کاهش ۴۰ درصدی تشخیص سرطان روده در دوران پاندمی کرونا



سرطان روده،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
شمار موارد تشخیص سرطان روده بزرگ در طول پاندمی کووید ۱۹ به شکل قابل توجهی کاهش یافته است اما این به معنای کاهش تعداد افراد مبتلا به این بیماری نیست.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، محققان مؤسسه تحقیقاتی آراگون اسپانیا دریافتند بیش از ۴۰ درصد کاهش در موارد تشخیص سرطان روده بزرگ در دوره پاندمی کرونا اتفاق افتاده که موجب نگرانی متخصصان در این زمینه شده است.

 

دکتر «ماریا خوزه دامپر آرنال»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «یافته ها بسیار نگران کننده است چراکه بدون شک موارد زیادی از سرطان روده بزرگ در طول دوره پاندمی بدون تشخیص باقی مانده‌اند. نه تنها موارد کمتری تشخیص داده شده‌اند بلکه موارد تشخیص داده شده این سرطان هم از علائم بسیار شدیدی رنج می‌برند.»

 

وی در ادامه می‌افزاید: «اگرچه این اعداد و ارقام مربوط به جمعیت ۱.۳ میلیون نفری اسپانیاست اما به احتمال بسیار زیاد، همین روند در کاهش تشخیص این بیماری در سراسر جهان وجود دارد چراکه غربالگری‌ها متوقف شده و جراحی‌ها به تعویق افتاده است.»

 

محققان داده‌های اولین سال پاندمی کووید ۱۹ را با داده‌های سال قبل مقایسه کردند. آنها دریافتند حدود دوسوم از ۱۳۸۵ مورد ابتلاء به سرطان روده در طول این دو سال مربوط به سال قبل از شروع پاندمی بوده است.

 

بعلاوه موارد انجام کلونوسکوپی در طول پاندمی نسبت به سال قبل ۷۲ درصد کمتر بوده است.

 

محققان اذعان می‌کنند که تعلیق برنامه‌های غربالگری و به تعویق انداختن کلونوسکوپی های غیرفوری از دلایل کاهش موارد تشخیص سرطان روده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------