افزایش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی با مصرف بیش از حد قند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, نوشیدنی های حاوی قند
تحقیقات جدید محققان دانشگاه جان هاپکینز نشان می دهد افرادی که مقادیر زیادی نوشیدنی های حاوی قند مصرف می کنند، خود را در معرض خطر شدید ابتلا به بیماری های کلیوی قرار می دهند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری اسوشیتدپرس، در این تحقیقات با مطالعه بیش از 3 هزار مرد و زن سیاه پوست در «می سی سی پی» مشخص شد افرادی که بیشترین میزان آب میوه ها و آب شیرین شده با قند را مصرف می کنند، به میزان 61 درصد بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی قرار دارند.

 

با وجود این که محققان توانستند ارتباط بین مصرف نوشیدنی های حاوی قند را با بیماری های کلیوی احراز کنند، هیچ ارتباط علی و معلولی بین این دو شناسایی نشد.

 

با افزایش دیابت و فشار خون بالا در جهان، بیماری مزمن کلیه یا CKD ، یک چالش مهم در بهداشت عمومی قلمداد می شود. این عارضه معمولا به کم خونی، ضعف استخوانی، آسیب های عصبی و در نهایت به نارسایی کلیه، بیماری های قلبی و مرگ زودرس منجر می شود.

 

کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله های بدن است. این عضو روزانه حدود 200 لیتر خون تصفیه می کند و از آن حدود 2 لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می کند که از طریق مجاری ادارای دفع می شود. تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود. شایع ترین علایم نارسایی کلیه تهوع و استفراغ، کاهش میزان ادرار، تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم، خستگی مزمن، کاهش حافظه، ایجاد ضایعات پوستی، مشاهده کف در ادرار، مشاهده خون در ادرار، تنگی نفس و کاهش اشتها است.

 

بر اساس گزارش بنیاد ملی کلیه آمریکا (NKF)، از هر سه آمریکایی بالای 30 سال، یک نفر در معرض بیماری مزمن کلیه قرار دارد. بر اساس پیش بینی این بنیاد، تا سال 2030 میلادی، حدود 16.7 درصد از افراد بالای 30 سال، به بیماری مزمن کلیه دچار می شوند. در این گزارش آمده است که احتمال بروز بیماری مزمن کلیه در گروه سنی 30 تا 49 سال بیشتر است.

 

این دستاورد علمی گام بزرگی در جهت تشخیص و درمان بیماری های کلیه و جلوگیری از نارسایی و مرگ بر اثر آن است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Clinical Journal of the American Society of Nephrology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------