ابزار پزشکی قابل هضم که با نور در بدن حل می‌شوند!



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ابزار پزشکی
مهندسان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) یک هیدروژل ابداع کرده‌اند که می‌تواند توسط نور تجزیه شود و در هنگام ورود به بدن می‌توانند طی ۳۰ دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض نور از بین بروند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندان در موسسه فناوری ماساچوست(MIT) به دنبال ساخت ابزار پزشکی پیشرفته‌ای هستند که در بدن انسان حل شده و نیازی به جراحی برای خارج کردن نداشته باشند و در همین راستا فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که با قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از نور از بین می‌رود.

 

این تحقیق می‌تواند به جلوگیری از لزوم انجام جراحی‌های آندوسکوپی تهاجمی کمک کند، چرا که بیماران تنها باید یک کپسول دارای چراغ ال‌.ای‌.دی قابل هضم را ببلعند و سپس این دستگاه با قرار گرفتن در معرض امواج نور در بدن حل می‌شود.

 

موقعیت‌های بسیاری وجود دارد که ممکن است یک دستگاه پزشکی برای بررسی یا درمان اختلالات مختلف به دستگاه گوارش بیمار وارد شود. به عنوان مثال از یک بالن معده می‌توان برای درمان چاقی از طریق کم کردن حجم معده برای سرکوب اشتها استفاده کرد و پس از شش یا ۱۲ ماه با جراحی آندوسکوپی برداشته شود. در حالی که با این فناوری جدید، دیگر نیازی به انجام جراحی نیست و به بالن در زمان دلخواه نور تابانده می‌شود تا در معده حل شود.

 

استنت مری نمونه دیگری است که برای مبارزه با تنگ شدن مری به دلیل سرطان یا سایر شرایط استفاده می‌شود و با این فناوری جدید می‌توان از انجام جراحی تهاجمی جلوگیری کرد.

 

"جیووانی تراورسو" سرپزست این مطالعه گفت: ما در حال ایجاد مجموعه‌ای از سیستم‌ها هستیم که بتوانند در دستگاه گوارش قرار بگیرند و به دنبال راه‌های مختلفی هستیم که بتوانیم بدون نیاز به جراحی، حذف دستگاه‌ها از دستگاه گوارش را انجام دهیم.

 

وی  و همکارانش با ایجاد نوع جدیدی از هیدروژل حساس به نور به حل این مشکل نزدیک شدند. اساس این ماده یک ژل پلیمری است که حاوی پیوندهای شیمیایی است که توسط نور در محدوده آبی تا فرابنفش قابل تجزیه هستند. این پلیمر با استفاده از اجزای قوی‌تر متشکل از پلی‌آکریل آمید برای ماندگاری بیشتر ساخته شده اما با این وجود، قابلیت تجزیه را توسط نور دارد.

 

ساختار این ژل را می‌توان تغییر داد تا قابلیت‌های مختلفی را ارائه دهد. استفاده بیشتر از پلیمر حساس به نور در ساخت آن به این معنی است که سریع‌تر تجزیه خواهد شد اما از نظر مکانیکی ضعیف‌تر است. همچنین می‌توان زمان لازم برای تجزیه مواد را توسط منبع نور کنترل کرد، زیرا نور آبی آهسته‌تر تجزیه می‌کند اما ایمنی بهتری نسبت به نور ماوراء بنفش دارد.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ابزار پزشکی

این هیدروژل به عنوان بالن معده در معده خوک مورد آزمایش قرار گرفت. سپس یک چراغ ال‌ای‌دی آبی رنگ و قابل هضم به مدت شش ساعت در معده آن قرار گرفت و باعث شد بالن به آرامی تجزیه و در معده خوک حل شود. محققان می‌گویند که این کار با یک چراغ با انرژی بالاتر قادر است هیدروژل را طی ۳۰ دقیقه تجزیه کند.

 

آنها در آزمایشی دیگر با استفاده از این فناوری جدید موفق به ساخت استنت مری شدند. همانطور که در مورد بالن معده انجام شد، ایده این است که به محض اینکه این ابزارها کار خود را انجام دادند، تجزیه آنها توسط نور انجام شود و وقتی که دیگر حضورشان لازم نباشد، از دستگاه گوارش رد و دفع شوند.

 

این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------