجزیه و تحلیل جدید اکنون این عفونت را با ابتلا به یک بیماری نادر عصبی مرتبط می کند.

 

«میلیت عرضی حاد» (ATM) - التهاب نخاع که می تواند باعث درد، فلج و مشکلات حسی شود - در ۴۳ بزرگسال ۲۱ تا ۷۳ ساله مبتلا به کووید-۱۹ در ۲۱ کشور و نیز در  سه کودک ۳ تا ۱۴ سال تشخیص داده شد.

 

میلیت عرضی حاد، یک سندرم بالینی است که به علت التهاب طناب نخاعی ایجاد می شود. در این سندرم میلین فیبرهای عصبی تخریب می شود. به علت آسیب و تخریب میلین فیبرهای عصبی، اختلالات حسی-حرکتی و مشکلات عملکردی مثانه و روده ایجاد می شود. میلیت عرضی معمولا باعث درگیری اندام در هر دو سمت می شود.

 

میزان بروز «میلیت عرضی حاد» فقط ۱.۳۴ تا ۴.۶ مورد در هر میلیون نفر در سال تخمین زده می شود. در مقابل در یک دوره ۱۰ ماهه، میزان بروز میلیت عرضی حاد در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ حدود ۰.۵ مورد در هر میلیون نفر بوده است که این موضوع محققان را متوجه خود کرد.

 

محققان در مطالعه خود نوشتند: ما متوجه شدیم که «میلیت عرضی حاد»، عارضه عصبی مکرر و غیرمنتظره ناشی از کووید-۱۹ است. بیشتر موارد (یعنی ۶۸ درصد) با یک تاخیر ۱۰ روزه  تا ۶ هفته ای از ابتلا به کووید-۱۹ به این عارضه مبتلا شدند که نشان می دهد عوارض عصبی پس از عفونت ممکن است با واکنش میزبان به این ویروس بروز کند.

 

این محققان خاطرنشان کردند: تحقیقات جدید به دانش ما در مورد آنچه که در مورد کووید-۱۹ و عوارض عصبی ناشی از آن می دانیم می افزاید. کرونا با ابتلا به بسیاری از عوارض مرتبط با سیستم عصبی ، مانند اثر «مه مغز» طولانی همراه است.

 

مه مغز اصطلاحی است که احساسات پریشانی، فراموشی، نداشتن تمرکز و وضوح ذهنی را توصیف می کند. مه مغز نیز نشانه شرایط سلامتی ریشه دار و داخلی است .مه مغز می تواند نتیجه طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله حساسیت به استرس، رژیم غذایی ، شیمی درمانی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی باشد. مه مغز می تواند این حس را به فرد بدهد که انگار فرایند تفکر، درک و فهم و به خاطر سپاری آنگونه که باید عمل نمی کنند.

 

از آنجا که میلیت عرضی حاد به عنوان یک بیماری با واسطه ایمنی شناخته شده است (به این معنی که علت اصلی آن مشخص نیست، اما در سیستم دفاعی بدن و فرآیندهای التهابی در بدن دخالت دارد)، محققان نشان می دهند که برخی مکانیسم های بالقوه ایمنی می تواند توضیح دهند که چگونه SARS CoV-۲ به بروز میلیت عرضی حاد منجر می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------