وقتی غش کردن مایه نگرانی می‌شود



غش کردن,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
غش کردن و از حال رفتن ممکن است به دلایل بسیاری از جمله تشنگی، گرسنگی، گرما، دیدن خون، کم‌آبی بدن و .. رخ دهد. 

به  گزارش همشهری آنلاین؛ فردی که غش می‌کند در توالی سریعی احساس تهوع و گیجی می‌کند، نقاطی در جلوی چشم‌هایش به رقص در می‌آیند و بعد همه‌چیز سیاه می‌شود. بهبودی از دست رفتن ناگهانی هوشیاری به طور خودبخودی رخ می‌دهد و معمولا جز اطمینان بخشی و دادن یک لیوان آب کاری دیگری برای کسی غش کرده است، لازم نیست.

 

اما غش کردن مکرر امری بسیار متفاوت است. غش کردن مکرر نیز علل بسیاری دارد، اما شایع‌ترین علت آن اُفت فشار خون در هنگام ایستادن است که در پزشکی به آن «افت فشار خون ارتوستاتیک» می‌گویند. این عارضه ممکن است مربوط به سالمندی و به خاطر اختلال کارکرد دستگاه عصبی خودمختار باشد که جریان خون مداوم به مغز را در هر وضعیت قرارگیری بدن تضمین می‌کند. این عارضه همچنین یک عارضه جانبی کاملا شناخته‌شده داروهای کاهنده فشار خون است.

 

غش کردن مکرر به خودی خود نیاز به مراقبت دارد، زیرا این حملات از حال رفتن پیش‌بینی‌ناپذیر و آزارنده هستد و خطر شکستگی استخوان هنگام افتادن را افزایش می‌دهند. به طور نظری تشخیص اُفت فشار خون ارتوستاتیک باید سرراست باشد- اندازه‌گیری فشار خون ابتدا در وضعیت نشسته و بعد ایستاده اُفت طول‌کشنده بیش از ۲۰ میلی‌متر جیوه فشار خون حداکثر (سیستولی) یا بیش از ۱۰ میلی‌متر جیوه فشار خون حداقل (دیاستولی) را نشان می‌دهد.

 

اما مشکل تشخیص این است که اُفت فشار خون در حال ایستاده همیشه مداوم نیست و ممکن است در اندازه‌گیری فشار خون در مطب پزشک رخ ندهد.  راه‌حل در چنین مواردی این است که بیمار این دو اندازه‌گیری فشار خون در حال نشسته و ایستاده را چند بار در روز در خانه با یک فشارسنج دیجیتال انجام دهد. استفاده از این روش قابل‌اعتماد بودند آن را نشان داده است، اما در عین حال معلوم شده است که اُفت فشار خون ارتواستاتیک بسیار شایع‌تر از حدی است که قبلا تصور می‌شد و تقریبا در یک سوم افرادی که داروهای ضد فشار خون مصرف می‌کنند، رخ می‌دهد. اهمیت این یافته نیاز به توضیحی ندارد و لزوم کاهش مقدار تجویز دارو یا قطع کردن کلی آن تحت نظارت پزشک را مطرح می‌کند

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------