اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

مقابله با عفونت‌های کشنده با یک اسپری پیشرفته



باکتری‌ها ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
محققان سوئدی در مطالعه اخیرشان از تلاش برای توسعه یک اسپری جدید خبر دادند که تا ۴۸ ساعت می‌تواند از عفونت‌های کشنده مقاوم به آنتی بیوتیک جلوگیری کند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از اس اف، دانشمندان سازمان جهانی بهداشت(WHO) مقاومت آنتی بیوتیکی را یکی از ۱۰ تهدید اصلی برای سلامت عمومی می‌دانند. اگرچه گونه‌های خاصی از باکتری‌ها همچنان نسبت به داروهای مختلف مقاوم هستند، اما محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد در حال توسعه اسپری جدیدی هستند که نه تنها برای مراقبت از زخم و سایر مشکلات پزشکی مفید است، بلکه باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را نیز از بین می‌برد.

 

«مارتین اندرسون»(Martin Andersson) رئیس تحقیقات این مطالعه و استاد دپارتمان شیمی و مهندسی شیمی در دانشگاه فناوری چالمرز، در یک بیانیه دانشگاهی گفت: نوآوری ما می‌تواند تاثیری دوگانه در مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی داشته باشد. نشان داده شده است که این ماده در برابر بسیاری از انواع مختلف باکتری‌ها، از جمله باکتری‌هایی مانند استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین که به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم هستند، مؤثر است. این در حالی است که نوآوری ما پتانسیل پیشگیری از عفونت‌ها و در نتیجه کاهش نیاز به آنتی‌بیوتیک را نیز دارد.

 

در حال حاضر، تخمین‌ها نشان می‌دهد که مقاومت به آنتی بیوتیک سالانه باعث مرگ حدود ۱.۳ میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود. در تلاش برای کاهش اثرات این باکتری‌ها، دانشمندان چالمرز ماده‌ای با ذرات هیدروژل کوچکی ساختند که حاوی یک پپتید(نوعی پروتئین) است که می‌تواند به باکتری‌های مضر متصل شود و آنها را از بین ببرد. این اتصال به ذرات اجازه می‌دهد تا یک محیط محافظتی ایجاد کنند و به پایدار نگه داشتن پپتیدها کمک کنند. به طور معمول، مایعات موجود در بدن مانند خون می‌تواند این پپتیدها را غیرفعال کرده و آنها را تقریباً در مراقبت‌های بهداشتی غیرقابل استفاده کنند. پیش از این، محققان پتانسیل فوق‌العاده این ماده را در مورد مراقبت از زخم نشان داده بود، اما اکنون مطالعات جدید آنها نشان می‌دهد که این ماده همچنین می‌تواند بهبودی بیشتری را بدون بروز عوارض جانبی ارائه کند.

 

«ادوین بلومسترند»(Edvin Blomstrand) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ماده موجود در این اسپری زخم کاملاً غیر سمی است و روی سلول‌های انسانی تأثیر نمی‌گذارد. برخلاف اسپری‌های ضد باکتری موجود، روند بهبودی بدن را مهار نمی‌کند. موادی که به سادگی روی زخم اسپری می‌شوند، می‌توانند باکتری‌ها را در زمان کوتاه‌تری از بین ببرند.

 

این اسپری می‌تواند عوارض جانبی استفاده از ایمپلنت‌های جراحی را کاهش دهد

این ماده با مشکل بزرگ دیگر یعنی خطر عفونت نیز که در ایمپلنت‌های جراحی و قرار دادن کاتتر در بدن بسیار رایج است، مقابله می‌کند. از آنجایی که این روش‌ها بسیار رایج هستند، لازم است بیومواد ضد باکتریایی مانند موادی که اندام‌ها یا سایر بافت‌های بدن را درمان، جایگزین یا اصلاح می‌کنند، به راحتی در دسترس باشند. در بیمارستان، کاتترهای ادراری که به بیماران کمک می‌کند ادرار را از مثانه خود تخلیه کنند، منبع اصلی عفونت هستند. نوآوری مطالعه جدید می‌تواند به کاهش خطر و حتی جلوگیری از این موضوع کمک کند.

 

اگرچه کاتترها هنگام باز کردن بسته‌بندی استریل هستند، اما در حین ورود به بدن ممکن است به باکتری آلوده شوند که این امر می‌تواند منجر به عفونت شود. یکی از مزیت‌های اصلی این پوشش این است که باکتری‌ها به محض تماس با سطح بدن از بین می‌روند. یکی دیگر از این موارد این است که می‌توان آن را برای محصولات موجود که قبلاً در مراقبت‌های بهداشتی استفاده می‌کردند اعمال کرد، بنابراین نیازی به تولید محصولات جدید نیست.

 

تاکنون، نتایج نشان داده است که این ماده می‌تواند ۹۹.۹ درصد از باکتری‌ها را از بین ببرد و توانایی کشتن باکتری‌ها را دارد و می‌تواند تا ۴۸ ساعت دوام بیاورد و قابلیت استفاده همه‌جانبه در محیط‌های بالینی را نیز دارد.

 

یافته‌های این مطالعه در مجله «Pharmaceutics» منتشر شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------