قرص، کلوچه و شرح یک جنایت



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, قرص جاسازی
ماجرای اقدام خرابکارانه افرادی که پس از تولید و بسته بندی در کیک ها و کلوچه ها قرص جاسازی کردند 

 از روز چهارشنبه تصاویر و خبرهایی از جاسازی قرص و کپسول در کیک و کلوچه چند کارخانه تولیدی ایرانی در فضای مجازی دست به دست می شود؛ تصاویری که بیشتر مربوط به مدارس است و نشان دهنده یک تهدید برای دانش آموزان.

 

به گزارش خراسان، این موضوع از پنج  استان سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان،ایلام و آذربایجان غربی گزارش و باعث بروز نگرانی هایی برای مردم شده است و گفته می شود با هدف ضربه به صنایع غذایی کشور انجام شده است.این موضوع حتی مسمومیت تعدادی از کودکان مصرف کننده این کیک ها را در پی داشته و طبق گفته مدیراورژانس کرمان هفت کودک در این استان کارشان به مراکز درمانی کشیده شده است.ضیاءالدینی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه گذشته در این باره به فارس گفت: به ما گزارش‌هایی رسیده است و وقتی این گزارش‌ها را دریافت کردیم، به وزارت بهداشت نامه زدیم ضمن این که حراست آموزش و پرورش برای پیگیری و هماهنگی بخش‌های مربوط از موضوع مطلع شد. این قرص‌ها بیشتر استامینوفن، آنتی هیستامین و رانیتیدین بود و گزارشی از مسمومیت دانش‌آموزان نداشتیم.

 

شناسایی عوامل مشکوک

آن طور که «بهلولی» مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف سیستان و بلوچستان گفته، عوامل توزیع کیک‌های حاوی قرص در این استان شناسایی شده اند و این کیک‌ها از مغازه‌ها و بازار جمع‌آوری شده است.همچنین ایرنا به نقل از رئیس مرکز بهداشت چابهار اعلام کرد یک انبار کیک و شکلات حاوی بیش‌از ۳۰ هزار کیک مشکوک به جاسازی قرص در این شهرستان تا بررسی‌های دقیق پلمب شد.

 

تکذیب و تایید وزارت بهداشت

در این بین  کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، چهارشنبه گذشته در پخش زنده شبکه خبر گفت: موضوع پیدا شدن قرص در کیک از این لحاظ که نظارت بر تولید و مواد غذایی به نحو مطلوب نبوده تقریبا به هیچ وجه صحت ندارد و این موضوع مربوط به حوزه پلیس فتا و نیرو های انتظامی است و در مجموع پیدا شدن قرص در کیک شایعه است و وجود قرص در کیک امکان پذیر نیست.

 

اقدامی عمدی و خرابکارانه

اما دو روز بعد یعنی روز جمعه، وی این خبر را تایید کرد و گفت: وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در بسته بندی برخی محصولات کیک، ویفر و ... منسوب به ۱۲ برند تولیدی، نشان می دهد که این موارد عمدی بوده و بعد از تولید، در سطح عرضه به روش های مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، جهانپور افزود: آن چه مشخص است قرص و کپسول بعد از خط تولید و در سطح عرضه و در اقدامی خرابکارانه، هدفمند و سازمان یافته به بسته بندی تعدادی از محصولات وارد شده و مشکلی در سطح خطوط تولید و بسته بندی و حتی عرضه کلان از مسیر شرکت های پخش مجاز و رسمی مشاهده نشده است.

 

همچنین در حالی که بنا بر گزارش ایرنا، مدیرکل نظارت برفراورده های غذایی وزارت بهداشت اعلام کرده مواردی که گزارش شده شامل قرص و کپسول‌های مختلف از جمله قرص برنج یا ترامادول و در مواردی آنتی بیوتیک بوده   که در داخل کیک های چند برند معروف جاسازی شده است، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت گفته تاکنون(دیروز) گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه های ارسالی نداریم، داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، سیتریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام هدف آن ها بوده است.

 

گفت وگو

عضو کمیسیون بهداشت در گفت وگو با خراسان:نهادهای نظارتی و امنیتی در حال پیگیری موضوع هستند

 

محمد اکبری- بهروز بنیادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با خراسان درباره ماجرای قرص های مشکوک در کیک و کلوچه ها اظهار کرد:طی هفته گذشته  در این زمینه پیگیری هایی داشتیم و این مسئله از سوی  ریاست سازمان غذا و دارو تایید شد و نهاد های نظارتی امنیتی همچنان در حال پی گیری ابعاد آن هستند.وی افزود: باید پخش معتبر و ثبت شده ای را در بحث توزیع خوراکی و آشامیدنی همانند آن چه در پخش دارو در کشور داریم ایجاد کنیم تا همانند آن کاملا قابل رصد و انبارهای آن ها مشخص باشد.

 

بنیادی تاکید کرد: به عقیده ما بودجه 99 باید شروع آن باشد که شرکت های توزیع کننده مواد غذایی کاملا شناسنامه دار شوند تا مغازه دارها فقط از این شرکت ها خرید کنند.وی تصریح کرد: البته قرص هایی که تا الان آنالیز شده ترکیبات خطرناکی نداشته و اجزایی چون «استامینوفن» و «را نیتیدین» در آن به دست آمده است. در یک نمونه هم «کلرودیاز پوکساید» که یک آرام بخش ضعیف است دیده شده اما این که چرا چنین قرص هایی در کیک دو کارخانه معتبر قرار گرفته همچنان محل بررسی است.

 

نماینده کاشمر در مجلس خاطرنشان کرد: براساس گزارش های انجام شده، بسته بندی این کیک ها بعد از تولید مجدد باز و این قرص ها در آن قرار داده شده است یعنی افرادی آن را باز و قرص را  جاسازی کرده‌اند . از این رو این فرضیه ایجاد شده که این افراد قصد آسیب زدن به اعتبار این کارخانه ها را داشته اند. وی گفت: تئوری بعدی هم ایجاد جو روانی در «امنیت غذایی کشور»  با توجه به شرایط فعلی است که البته این مورد در کشورهای دیگر از جمله کشورهای همجوار هم طی سال‌های گذشته دیده شده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------