مینو محرز: از دیدن این جمعیت ماسک نزده وحشت می‌کنم/ پیک کرونا در شهریور



مینو محرز,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
 
مینو محرز:«همین امروز از دیدن جمعیت زیادی از مردم که ماسک نمی‌زنند، وحشت کردم، حدود ۹۵ درصد مردم ماسک نداشتند. ادامه این روند وحشتناک خواهد بود.» 
 

به گزارش خبرآنلاین،‌ ابتدای خرداد گذشته مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفت‌وگویی با خبرآنلاین از افزایش آمار ابتلا به کرونا در شروع تابستان خبر داده بود. حالا یک ماه بعد از این پیش‌بینی آمار و اطلاعاتی که امروز منتشر شده، خبر از افزایش مبتلایان به کرونا طی هفته‌ گذشته می‌دهد.

 

این عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تایید افزایش مبتلایان و بستری‌های کرونا به خبرآنلاین می‌گوید: «حدود چند ماهی کرونا در کشور به دلیل ایمنی گله‌ای ناشی از شیوع گسترده سویه اومیکرون در کشور و تزریق واکسن، فروکش کرده بود، اما حالا وضع عوض شده است و متاسفانه با افزایش مبتلایان روبه‌رو هستیم.»

 

محرز با تاکید بر اینکه باید بدانیم کرونا تمام نشده و هیچ‌جای دنیا از دست این ویروس رهایی پیدا نکرده، ادامه می‌دهد: «این ویروس مدام در حرکت است و این روزها با افزایش مسافرت‌ها و کم شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی قطعا افراد بیشتری را درگیر می‌کند.»

 

این عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با انتقاد از اینکه در یک برنامه تلویزیونی{خندوانه} می‌گویند ماسک را بردارید و به عواقب آن فکر نمی‌شود،‌ می‌گوید: «همین امروز از دیدن جمعیت زیادی از مردم که ماسک نمی‌زنند، وحشت کردم، حدود ۹۵ درصد مردم ماسک نداشتند. ادامه این روند وحشتناک خواهد بود.»

 

او توضیح می‌دهد:« سویه اومیکرونی که زمستان گذشته در ایران شاهد آن بودیم از نوع BA۱ و BA۲ در کشور بود، در حالی که در حال حاضر نوع BA۴ و BA۵ در آمریکا و اروپا شایع شده و حالا نیز همین زیر سویه در ایران شایع خواهد شد.» به گفته محرز زیرسویه BA۴ و BA۵ کشندگی زیاد ندارد اما سرعت شیوع و سرایت آن بسیار بالاست و برای گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و یا کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند،‌می‌تواند منجر به بستری و حتی مرگ شود.

 

به رنگ‌بندی شهرها باور ندارم براساس آخرین نمودار رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، شاهد افزایش شهرهای زرد هستیم. با افزایش آمار بیماران بستری‌ مبتلا به کرونا در کشور، تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۱ به ۱۰۵ شهرستان افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵۷ به ۳۴۳ شهر کاهش یافت و هیچ‌یک از شهرهای کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیستند.

 

با این حال محرز معتقد است این رنگ‌بندی چندان قابل اعتماد نیست. او می‌گوید:« این رنگ بندی شهرها چیز بی‌خودی است،‌ مثلا اعلام می‌کنند این تعداد شهر آبی است، اما دو روز بعد تعداد این شهرها کاهش پیدا می‌کند،‌ این رنگ‌بندی‌ها براساس سرعت انتشار ویروس به شدت متغیر هستند و نمی‌توان به این جداول اعتماد کرد.»

 

حمید سوری، اپیدمیولوژیست دراین‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «مبنای قضاوت راجع به وضعیت اپیدمی در کشور اگر بر پایه رنگ‌بندی شهرها باشد اشتباه است، علت این است که عملاً رنگ‌بندی شهرها معید وضعیت خطر اپیدمی در مناطق مختلف نیست. رنگ‌بندی‌ها صرفاً بر پایه‌ی تعداد موارد بستری به ازای جمعیت است، اما بستری تنها یکی از متغیرهایی است که می‌تواند سطح خطر ناشی از اپیدمی را در مناطق مختلف نشان دهد. درحالی‌که متغیرهای دیگری هم مانند تعداد مرگ و ابتلا، نسبت تست‌های مثبت به کل تست‌ها، طغیان‌ها، تحرک جمعیتی، عدم رعایت پروتکل‌ها هم وجود دارند.

 

بنابراین اساس قضاوت ما راجع به اپیدمی نمی‌تواند بر پایه‌ی رنگ‌بندی باشد، چراکه متاسفانه رنگ‌بندی‌ها ذهنیت کاذب ایجاد کرده و حتی سیاستگذارها و مدیران بخش‌های مرتبط با کرونا را گمراه کرده است.» او ادامه می‌دهد: «لذا لازم است اولاً اساس رنگ‌بندی به‌کل تغییر جدی پیدا کند، دوم این‌که قضاوت ما برای خطر بر پایه‌ی این شود که سایر متغیرها را در یک مدل مناسب قرار دهیم و تحلیل کنیم.»

 

روزهای صفر کرونایی چه می‌شود؟ طی هفته‌های گذشته، چند باری آمار فوتی‌های کرونا در کشور صفر شد، این مساله بارها مورد استقبال و توجه مسئولان قرار گرفت، اما محرز معتقد است این صفر شدن‌ها چندان ملاک نیست. او می‌گوید: «برعکس وزارت بهداشت ما از این صفر شدن‌های آمار مرگ ومیر کرونا ذوق نکردیم،‌این‌ها به معنی پایان کرونا نبوده و نیست.موقعیت ویروس کرونا در کشور کاملا متغیر و حساس است،‌با ادامه این روند باید شاهد پیک کرونا در ماه شهریور آینده باشیم.»

 

محرز ادامه می‌دهد: «من از دیدن این همه بنرهای شهری برای کنسرت‌ها وحشت می‌کنم، چون اجباری برای زدن ماسک در این فضاها وجود ندارد، و این وحشتناک است. من واقعا از مردم می‌خواهم رعایت کنند، کرونا تمام نشده و همچنان باید پروتکل‌ها رعایت شود.»

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------